Wouter Hoeffnagel - 26 november 2018

Ruim 7.000 privacyklachten sinds invoering van AVG

Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een half jaar geleden zijn ruim 7.000 klachten binnengekomen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Organisaties en burgers namen zo'n tienduizend keer contact op met de vragenlijn van de privacytoezichthouder om vragen te stellen over de nieuwe wetgeving.

Dit meldt Trouw. Naar de binnengekomen klachten is onderzoek ingesteld om eventuele overtredingen aan het licht te brengen. Dit kan leiden tot boetes indien inderdaad een ernstige overtreding van de privacywetgeving wordt geconstateerd. Daarnaast analyseert de AP momenteel alle klachten, waarbij in kaart wordt gebracht welke klachten het vaakst voorkomen en hierdoor prioriteit verdienen.

Recht halen blijft lastig

Ondanks de Algemene Verordening Gegevensbescherming, blijft het volgens privacyadvocaat bij Boekx Advocaten Otto Volgenant voor gebruikers lastig om hun recht te halen. Met name grote bedrijven zouden zich met de AVG in de hand alleen maar juridisch dieper hebben ingegraven. Hij stelt dat het onder meer vaak fout gaat rond het 'recht om vergeten te worden'. Dit geeft gebruikers het recht bedrijven te verzoeken irrelevante gegevens over hen te verwijderen, iets wat in de praktijk niet altijd mogelijk blijkt. 

Vooral kleine bedrijven ondervinden volgens Volgenant hinder van de nieuwe Europese wetgeving. Denk hierbij aan scholen die niet langer foto's durven te maken. "Als je het mij vraagt is de AVG niet bedoeld om verenigingen bang te maken dat ze de ledenlijst niet mogen delen. Het moet mensen vooral beschermen tegen de grote partijen als Google en Facebook, die erop uit zijn zoveel mogelijk data te verzamelen. En dat businessmodel is niet veranderd", aldus de privacyadvocaat.

Lees verder bij Trouw.