Laboratoriumleverancier vereenvoudigt koopproces e-commerceplatform

21-12-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Laboratoriumleverancier vereenvoudigt koopproces e-commerceplatform

Reagecon, ‘s werelds grootste fabrikant van reagentia en standaarden en leverancier van chemicaliën, verbruiksproducten en apparatuur voor testlaboratoria, kiest voor een Sana-webshop om het complexe koopproces voor zijn klanten te vereenvoudigen. De webshop is geïntegreerd met het ERP-systeem van Reagecon (SAP Business One), waardoor technische data en informatie over wet- en regelgeving direct op elke productpagina kunnen worden getoond, inclusief belangrijke veiligheidscertificaten.

Reagecon kiest voor Sana Commerce omdat het bedrijf actief is in een sterk gereguleerde sector. De data vanuit SAP, geïntegreerd in de Sana webshop, geeft direct de complexiteit weer. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd mogelijk om meerdere gevaarlijke chemische stoffen in een zending te versturen. Thomas Neylon, sales manager bij Reagecon: "De integratie van Sana met onze ERP-oplossing van SAP was essentieel. We wilden niet langer twee afzonderlijke systemen onderhouden. Het feit dat veranderingen in één systeem, bijvoorbeeld door sales of een aanpassing in de voorraad, meteen in het andere systeem wordt weergegeven, was voor ons de belangrijkste reden om voor Sana te kiezen."

Productpagina’s eenvoudig aanpassen

De mogelijkheid om het uiterlijk van de productpagina's aan te passen, was ook een belangrijke drijfveer om het Sana-platform te implementeren. "We hebben een duidelijke visie over hoe we de klantervaring kunnen optimaliseren, dus we wisten precies hoe we pagina's wilden vormgeven en waar de informatie zou moeten staan. De mogelijkheid in de webshop van Sana om een productpagina eenvoudig aan te passen bij een aangepaste voorraad of een nieuw product was ook erg aantrekkelijk", voegt Neylon toe.

De Sana-webshop wordt ook gebruikt voor het beheer van de verschillende productlijnen: van artikelen met een hoog volume, zoals een eenvoudige dop van een flesje, tot hoogwaardige wetenschappelijke testapparatuur met een laag volume. De webwinkel toont de voorraad en klantspecifieke prijzen in de lokale valuta. Dit is van groot belang omdat Reagecon internationaal zaken wil doen, met name in snelgroeiende markten zoals China.

"Reagecon wist vanaf het eerste contact heel duidelijk wat het wilde bereiken met de webshop: het managen, verkopen en bezorgen van - in sommige gevallen - zeer technische, fragiele en gevaarlijke materialen. De webshop moest al die belangrijke data zichtbaar maken voor potentiële kopers. Sana biedt de mogelijkheid om de webshop te integreren met het ERP-systeem, dit maakt het eenvoudig voor onze klanten en voor hun klanten", zegt Ruben Mink (foto), global sales director bij Sana.

Van productcatalogi naar webshop

Reagecon produceert 10.000 eigen artikelen en distribueert nog eens 70.000 verbruiksartikelen naar laboratoria over de hele wereld vanuit het hoofdkantoor in Ierland. De Sana-webshop ondersteunt nu 20.000 producten, maar dit aantal zal op korte termijn meer dan 30.000 zijn.

Voor de implementatie van een webshop gebruikte Reagecon traditionele verkoop- en marketing-methoden zoals productcatalogi. De Sana-webshop vervangt uiteindelijk de productcatalogi. Vaak zijn deze catalogi al verouderd voordat ze gedrukt zijn, desalniettemin werden ze dikwijls pas om de twee tot drie jaar vervangen. De website was gedateerd en het salesteam werd overspoeld met vragen over de voorraad en technische productinformatie. Bovendien moest elke bestelling handmatig in het ERP worden ingevoerd.

Terug naar nieuws overzicht