Nutanix CEO Dheeraj Pandey maakt zich zorgen over IT-talent

18-12-2018 | door: Hans Steeman

Nutanix CEO Dheeraj Pandey maakt zich zorgen over IT-talent

Nutanix is een van de meest succesvolle bedrijven rond hyper converged infrastructuur (HCI). Tijdens de .Next conferentie in Londen had men het thema gekozen: maak IT onzichtbaar. De nieuwe producten die men ontwikkelde en introduceerde passen in dat concept, maak het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk en scherm hem af van de complexe infrastructuur.

Tijdens de conferentie had Dutch IT-channel de mogelijkheid tot een inspirerend gesprek met de charismatische leider van het bedrijf, CEO en oprichter Dheeraj Pandey (foto). Dheeraj: “Het onzichtbaar maken van IT is een uitdagende klus. Iets wordt onzichtbaar als het witte ruis wordt”. Met deze opmerking bedoelt hij voor IT dat de producten zo integraal in ons leven worden gebruikt, dat het niet meer opvalt dat het IT is. Grote dingen moet de industrie klein maken met als voorbeeld de atomisatie van personal computing.

Een evolutie die in dit idee past is de ontwikkeling van de personal computer, die tegenwoordig vaak vervangen wordt door smartphone of tablet en uiteindelijk evolueert naar de smartwatch. Als een gebruiker zijn horloge raadpleegt realiseert hij zich niet meer welke systemen op de achtergrond betrokken zijn bij de elektronische dienstverlening.

Serverless

Ook in de industrie is een vergelijkbare trend zichtbaar. In de enterprise IT wordt de mainframe Unix server, via de Intel x86-virtualisatie vervangen door containers die serverless werken. Die containers draaien in een cloud platform ergens buiten het eigen datacentrum.

Cloud

Dheeraj Pandey: “We hebben een casestudy gedaan naar de combinatie van compute, storage en netwerk. Het is evident dat alles gevirtualiseerd gaat worden, kleiner en compacter wordt. De cloud omgeving is daarbij een centrale component. We hebben het dan over een monolitische cloud, een cloud opgebouwd rond diverse cloud platforms. De markt van cloud-services is erg divers. Amazon, Microsoft, Alibaba, Google en als vijfde telg het opkomende platform van IBM, maken in die markt de dienst uit. Voor de klant is het allemaal complex. Ook dat lossen we op. Als de klant cloud-services nodig heeft en alles te complex vindt integreren wij de cloud service(s) voor hem via ons Cloud OS.” Een ander voorbeeld van het ontzorgen van de klant is Karbon, een oplossing om Kubernetes met enkelvoudige toetsaanslag uit te rollen. Containers zijn inmiddels zo in de IT verankert dat ieder bedrijf er mee te maken krijgt. Over een paar jaar is bijna de hele IT in containers geïntegreerd.

AI

Als we Dheeraj Pandey confronteren met de opmerking dat we bij Nutanix weinig horen over kunstmatige intelligentie (AI) is er snel een helder antwoord. “Kunstmatige intelligentie of machine learning zit in het DNA van de Nutanix software zegt hij. Neurale netwerken spelen een centrale rol bij het Internet of Things (IoT) tijdens de conferentie Xi IoT (een PaaS oplossing) werd aangekondigd. De Nutanix IoT services zitten aan de rand van het netwerk. Waren het vroeger de mensen die goed en slecht van elkaar moesten scheiden, nu doet slimme software dat automatisch. Deze ontwikkeling loopt al langer maar is niet zo breed gecommuniceerd als andere aanbieders dat doen. Dheeraj: “Nutanix wil de Apple van de IT zijn, we bieden onze klanten succesvolle producten en diensten aan zonder dat ze zich moeten bekommeren om de technologie. De Apple iPhone is een platform, een mobiel besturingssysteem, waarop succesvol diensten draaien. Het Nutanix platform is vergelijkbaar en even simpel te bedienen.”

Kunstmatige intelligentie op de rand van het netwerk leert van zijn eigen fouten. Efficiency en snelheid zijn hierbij cruciaal, vandaar dat het op de rand van het netwerk moet gebeuren. Na deze preprocessing is de hoeveelheid data flink gereduceerd, waardoor het verkeer in het netwerk aanzienlijk afneemt.

Services

Nutanix is een gezond bedrijf en levert financieel mooie cijfers op. De financiële reserves groeien, er is een positieve cashflow. Dan toch de vraag of de onrust op de internationale markt met handelstarieven problemen gaat opleveren. Djeerah: “We zijn dan wel een globaal bedrijf, we acteren lokaal. We leveren software die we integreren met lokale partners. Zij brengen de hardware en bijvoorbeeld de cloud services in, dat kan door ons krachtige Cloud OS zonder veel problemen. Daardoor zijn we uiteindelijk veel minder een Amerikaans bedrijf en veel meer een lokale speler. Hierdoor heeft de handelsoorlog veel minder impact op ons.

IT-personeel is de grootste zorg

De laatste vraag heeft betrekking op de toekomst van de IT-industrie. De ontwikkelingen gaan steeds sneller en stellen hoge eisen aan het kennisniveau van de engineers. Djeerah ziet daar serieuze uitdagingen. Het is bij lange na niet mogelijk voldoende IT-personeel op te leiden. De vraag is veel groter dan het aanbod en de opleidingscapaciteit. Daar zullen speciale programma’s voor ontwikkeld moeten worden. Zo wordt er inmiddels flink in Europa geïnvesteerd. Amsterdam wordt een lokale hub voor support. Door de acquisitie van Frame heeft men een ontwikkelhub in Belgrado naast de hub in Berlijn. De Zi Hypervisor en core worden daar verder ontwikkeld. Ook Cambridge is een bron van talent voor hypervisor research. Dat neemt niet weg dat het vinden van genoeg personeel met de juiste competenties een grote klus is, en betere/meer IT-opleidingen noodzakelijk zijn.

Door: Hans Steeman

Terug naar nieuws overzicht
Cloud