'225 miljoen wearables verscheept in 2019'

29-11-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

'225 miljoen wearables verscheept in 2019'

225 miljoen wearable devices worden in 2019 verscheept, een stijging van 25,8% ten opzichte van 2018. Eindgebruikers geven komend jaar 42 miljard dollar uit aan wearables, waarvan 16,2 miljard dollar wordt besteed aan smartwatches.

Dit voorspelt onderzoeksbureau Gartner. "Op dit moment wordt de smartwatch markt gekenmerkt door de relatief stabiele en hoge gemiddelde verkoopprijs (average selling price - ASP) van de Apple Watch", zegt Alan Antin, senior director bij Gartner. "De algehele ASP van smartwatches neemt naar verwachting echter langzaam af van 221,99 dollar in 2018 tot 210 dollar in 2022. Dit is te danken aan scherper geprijsde concurrenten en hogere volumes, die zorgen voor lagere productie- en componentkosten. Sterke merken als Apple en traditionele horlogemerken proberen te prijzen stabiel te houden."

Hearables worden populairder

74 miljard smartwatches worden naar verwachting in 2019 verscheept. Dit maakt smartwatches het topsegment van alle wearable device form factors. Gartner voorspelt echter dat in 2022 oorgedragen apparaten ('hearables') het meest verscheepte segment van wearables zal zijn met 158 miljoen units. Ter vergelijking: in 2022 worden naar verwachting 115 miljoen smartwatches verscheept. Bij deze apparaten kan gedacht worden aan de Apple AirPods, Samsung's IconX en Plantronics' BackBeat FIT. Deze zijn in 2022 naar verwachting goed voor 30% van alle verscheepte wearables.

Deze hearables worden momenteel nog vooral gebruikt voor fitness- en gezondsheidsdoeleinden, communicatie en entertainment, medische toepassingen en zakelijke toepassingen. Gartner voorspelt dat de apparaten in de toekomst ook zullen worden ingezet om gebruik te kunnen maken van virtuele persoonlijke assistenten en bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt om hands-free een routebeschrijving op te vragen en te ontvangen. Op termijn kunnen hearables volgens Gartner het gebruik van smartphones terugdringen, aangezien zij veel taken overnemen die gebruikers momenteel met hun smartphone uitvoeren.

gartner-wearables-2017-2019.png

Vier soorten leveranciers

Naarmate het smartwatch segment volwassener wordt, ontstaat naar verwachting een scheiding in vier soorten leveranciers:

  • leidende consumentenelektronicamerken
  • fashion en traditionele horlogemerken
  • kinderhorloges
  • merken en startups die niche markten bedienen zoals mensen met bepaalde medische afwijkingen

Op dit moment hebben consumentenelektronicamerken zoals Apple, Fitbit en Samsung een duidelijke voorsprong op de markt. Andere merken zijn echter bezig met een inhaalslag. "Traditionele horlogemerken zoals Fossil en Casio zullen marktaandeel winnen door met hun portfolio meer stijl en keuze te bieden dan technologiemerken", aldus Antin. "We verwachting dat fashion- en traditionele horlogemerken in 2022 zo'n 20% van alle verscheepte units voor rekening nemen."

Immersive head-mounted displays worden duurder

Gartner voorspelt daarnaast dat immersive head-mounted displays (HMD's) beter aan de verwachtingen van gebruikers zullen gaan voldoen, maar ook duurder zullen worden. Op dit moment worden HMD's vooral ingezet voor augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Gebruik door mainstream consumenten is tot nu toe beperkt door onder meer een beperkte beschikbaar, kosten, ergonomie en het ontwerp. De belangrijkste drijver voor AR HMD's is volgens Gartner op dit moment zakelijk gebruik, waarbij HMD's worden ingezet als hands-free tools om business processen te verbeteren en voor trainingsdoeleinden.

De belangrijkste use case voor VR HMD's is op dit moment entertainment en gaming. Gartner wijst echter op een mismatch tussen de verwachtingen van gebruikers en wat de huidige technologie daadwerkelijk kan leveren. Het onderzoeksbureau verwacht dat dit gaat veranderen, maar hier wel een prijskaartje aan zal hangen. "In tegenstelling tot wat we in andere segmenten zien, zal de ASP voor HMD's tot 2022 met 19,2 stijgen aangezien betere content beter technologie vereist", aldus Antin.

Terug naar nieuws overzicht