De beveiligingscamera voor een optimale klantbeleving

Thijs van Keulen – Copaco Nederland

22-01-2019

De beveiligingscamera voor een optimale klantbeleving

Een beveiligingscamera wordt over het algemeen gebruikt om eigendommen te beschermen en toezicht te houden op bedrijfspanden, zoals winkels, showrooms of restaurants. Maar wist je dat je een camera ook in kan zetten voor klantloyaliteit, promoties en klanttevredenheid? Lees hier waarom een goede klantbeleving zo belangrijk is en 5 voorbeelden van hoe je een beveiligingscamera kan inzetten als marketing tool voor je bedrijf.

Een goede klantbeleving is key
Door het enorme aanbod van producten en diensten wordt het steeds lastiger om je als bedrijf te onderscheiden in de markt. Daarnaast wordt de klant hierdoor ook steeds veeleisender. De belangrijkste redenen waarom klanten op zoek gaan naar een ander bedrijf zijn gebrek aan aandacht en waardering. Een goede klantbeleving is dus key.


Beveiligingscamera’s kun je inzetten als een sensor of datacollector die de juiste inzichten in uw klanten kan verschaffen:


1. Heat mapping
Heat mapping is niet iets nieuws, maar door middel van een camera kan de data wel uiterst efficiënt en betrouwbaar verkregen worden. Een camera registreert de bewegingen van personen in een ruimte. Van al deze bewegingen wordt een heat map geprojecteerd op een plattegrond van dezelfde ruimte. Hoe roder de kleur, des te vaker een persoon zich op die plek begeeft. Met deze informatie kun je bepalen waar je bepaalde promoties, populaire of juist winstgevende artikelen plaatst. Het resultaat: een tevreden klant en als ondernemer nog meer bedrijfsresultaat.


2. Face recognition
Face recognition of gezichtsherkenning wordt steeds betrouwbaarder en toegankelijker qua techniek. De uitdaging is wel dat vanwege privacy redenen (AVG wetgeving) het toepassen van deze techniek in de praktijk nog lastig is. Video materiaal gekoppeld aan persoonsdata blijft gevoelig, ook al is er toestemming van de persoon. Met een juist beleid valt hier wel goed mee om te gaan. Dankzij een gezichtsherkenningscamera kan een loyale klant geïdentificeerd worden bij binnenkomst. Dit kan diverse processen triggeren om deze klant de beste beleving te geven. Zijn vertrouwde contactpersoon/verkoper kan bijvoorbeeld een seintje krijgen en de klant direct verwelkomen. Je kunt de klant zijn favoriete koffie al klaar zetten, zijn favoriete krant geven voor tijdens het wachten of gepersonaliseerde aanbiedingen doen die écht relevant zijn. Zo zorg je ervoor dat je klant zich écht welkom en belangrijk voelt, zodat hij ook loyaal wordt aan jouw bedrijf.

 

Afbeelding2.png

3. Queue management
Wachten op eten bij je favoriete pizzarestaurant of ellelange rijen bij de plaatselijke supermarkt op een drukke zaterdag? Niet ideaal voor de klanttevredenheid. Het kan er zelfs toe leiden dat klanten verder kijken en de wachtrij verlaten. Door middel van camera’s die de wachtrij monitoren kunnen piekmomenten snel opgemerkt worden. De vestigingsmanager krijgt hiervan bijvoorbeeld een melding op zijn telefoon en kan een nieuwe kassa laten open. Data van de camera kan ook gekoppeld worden met een digitaal signage systeem. Klanten die wachten in de rij kunnen daardoor geïnformeerd worden over de wachttijd. En tevens gewezen worden op minder drukke kassapunten in een winkel. Meldingen op signage schermen bij de kassa kunnen eventueel aangepast worden om klanten van informatie te voorzien (b.v. speciale promotie bij ander, minder druk kassapunt).


4. People counting
Speciale ‘people counting’ camera’s gepositioneerd op strategische plekken in winkelpanden of winkelcentra, zorgen voor een goed inzicht in het aantal mensen die op bepaalde plekken passeren. Net als bij heat mapping zijn deze drukke hotspots de ideale plekken om de meest interessante producten, aanbiedingen en reclames te tonen. Of wellicht resulteert het in een beslissing om de inrichting van een bepaalde locatie aan te passen zodat de doorstroming beter wordt. Dit soort camera’s zijn eenvoudig te installeren, maar zorgen voor zeer bruikbare informatie in het klantgedrag.

 

Afbeelding1.png

5. Inventory management
Last but not least: een grote frustratie voor zowel klant als ondernemer is nee-verkoop. Een leeg winkelschap is dodelijk voor de tevredenheid van de klant en zorgt ook voor omzetverlies. Een camera kan een winkelschap monitoren en op basis van de leegte van het schap een bestel- of bijvuladvies genereren. Tevens kan deze een analyse maken van hoe vaak een artikel uit het schap is gepakt en weer terug is gezet. Interessante data om strategisch na te denken over het assortiment, wat zowel ten goede van de klant als de ondernemer komt.


En denk je dat een beveiligingscamera goed in te zetten is als marketing tool voor je bedrijf of voor de bedrijven van je klanten? Weet je nog een voorbeeld van hoe je een camera slim kan inzetten voor je bedrijf of heb je misschien vragen? Laat het me weten via thijs.van.keulen@copaco.com of bel 040 2 306 290.

Benieuwd waarom de video surveillance branche zo interessant is voor de IT-reseller? Download dan nu ons gratis whitepaper. Wilt u nog meer informatie? Ga dan naar de smart surveillance pagina waar u alle informatie over dit onderwerp terug vindt.

 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Security
Security