Wouter Hoeffnagel - 21 december 2018

Inloggegevens van 17% van Nederlandse online shoppers zijn gestolen

Inloggegevens van 17% van Nederlandse online shoppers zijn gestolen image

We kopen tijdens deze feestmaand naar verwachting meer dan ooit online. Online winkelen is na e-mailen veruit de meest populaire activiteit is op het internet. Het bewustzijn van mogelijke financiële cyberrisico’s is groot. Zo is 97% van de webwinkelbezoekers op de hoogte van cyberdreigingen. Bij 17% van deze consumenten zijn inloggegevens al eens in verkeerde handen gevallen. Nog altijd is betalen met de pinpas veruit de meest populaire betaalmethode. 88% maakt gebruik van directe bankoverschrijvingen via internet.

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport 'From festive fun to password panic' van onderzoeksbureau Kaspersky Lab. Het gemak van online winkelen is groot. Tegelijkertijd maken mensen zich zorgen om de veiligheid van online betalingen. Dat is helaas terecht, want 33% van de slachtoffers van internetbankieren heeft het geld dat zij hebben verloren nooit meer teruggezien. Consumenten hebben moeite met het beheren van hun inloggegevens en de grote verscheidenheid aan beschikbare betaalmethoden. Dat vergroot de financiële risico’s.

kaspersky-online-shoppen-2018.png

kaspersky-online-shoppen-2018-2.png

Overzicht houden over betaalinformatie

Online shoppen is als winkelen in een gigantisch winkelcentrum, waar in een groot aantal verschillende winkels inkopen gedaan kunnen worden. Het is daarom niet gek dat veel mensen moeite hebben om het overzicht te houden welke betaalinformatie waar is gebruikt bij het online winkelen. Meer dan de helft (54%) van de mensen maakt zich zorgen over het feit dat cybercriminelen toegang hebben tot hun financiële informatie. Toch weet 31% niet meer met welke websites en apps ze hun financiële gegevens hebben gedeeld of heeft niet eens moeite gedaan om dit bij te houden.

De meeste consumenten proberen financiële inloggegevens te onthouden of zorgen ervoor dat ze makkelijk zijn te achterhalen. 12% zet deze gegevens het liefst op hun eigen (mobiele) computer. Dit neemt wellicht de zorgen over het vergeten van die inloggegevens weg. Tegelijkertijd zorgt dat ook voor risico’s. Als het apparaat wordt gestolen, gehackt of kwijtraakt, bestaat het gevaar dat de dief met zowel de persoonlijke data als het geld van de gedupeerde aan de haal gaat.

Steeds meer betaalmethoden

Het brede scala aan digitale betaalmethoden geeft online winkelende consumenten de vrijheid om af te rekenen op de manier die zij het prettigst vinden. Vaak gaat de voorkeur uit naar creditcards, directe overschrijvingen en e-wallets als PayPal. Andere betaalmethoden worden echter steeds populairder. Zo is het mogelijk om via loyaliteitsprogramma’s punten te sparen die gebruikt kunnen worden bij de volgende aankoop. Daarnaast is het dankzij smartphones en smartwatches niet meer nodig fysiek geld of zelfs betaalpassen op zak te hebben. Dit heeft de populariteit van contactloos betalen met bijvoorbeeld PayPass of Apple Pay vergroot; 21% van de respondenten gebruikt het regelmatig.

"Ondanks dat we massaal online winkelen in deze feestperiode, blijft voorzichtigheid geboden. Deze tijd van gezelligheid moet niet verpest worden door online fraude. Daarom blijft het belangrijk dat we geen creditcard- of inloggegevens aan verdachte websites toevertrouwen en geen betalingen doen met onbeveiligde apparatuur", adviseert Martijn van Lom (foto), General Manager van Kaspersky Lab in de Benelux.

Om veilig online te winkelen, adviseert Kaspersky Lab het gebruik van een cybersecurity-oplossing die online transacties en accounts bij webwinkels beveiligt, zoals Kaspersky Total Security. Deze oplossing beschermt de privacy, wachtwoorden, bestanden en foto's van gebruikers. Daarnaast vergroot het de oplossing de veiligheid tijdens online winkelen en bankieren. Een wachtwoordmanager maakt het mogelijk wachtwoorden, pincodes en sleutelreferenties beveiligd op te slaan.  

Meer resultaten uit het rapport "From festive fun tot password panic: Managing money online this Christmas" zijn hier te vinden.