Gebruikers van virtual assistents denken dat apparaten die onze gemoedstoestand begrijpen over drie jaar mainstream zullen zijn. AR- en VR-gebruikers willen praktische begeleiding bij taken zoals koken of het uitvoeren van reparaties.
Dit blijkt uit het jaarlijkse trendrapport ‘10 Hot Consumer Trends 2019’ van Ericsson’s ConsumerLab, met daarin voorspellingen aan de hand van onderzoek onder 34 miljoen early technologie-adopters. De nieuwste editie van het jaarlijkse rapport evalueert de gedachten en voorspellingen van consumenten over de nabije toekomst van technologie, met daarin onder andere AI, VR, 5G en automatisering. Het rapport laat zien dat autonome en stemmingsvoorspellende technologie binnenkort een grotere rol zou kunnen spelen in het dagelijks leven van mensen.
"Stel je een smartphone voor die niet alleen weet wat je doet, maar ook weet wie je bent. Tegenwoordig kan kunstmatige intelligentie je persoonlijkheid alleen al begrijpen door in je ogen te kijken. Het is duidelijk dat technologie-adopters een toekomst zien waarin onze apparaten ons beter kennen dan dat wij ze kennen", aldus Dr. Michael Björn, hoofd onderzoek bij het Ericsson Consumer & Industrylab. "De wereld verandert en onze verbeelding is het enige dat het gedrag van consumenten in de toekomst zal beperken,” vult Everth Flores, country manager bij Ericsson Nederland, aan. “De rol van een veilig 5G-gedreven mobiel netwerk zal van cruciaal belang zijn om deze razendsnelle ontwikkelingen mogelijk te maken. Ericsson is er trots op midden in deze ontwikkeling te zitten."
Dit zijn de tien trends voor 2019 en daarna:
Over de vraag of we deze technologie in de nabije toekomst als een bedreiging of een kans moeten zien zegt Dr. Pernilla Jonsson, hoofd van het Ericsson Consumer & Industrylab, het volgende: "We zijn al in het tijdperk waarin mensen en intelligente machines samenwerken. Tot nu toe hebben we slechts kleine stappen richting de toekomst gezet. Echter, het merendeel van de zero-touch-toekomst moet nog worden ontwikkeld - en hoe we die toekomst creëren ligt nog steeds in onze handen."