Rinse Tamsma: SAP is meer dan ERP - wij zijn een innovatiepartner image

De nieuwe managing director van SAP Nederland Rinse Tamsma wil SAP op de kaart zetten als een echte innovatiepartner. “Met S/4HANA hebben klanten een schaalbare infrastructuur waarmee ze de kansen van de digitale transformatie optimaal benutten”, beweert hij. “Onze partners worden daarom uitgenodigd de 'pet van innovatie' op te zetten en klanten uit te leggen dat SAP meer is dan alleen ERP. Met SAP S/4HANA staan voor organisaties alle lichten op groen om een 'Intelligent Enterprise' te worden.”

Rinse Tamsma trad per 1 oktober officieel in functie als managing director van SAP Nederland. “Ik wilde deze rol al een paar jaar”, vertelt de nu 50-jarige Tamsma. “De gelegenheid kwam deze zomer, toen Patrick van Deven werd gevraagd om zich te gaan bezighouden met digital core & industry solutions. Ik stond op een lijstje. Het leuke aan deze rol: in een landenorganisatie komt alles samen. We zijn een zwaar 'gematrixte' organisatie en een matrix moet je orkestreren, anders verliezen klanten het overzicht. In de internationale managementfuncties die ik eerder bekleedde, was ik vooral strategisch bezig met SAP als organisatie. Nu werk ik dagelijks met klanten en partners.”

Innovation driver

Tamsma wil SAP Nederland verder op de kaart zetten als een echte innovatiepartner. Een 'innovation driver' noemt hij het zelf. “Ik wil (potentiële) klanten uitleggen dat zij aan ons dé partner voor innovatie hebben. Dat is veel breder dan het ERP-stuk dat we sinds jaar en dag voor ze regelen. Op Connect to Innovate, het tweedaagse 'inspiratie-evenement' dat we begin oktober in het NBC in Nieuwegein organiseerden samen met de Nederlandse SAP gebruikerscommunity VNSG, hebben we verteld over ons idee van Intelligent Enterprise. We hebben die term dit voorjaar gelanceerd en bedoelen ermee dat een bedrijf niet alleen inzicht heeft in het verleden – zoals met een traditioneel ERP – maar vooral ook anticipeert op de toekomst en op basis van voorspellingen strategieën bijstelt. Een digitale of intelligente organisatie zet data realtime om in acties en gebruikt technieken als machine learning en rapid prototyping.”

Als eindverantwoordelijke voor het Nederlandse partnerkanaal van SAP wil Tamsma partners aansporen de 'pet van innovatie' op te zetten. “Partners doen er verstandig aan om niet alleen licenties bij klanten aan te bieden, maar om helder te krijgen wat digitaal transformeren betekent voor de specifieke bedrijfsvoering van een klant. Laat klanten zien dat SAP meer kan dan alleen het ERP-stuk. Met onze systemen speel je bijvoorbeeld een rol in de customer experience bij je klant, je doet dingen met contingent labour of je verbetert de besluitvorming bij een klant door oplossingen gebaseerd op machine learning te suggereren.”

Migreren naar S/4HANA

Om een Intelligent Enterprise te worden, heeft een bedrijf een schaalbare infrastructuur nodig. SAP S/4HANA, de nieuwste generatie ERP business suite die nagenoeg álle bedrijfsprocessen integreert, is door zijn schaalbaarheid bij uitstek geschikt om eindgebruikers de kansen van het digitale tijdperk optimaal te laten benutten. “Op Connect to Innovate waren de sessies over migraties naar dit nieuwe cloudplatform steevast volgeboekt”, kijkt Tamsma tevreden terug. “Niet alleen wij, maar ook onze klanten en partners hebben daar veel over te vertellen. De kracht van zo'n evenement is immers (ook) dat gebruikers leren van elkaars ervaringen.”

Volgens Tamsma moeten partners een eventuele migratie naar SAP S/4HANA voor hun klanten zo eenvoudig mogelijk maken. “De business case van bedrijven die naar S/4HANA willen migreren, is niet zelden dat ze hun processen willen vereenvoudigen. Slechts een fractie van de circa honderdduizend functiepunten van onze software is verantwoordelijk voor zo'n 80 procent van het gebruik, blijkt uit intern onderzoek. We hebben dus veel specifieke functies ontwikkeld die bedoeld waren voor een enkele klant. Door in het ERP-domein van een klant dichtbij de standaard te blijven, kunnen voor zo'n klant de applicatiemanagementkosten sterk omlaag en houdt hij meer geld over voor het innovatiegedeelte en de digitale transformatie, waar je als partner een goede marge op maakt. Begrijp goed dat je twee dingen moet koppelen. Het ene deel van de business case van de CFO van je klant is het pure kostenverhaal. Maar een ander (belangrijk) deel is de mogelijkheid om financiële middelen vrij te maken voor innovaties en digitaal transformeren.”

Voor het komend jaar willen Tamsma en SAP Nederland volop werk maken van het concept Intelligent Enterprise. “We gaan dat verder uitleggen. Zo'n organisatie beschikt allereerst over een intelligente suite van oplossingen. Dan praat je over een core ERP, met functionaliteiten als customer experience en e-commerce (SAP CRM), human capital management (SAP SuccessFactors), procurement (SAP Ariba) en travel (SAP Concur). Aangevuld met ons data- en cloudplatform dat alles met elkaar verbindt.”

Mobile Innovation Lab

Voeg daaraan toe intelligente technologieën als machine learning, IoT, AI, blockchain en predictive analysis, en je klant is klaar voor het digitale tijdperk. Tamsma: “We moeten goed uitleggen hoe zo'n nieuwe structuur eruit ziet, maar ook wat dit allemaal voor de klant betekent en wat die ermee kan. We kunnen dat heel tastbaar maken met ons Mobile Innovation Lab, waarmee partners bij de klant op de werkvloer in enkele dagen tijd een prototype bouwen om problemen op te lossen. Elke week levert dat wel ergens een nieuw idee of plan op.”

Het leuke van het Mobile Innovation Lab is volgens Tamsma dat SAP betrokken raakt bij dingen waarbij een klant niet meteen aan SAP had gedacht. “Zoals onze case met het zeilteam van AkzoNobel en de Volvo Ocean Race. We ontwikkelden een systeem om tijdens deze mondiale zeilwedstrijd biometrische gegevens over de leden van Team AkzoNobel aan boord te analyseren, om hun prestaties te verbeteren. Op Connect to Innovate vertelde de innovatiemanager van Akzo hoe gaaf het is dat SAP in korte tijd samen met de slimme denkers van het chemieconcern zelf tot een mooie oplossing was gekomen. Dat is wat ik bedoel met SAP als innovatiepartner of 'innovation driver'.”

Door: Witold Kepinski