Voorkom de Nokia-val – durf te innoveren

26-01-2019 | door: Blogger

Voorkom de Nokia-val – durf te innoveren

In 2009 was Nokia de marktleider op het gebied van mobiele telefonie. Het was een florerend bedrijf met een marktaandeel van rond de 40 procent. Toen de smartphone zijn intrede deed, was Nokia van mening dat het voldoende tijd en ruimte had om in deze beweging mee te gaan. We weten allemaal hoe dat is afgelopen: in drie jaar tijd daalde het marktaandeel van Nokia aanzienlijk – van de 40 procent bleef slechts drie procent over!

De val van Nokia is een van de vele voorbeelden van afgelopen decennia die ik aan onze klanten meegeef. Tegenwoordig zien we dat innovatie niet altijd als strategisch onderdeel wordt gezien en geborgd binnen een organisatie. Dat het nu goed gaat betekent niet dat dit in de toekomst zo zal blijven. Mijn advies: heb lef en durf een pionier te zijn. Hoe? Dat leg ik uit in deze blog.

Innovatie moet strategisch zijn?

Iets zeggen is niet hetzelfde als iets doen. Om je doelen daadwerkelijk te realiseren, is het noodzakelijk om een strategisch plan op te stellen. Leg hierin vast op welke manier jouw organisatie haar relevantie voor klanten wil verhogen. Grote kans dat in het huidige businessmodel digitalisering een exercitie van de IT-afdeling is, terwijl dit in werkelijkheid veel verder gaat. Wees daarom niet bang om digitale transformatie onderdeel te maken van het strategische plan, waarin niet de technologie maar de klant centraal staat.

Innovatie wordt daarnaast vaak projectmatig aangepakt. Men maakt plannen, voert ze uit en dan blijft het daarbij. Digitale vooruitgang moet echter een vast thema zijn binnen de organisatie. Borg het innovatieproces door binnen de organisatie hier iemand verantwoordelijk voor te maken en leg dit wederom strategisch vast. Laat je niet afschrikken door bedrijven die sneller innoveren dan jij en stop met het zoeken naar redenen om niet te innoveren. Investeer in verandering en je zult versteld staan van de efficiëntie die het je oplevert!

Alles zelf doen is een illusie

?Alles zelf doen op het gebied van innovatie is in de huidige technologiemaatschappij niet meer mogelijk. Investeer daarom in een partnerecosysteem. Neem de cloudmarkt als voorbeeld, waar innovatie in rap tempo plaatsvindt. Als organisatie kun je voortbouwen op deze innovaties, waardoor je zelf snel kunt meebewegen met de marktontwikkelingen. Haak daarom partners aan die passen bij je doelstellingen om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Niet alleen kunnen zij hun kennis en expertise overdragen, ze kunnen je ook scherp houden op technologische ontwikkelingen die van belang zijn voor jouw organisatie.

Durf te doen?

Misschien wel het allerbelangrijkste is een verandering in gedrag. Heb lef, durf te doen en durf te veranderen. De mens heeft van nature angst voor verandering. Zo bleven de V&D en Blokker veel te lang hangen in het oude denken, waardoor deze bedrijven moesten downsizen en de V&D uiteindelijk failliet is gegaan. Een voorbeeld van een bedrijf dat hierin wel succesvol is, is CoolBlue. Heeft CoolBlue in de basis een bijzonder businessmodel? Nee. Sterker nog, CoolBlue acteert in een zeer competitieve markt. Is CoolBlue dan de goedkoopste? Ook daarop is het antwoord nee. Maar toch groeit het bedrijf elk jaar met indrukwekkende cijfers. CoolBlue is namelijk continu bezig met verandering om de klantverwachtingen telkens weer te overtreffen.

De sleutel tot succes? Probeer nieuwe dingen uit, verruim je blikveld en laat je uitdagen. Zet liever kleine en snelle stapjes dan grote veranderprojecten aan te gaan en teveel hooi op je vork te nemen. Alleen zo voorkom je de Nokia-val!

Auteur: Gerben Rochat, Manager Product Management bij Ictivity 

Terug naar nieuws overzicht