IT-beslissers zien voordelen in edge computing en services
27-11-2018 | door: Witold Kepinski

IT-beslissers zien voordelen in edge computing en services

Digitale bedrijfsinitiatieven dwingen aanbieders van infrastructuurdiensten hun aanbod verder te ontwikkelen dan edge-computertechnologieën om digitale touchpoint-services te leveren, aldus onderzoeksbureau Gartner. 

Een digitaal contactpunt kan elke vorm van interactie met een digitaal apparaat, product of dienst zijn. Als een persoon bijvoorbeeld een vraag-en-antwoordsessie met een chatbot heeft, boekt hij online een vlucht of draagt hij of zij een fitnesstracker.

"Zakelijke momenten creëren op digitale touchpoints is de nieuwe, schaalbare manier om contact te maken met klanten", zegt Rene Buest, senior onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Infrastructuurserviceproviders die deze ontwikkeling niet omarmen, zullen niet aanwezig zijn op digitale touchpoints en moeite hebben om nauw samen te werken met klanten."

Gartner voorspelt dat tegen 2021 zeker 65 procent van de wereldwijde aanbieders van infrastructuurdiensten 55 procent van hun omzet zal genereren via edge-gerelateerde services die klanten helpen zakelijke momenten te creëren op digitale contactpunten.

Organisaties zijn betrokken bij klanten op digitale Touchpoints

Een explosie van Internet of Things (IoT) en man & machine interfaces duwt meer computerhulpmiddelen en -diensten dichter bij de rand (edge) om digitale touchpoints te ondersteunen. Tegelijkertijd richten steeds meer organisaties zich op de edge om op digitale touchpoints nauwer met klanten samen te werken, aldus Gartner.

Volgens een onderzoek van Gartner is 27 procent van de organisaties al van plan edge computing te gebruiken als onderdeel van hun infrastructuurstrategie. Tegen het einde van 2019 verwacht 70 procent van de respondenten dat edge computing relevant wordt voor hun infrastructuurplan.

'Going beyond the Edge' om digitale touchpoint-services te leveren

Hoewel de cloud de basis vormt voor flexibele infrastructuren als enablers en technologische back-ends voor digitale bedrijven , zijn de eisen van digitale initiatieven op digitale touchpoints anders. Dit is te wijten aan real-time besluitvormings- en interactievereisten, groei van de gegevens die worden geproduceerd, vereisten voor autonomie en vraag naar beveiliging en privacy. Het gevolg is dat computeropslag en -services fysiek dichter bij de mensen moeten worden geplaatst, waardoor services vanuit de cloud naar de rand moeten worden gebracht.

Tegen 2022 schat Gartner dat de helft van de grote organisaties edge computing-principes in hun projecten zal integreren. Dit komt gedeeltelijk doordat, tegen 2022, elke minuut 2,5 miljoen dollar wordt uitgegeven in het Internet of Things (IoT) en er elk uur 1 miljoen nieuwe IoT-apparaten worden verkocht.

"Deze enorme groei zal moeten worden ondersteund door betrouwbare end-to-end infrastructuuromgevingen die nabijheid ondersteunen en die zorgen voor lage latency, hoge bandbreedte, autonomie en privacy", aldus Gartner analist Buest. "De cloud is niet langer genoeg. Infrastructuurserviceproviders moeten deze groei benutten door diensten over de rand uit te breiden ter ondersteuning van digitale touchpoints.”

Door zich te concentreren op het leveren van digitale touchpoints, kunnen infrastructuurserviceproviders hun waardeketen voor servicelevering een boost geven met infrastructuurcomponenten die snel en dicht bij de eindgebruiker staan waar interactie met bedrijven plaatsvindt. 

Mogelijke diensten kunnen zijn volgens Gartner:

Infrastructuurbeheer: dit maakt een all-inclusive benadering van het infrastructuurplatform mogelijk van de kern tot de cloud tot het uiterste, met als doel de digitale touchpoints van klanten te ondersteunen. Het omvat ook de vereiste om de benodigde infrastructuur, applicaties, services en connectiviteit in een softwaregedefinieerde stijl te beheren, te categoriseren en in te zetten.

Infrastructuurintegratie: dit zorgt voor een strakke, soepele, API-gestuurde integratie van infrastructuurdiensten met on-premises infrastructuur, edge-apparaten, cloudservices, middleware-platforms, data, processen, gateways en mobiele apparaten.

Infrastructuurbeveiliging: dit levert de noodzakelijke diensten en hulpmiddelen om een holistisch beveiligingsbeheer van infrastructuur, platforms, apparaten, applicaties, gegevens, processen en gebruikers te waarborgen.

Gegevensbeheer en beheer: dit biedt volledige levenscyclusbeheer van gegenereerde en verzamelde gegevens aan de rand en digitale contactpunten. Hier moet een aanhoudende keten van core naar cloud naar edge en digitaal touchpoint worden geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat gegevens in elke fase worden beheerd en conform zijn.

Terug naar nieuws overzicht