Workspace helpt van e-mail-verslaving af te komen

Workspace helpt van e-mail-verslaving af te komen

Workspace helpt van e-mail-verslaving af te komen

19-11-2018 | door: Teus Molenaar

Workspace helpt van e-mail-verslaving af te komen

E-mail is een omslachtige en tijdrovende manier van communicatie. Eigenlijk kunnen organisaties in Europa zich dit niet veroorloven, want zij moeten op de wereldmarkt competitiever zijn. Zo meent Wolfgang Ebermann, EMEA-president van IT-leverancier Insight. Daarom heeft het bedrijf Insight Digital Workspace gelanceerd, te beginnen in Nederland. En daarom helpt de onderneming klanten ‘digital ready’ te zijn.

Ebermann is in Halfweg tijdens het partner- en klantenevenement Higher Ground. Hij komt graag in Nederland zegt hij. Om inspiratie op te doen en te horen waar klanten en partners mee te stellen hebben. “De Nederlandse markt groeit voor Insight erg snel. Volgens mij heeft dat te maken met de cultuur. Gretig om te innoveren, sneller beslissingen nemen dan bijvoorbeeld in Duitsland. Daar analyseren ze alles nog een keer, wikken en wegen. Dat heeft met de ‘ingenieursaard’ te maken. Dat heeft het land een bloeiende auto-industrie gebracht en overige maakindustrie, maar het maakt de beslissingsprocessen wel langer.”
Vanwege de innovatiedrang in Nederland is het nieuwe product Insight Digital Workspace in ons land gelanceerd. Later volgen andere landen in de wereld. Digital Workspace is een uitbreiding op Microsoft Office 365, vol met nieuwe en handige snufjes om werken leuker en efficiënter te maken. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijker je agenda beheren of op sharepoint komen.

Effectiever
“In Europa moeten bedrijven manieren vinden om effectiever te zijn. Vooral als je moet concurreren met landen met lagere lonen. Het arbeidspotentieel moet productiever zijn. Dat kan door op een slimmere manier met elkaar samen te werken. Daar helpt ons dashboard bij. Het geeft direct toegang tot al het nieuws dat het bedrijf heeft te melden, creëert een digitale omgeving om met collega’s, klanten en partners samen te werken (gebaseerd op Teams), en het geeft toegang tot alle applicaties en data die iemand mag gebruiken. Daarnaast is het te gebruiken op elk apparaat, zoals een pc, tablet of smartphone. Via single sign-on log je in de ochtend één keer in en je kunt de hele dag aan de slag. Dus zonder telkens op zoek te moeten naar allerlei wachtwoorden. Je wordt niet afgeleid door zaken waar je op dat moment niet mee bezig wilt zijn. Communicatie verloopt direct, niet via e-mail. Dat scheelt veel tijd, want mensen besteden al gauw dertien uur per week aan e-mail”, zegt Ebermann.
Frank Hoekstra, Vice President Insight Benelux, valt hem bij. “Ik hoef niet meer te zoeken. Alles wat ik nodig heb, zit in mijn Workspace. Het scheelt me echt veel tijd. Ben geen e-mail junky meer.”

IT is de kern
Insight heeft onlangs onderzoek laten doen naar de vragen waarmee IT-professionals worstelen. Ruim duizend mensen in negen Europese landen zijn bevraagd. De resultaten zijn vervat in het rapport ‘Insight Intelligent Technology Index’. Daaruit blijkt dat de meeste IT-beslissers het belang voor de bedrijfsvoering van hun bedrijf hoog achten. Zo’n 68 procent van de IT-managers is het eens met de stelling dat het managementteam van hun bedrijf vindt dat de onderneming in de kern een IT-bedrijf is.
“Dat betekent veel voor de IT-afdelingen. We zien dat Europa ook meer geld uitgeeft aan automatisering; ze lopen in op de VS. En dan investeren ze vooral in middelen om IT te moderniseren, om het bedrijf ‘digital ready’ te maken. Ze zien bovendien dat die investeringen goed uitpakken in de zin van betere bedrijfsresultaten”, zegt Ebermann.
Hij voegt eraan toe dat IT-afdelingen de hete adem van de business in hun nek voelen; ze voelen de druk om te helpen de organisatie te moderniseren. “Het gevolg is dat ze op zoek zijn naar partners die hen daarbij kunnen helpen. Onze klanten vragen ons inderdaad om advies over deze kwesties. We praten met hen over hoe zij hun datacenter beter kunnen inrichten en hoe zij het beste clouddiensten kunnen inzetten. Gezien ons brede portfolio kunnen we hen ook aanraden welke middelen dan het beste bij de ambities passen; technologie volgt de bedrijfsdoelstellingen.”
Insight acquireert IT-bedrijven in onder meer de VS en brengt die kennis naar Europa. “Wij hebben een aparte divisie ingericht om dat goed te doen. Onze klanten profiteren van onze wereldwijde aanwezigheid en kennis”, vult Hoekstra aan.

Niet tegelijk
Beiden geven aan dat er tegenwoordig wel heel veel op het bordje van de IT-afdeling ligt. “Zij moet een moderne manier van werken mogelijk maken. Er moet immers efficiënter worden gewerkt. Dat gaat niet alleen over techniek, maar ook over cultuur. Op dit vlak helpen wij onder meer met de Workspace”, vertelt Ebermann.
Vervolgens moet de IT-infrastructuur zelf flink onder het mes. Automatisering is hier het antwoord, om de kosten te drukken en soms, omdat er zoveel signalen binnen komen en dingen veranderen dat een mens het niet meer kan bijhouden. Daarbij moet tevens een keuze worden gemaakt wat je in huis houdt en als dienst afneemt; welke workloads on premise blijven en welke naar de cloud(s) gaan.
Als derde punt noemt Ebermann de digitale innovatie. Door gebruikmaking van kunstmatige intelligentie en machine learning zijn bedrijfsprocessen te vernieuwen, en is het mogelijk snel nieuwe producten en/of diensten te ontwikkelen. “Je ziet dat bedrijven het belang van IT inzien. Niet voor niets heeft Adidas sinds 2016 een CEO met een IT-achtergrond. Kasper Rorsted heeft onder meer gewerkt bij Oracle, Compaq en HP”, weet Ebermann.
Hoekstra zegt dat organisaties inderdaad druk bezig zijn met deze drie aspecten. “Je moet er wel voor waken dat je niet alles tegelijk oppakt. Want dan haal je te veel op je hals. Maar het is wel goed om er over te blijven praten. Wij gaan graag het gesprek aan met onze klanten hierover.”

Terug naar nieuws overzicht