Witold Kepinski - 28 november 2018

KPN schrapt banen in nieuw strategie plan

KPN gaat banen schrappen die deel uit maken van een nieuw strategie plan die de telecomaanbieder tijdens zijn Capital Markets Day heeft gepresenteerd aan beleggers en analisten. KPN presenteerde zijn strategie voor de periode 2019 - 2021, die zijn ambities op middellange termijn zal waarmaken. Hoeveel banen er verdwijnen is nog niet bekend.

KPN meldt: De strategische prioriteiten van KPN zijn gericht op het bevorderen van organische duurzame groei zoals bouw van de best geconvergeerde slimme infrastructuur; focus op winstgevende groeisegmenten; en versnelling van de vereenvoudiging en digitalisering.

Deze strategie is gericht op het realiseren van de ambities op middellange termijn van het bedrijf, namelijk:

1. Toenemende Adjusted EBITDA autonoom: aangedreven door een nieuw meerjarig duurzaam netto-opex-reductieprogramma van ongeveer 350 miljoen euro en ondersteund door groei in winstgevende segmenten en stabilisatie van de opbrengsten;

2. De jaarlijkse Capex instellen op 1,1 miljard euro: een substantiële verschuiving in de mix waardoor hogere toegangsinvesteringen mogelijk zijn; en

3. Duurzame vrije kasstroomgroei aangedreven door EBITDA: bijdragen aan een progressief regulier dividend per aandeel en schuldafbouw.

Maximo Ibarra, CEO van KPN: "In de afgelopen jaren heeft KPN goede vooruitgang geboekt met het verbeteren van de servicekwaliteit, betere klanttevredenheid en structurele besparingen op materiaaluitgaven, en een sterker bedrijf. Maar ons evoluerende landschap vereist dat we flexibeler worden, onze time-to-market verbeteren en onze klanten sneller dan ooit innovatie bieden. We versnellen daarom de uitvoering van onze strategie door KPN te positioneren als een future-proof en lean telco met premium relaties met consumenten en zakelijke klanten. We zijn de kern van het geconnecteerde leven van onze klanten en we willen hun vertrouwde partner zijn die de allerbeste kwaliteit biedt op het gebied van toegang, service en klantervaring. We zijn vastbesloten om organische duurzame groei te realiseren in Adjusted EBITDA en Free Cash Flow, wat bijdraagt ??aan een progressief dividend per aandeel en deleveraging, terwijl we blijven investeren in onze infrastructuur om de onbetwiste marktleider in Nederland te worden. Ik heb er alle vertrouwen in dat onze strategie de waarde voor al onze stakeholders zal maximaliseren, met behoud van een solide financieel profiel. "

Strategische prioriteiten KPN 2019 - 2021

De drie strategische prioriteiten van KPN stellen de onderneming in staat organische duurzame groei te realiseren:

1. Bouwen aan de best geconvergeerde slimme infrastructuur
KPN zal blijven bouwen en investeren in toekomstbestendige infrastructuur door hoogwaardige producten en services aan te bieden met een best-in-class klantervaring. Concreet zal KPN de komende jaren zijn FttH-footprint selectief uitbreiden met 1 miljoen nieuwe huishoudens tegen het einde van 2021, en zal het zijn mobiele netwerk moderniseren met een 5G-ready upgrade van de apparatuur.

2. Focus op winstgevende groeisegmenten
Commercieel gezien zal KPN zijn sterke marktposities benutten om zijn convergentiestrategie verder te versterken met een duidelijke focus op waarde boven volume. KPN blijft zich richten op het veiligstellen en laten groeien van rendabele omzet uit telefonie.

In de consumentenmarkt wordt verwacht dat breedbandhuishoudens en de 'value per converged household' zullen groeien, gedreven door investeringen in toegang die de allerbeste digitale klantervaring biedt. KPN streeft ernaar geconvergeerde huishoudens te laten groeien met 300.000 en de geconvergeerde postpaidbasis tegen het einde van 2021 tot 70%.

In Business zal KPN zich richten op verdere digitalisering van zijn bedrijfsmodel, terwijl het zich richt op winstgevendheid en waarde. KPN streeft naar een vereenvoudigde en gestandaardiseerde productportfolio, groei in geconvergeerde connectiviteitsdiensten en selectief groeien in IT. Dit zal de stabilisatie van de end-to-end Adjusted EBITDA tegen midden 2020 bevorderen.

3. Versnelling van vereenvoudiging en digitalisering
De competitieve marktdynamiek vereist een flexibele organisatie die in staat is innovatieve producten en diensten snel op de markt te brengen. Als gevolg hiervan zal KPN de vereenvoudiging en de transformatie naar een digitaal bedrijfsmodel versnellen, waardoor het bedrijf mager, sneller en wendbaarder wordt.

Sinds de start van het Simplification-programma van KPN in 2014 zijn er aan het einde van Q3 2018 run-rate besparingen van ongeveer 650 miljoen euro gerealiseerd. Het laatste jaar van het tweede-golfsvereenvoudigingsprogramma zal doorgaan naar een nieuwe meerjarige duurzame opex-reductie programma start in 2019.

Heden kondigt KPN verdere strategische acties aan die zullen resulteren in een hypermodern lean-exploitatiemodel, dat duurzame verbeteringen zal opleveren in de indirecte opex-basis van KPN. Deze besparingen zullen voornamelijk worden gerealiseerd door verdere vereenvoudiging, automatisering en end-to-end digitalisering van IT-platforms en -systemen. Dit zal resulteren in een netto indirecte opex-besparing van ongeveer 350 miljoen euro in de periode 2019 - 2021 [2]. De versnelde digitalisering en automatisering, die inherent zijn aan de telecomsector, zullen ook leiden tot organisatorische vereenvoudiging. Dit zal naar verwachting leiden tot een versnelde reductie van de totale arbeidsgerelateerde uitgaven van KPN.

Samen zullen deze trends resulteren in een duurzame groei van de vrije kasstroom (excl. TEFD-dividend), een progressief regulier dividend per aandeel en een schuldafbouw. KPN blijft vasthouden aan een solide investment grade kredietprofiel en streeft naar een nettoschuld / EBITDA-ratio van <2,5x op middellange termijn.

Met betrekking tot 2018 herhaalt KPN de vooruitzichten.