Nieuwe IT Service Management opleiding om kloof tussen theorie en praktijk te dichten
03-12-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Nieuwe IT Service Management opleiding om kloof tussen theorie en praktijk te dichten

IT-detacheerder PEAK-IT en Hogeschool Inholland starten gezamenlijk een nieuwe deeltijd hbo-opleiding IT Service Management. Met deze nieuwe opleiding willen de partijen de vaardigheden van startende IT'ers beter laten aansluiten op de kennis waar in de praktijk behoefte aan is en zo de kloof tussen opleiding en praktijk dichten.

"De taken van IT’ers anno nu zijn niet te vergelijken met die van tien jaar geleden", zegt Richard Stassen, operationeel directeur van PEAK-IT. "Daarom wordt het steeds belangrijker dat medewerkers niet alleen technische kennis hebben, maar ook analytisch kunnen denken en duidelijk kunnen communiceren. Een IT’er van nu moet niet alleen weten hoe hij een IT-probleem moet oplossen, maar ook wat dat probleem voor gevolgen heeft voor de organisatie en hoe hij zo duidelijk mogelijk communiceert over de stappen die hij gaat zetten. We merken dat klanten daar steeds meer behoefte aan hebben."

Doorstromen

Boudewijn Boelman, Teammanager ICT-opleidingen bij Inholland Diemen: "In de nieuwe opleiding IT Service Management verdiepen en verbreden studenten hun kennis op het gebied van IT-beheer, communicatie en projectmanagement. Het gaat om een zogenaamde associate degree-opleiding, een tweejarige hbo-opleiding op niveau 5 die beroeps- en praktijkgerichter is dan niveau 6."

De deeltijdopleiding gaat in september 2019 van start met een exclusieve groep voor PEAK-IT. Zo hoopt het bedrijf meer ambitieuze mbo’ers te trekken die willen doorgroeien in het vak. Stassen: "De opleiding is bedoeld voor zowel nieuwe als huidige medewerkers. Ze gaan één dag in de week naar school, de rest van de dagen werken ze gewoon bij het bedrijf waar ze zijn gedetacheerd. Zo willen we iedereen bij PEAK-IT de kans geven zich verder te ontwikkelen in de IT, werkervaring op te doen en tegelijkertijd gewoon salaris te verdienen. Alleen op die manier kun je op deze krappe arbeidsmarkt personeel werven én behouden. Ze kunnen na de opleiding bijvoorbeeld doorstromen naar de functie van teamleider of coördinator van de servicedesk."

Niet volgens het boekje

Kandidaten die in aanmerking komen moeten in principe minimaal een mbo ICT-opleiding op niveau 4 hebben afgerond. Maar voor Stassen weegt ambitie hoger dan opleidingsniveau: "Het belangrijkste is dat elke kandidaat die aan deze opleiding deelneemt de intrinsieke motivatie heeft om zichzelf verder te ontwikkelen. Dus heeft iemand die motivatie, kennis en werkervaring, maar heeft hij alleen mbo niveau 3 afgerond? Dan bieden we de mogelijkheid om een zogenaamde 21+ toets te maken via Inholland, waarna alsnog kan worden ingestroomd."

Boelman: "We hebben weliswaar veel ervaring met parttime onderwijs, maar zo’n nauwe samenwerking met één specifiek bedrijf is nieuw voor ons. Dat maakt het interessant en spannend." Boelman erkent de meerwaarde van de opleiding voor een bedrijf als PEAK-IT: "Mbo'ers kunnen dingen vaak goed volgens het boekje doen. Dat is het gedeelte servicemanagement waar PEAK-IT goed in is. Maar een IT'er moet ook goed kunnen handelen als iets niet volgens het boekje gaat. De vaardigheden die daarbij komen kijken leren ze in deze opleiding en komen hen in de rest van hun werkzame leven alleen maar ten goede."

Theorie in de praktijk

Boelman geeft verder aan dat het contact tussen scholen en werkgevers ontzettend belangrijk is: "Tijdens de opleiding is het nog droogzwemmen. In de praktijk zie je pas hoe de dingen die je hebt geleerd er daadwerkelijk uitzien. IT is breder dan theorie. Tuurlijk, je moet kennis van zaken hebben anders word je niet serieus genomen, maar in de praktijk komt er meer bij kijken. Kennis, vaardigheden en houding komen op de werkvloer samen. Daarom is het voor ons prettig om de ontwikkelingen op die vlakken met PEAK-IT te kunnen overleggen. Hoe kun je al die technische kennis nu het best inzetten?"

Boelman leert ook zelf van de studenten. "Er bestaat niet zoiets als 'de praktijk'. Juist de verschillen tussen de diverse industrieën en technologieën maken het vak zo interessant. Ik laat mij geregeld inspireren door de verhalen van leerlingen die ik begeleid. Coachingsgesprekken met de studenten leveren vaak up-to-date voorbeelden op die ik de volgende dag in de les kan gebruiken."

Terug naar nieuws overzicht