Wouter Hoeffnagel - 02 december 2018

Verongelukte Lion Air vlucht 610 kampte met problematisch computersysteem

De verongelukte Lion Air vlucht 610 had te kampen met een problematisch computersysteem waardoor de neus van het vliegtuig automatisch omlaag werd geduwd. De piloten van de vlucht vochten gedurende het grootste deel van de 11 minuten durende vlucht met de besturing van het vliegtuig.

Dit blijkt uit een vroege analyse van de crash op basis van onder meer vluchtgegevens en gegevens uit de zwarte doos van de Boeing 737-MAX, meldt de New York Post. Deze informatie doet vermoeden dat het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MACS) problemen heeft gegeven. Dit systeem ondersteunt piloten tijdens het handmatig besturen van vliegtuigen en voorkomt dat de neus van het vliegtuig te ver omhoog kan worden getrokken, wat ertoe kan leiden dat het vliegtuig in een zogeheten 'stall' terecht komt en onbestuurbaar wordt. Hierbij komt te weinig lucht over de vleugels van het vliegtuig, waardoor de liftkracht grotendeels verloren gaat.

MACS

MACS maakt gebruik van sensoren die meten onder welke hoek de neus van het vliegtuig staat. Indien de neus te ver omhoog wordt gericht, corrigeert MACS dit automatisch door de neus van het vliegtuig omlaag te duwen. Door foutief uitgelezen sensordata registreerde dit systeem op het gecrashte vliegtuig echter ten onrechte dat dit het geval was, waardoor het systeem de neus van het vliegtuig continu omlaag bleef duwen. De piloten van Lion Air corrigeerden dit door de neus van het vliegtuig telkens handmatig weer omhoog te forceren. Dit 'gevecht' zou een groot deel van de in totaal 11 minuten durende vlucht in beslag hebben genomen, waarbij de oriëntatie van de neus van het vliegtuig 26 keer werd gecorrigeerd door de piloten. Een van de sensoren waarvan MACS gebruik maakt gaf tijdens een eerdere vlucht met het verongelukte vliegtuig al problemen en werd daarom voor de rampvlucht vervangen.

Na de crash werd door Boeing en de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) een waarschuwing uitgegeven dat dergelijke sensoren van de Boeing 737-Max problemen kunnen geven en het vliegtuig een duikvlucht kunnen laten maken. Ook heeft Boeing extra toelichting gegeven op de wijze waarop piloten MACS kunnen uitschakelen. De vliegtuigfabrikant zegt ondanks de problemen vertrouwen te hebben in de veiligheid van de 737-Max.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024