Wouter Hoeffnagel - 06 december 2018

Facebook overwoog sms- en belgeschiedenis van gebruikers continu te uploaden

Interne documenten van Facebook zijn door het Britse parlement openbaar gemaakt. Uit de documenten blijkt onder meer hoe Facebook omgaat met gebruikersdata. Zo is te lezen over een plan om de sms- en belgeschiedenis van gebruikers continu te uploaden naar Facebook met als doel nieuws beter te kunnen toespitsen op gebruikers.

De documenten (pdf) zijn in handen gekomen van het Britse parlement via Six4Three, een bedrijf dat in een juridische strijd met Facebook verwikkeld is. Deze rechtszaak draait om een beleidsverandering bij Facebook, waardoor Six4Three geen toegang meer had tot data van vrienden van gebruikers. Het bedrijf zag zich hierdoor genoodzaakt zijn app Pikinis te sluiten. Het bedrijf besloot daarom naar de rechter te stappen.

Betrekking op 2012 tot en met 2015

Via deze rechtszaak heeft Six4Three de documenten in handen gekregen. De documenten hebben betrekking op de periode 2012 tot en met 2015. Onder meer e-mailverkeer van Facebook-topman Mark Zuckerberg zijn in de documenten te vinden, evenals interne e-mailberichten van hooggeplaatste Facebook-medewerkers en mailverkeer tussen Facebook en andere bedrijven.

Uit de documenten blijkt onder andere dat Facebook in 2015 heeft gekeken naar de mogelijkheid de sms- en belgeschiedenis van gebruikers continu te uploaden naar Facebook om het nieuwsoverzicht meer te kunnen toespitsen op gebruikers. Daarnaast wilde Facebook de wijze waarop gebruikers suggesties voor vrienden krijgen verfijnen met als doel het aantal vriendschappen tussen gebruikers te vergroten.

Opvallend is ook dat verschillende bedrijven na de beleidswijziging toch toegang kregen tot bepaalde gebruikersdata en informatie van vrienden, terwijl deze informatie via de beleidswijziging juist werd geblokkeerd. Het gaat hierbij onder andere om Airbnb, Lyft en Netflix.

'Abusieve apps tegengaan'

"We richten ons al jaren op het tegengaan van abusieve apps, en dat was de belangrijkste reden voor deze grote verandering die in 2014 van start ging. Deze verandering was zelfs nodig om de situatie met Cambridge Analytica te voorkomen. Als we deze wijziging een jaar eerder hadden doorgevoerd, had dit deze hele situatie kunnen voorkomen", aldus Zuckerberg in een post op Facebook.

"Ik begrijp dat er veel aandacht is voor de wijze waarop wij onze systemen draaien. Dat is goed gezien het grote aantal mensen wereldwijd die van onze diensten gebruik maken. Het is juist dat we continu worden gevraagd uit te leggen wat we doen. Het is echter ook belangrijk dat berichtgeving over onze activiteiten - inclusief de uitleg van deze interne documenten - geen misvattingen bevat over onze acties of motieven. Dit was een belangrijke wijziging om onze community te beschermen en heeft zijn doel bereikt."