Gartner identificeert de menselijke aanraking als het sterkste element in AI
07-11-2018 | door: Witold Kepinski

Gartner identificeert de menselijke aanraking als het sterkste element in AI

CIO's moeten zich voorbereiden op een toekomst waarin mensen meer doen aan creatief en impactvol werk, omdat ze niet langer routine en repetitieve taken hoeven uit te voeren, zo meldt onderzoeksbureau Gartner tijdens de jaarlijkse Gartner Symposium ITxpo. Mensen en machines staan aan het begin van een nieuw tijdperk van leren, waarbij kunstmatige intelligentie (AI) en gewone intelligentie mensen  helpen realiseren om hun volledige potentieel te bereiken.

"Het koppelen van AI aan een mens creëert een nieuw beslissingsmodel waarin AI nieuwe feiten en opties biedt, maar het hoofd blijft menselijk, net als het hart", zegt Svetlana Sicular , vice-president bij Gartner. "Laat mensen de meest geschikte antwoorden identificeren van de verschillende antwoorden die AI biedt, en gebruik de door AI vrijgemaakte tijd om nieuwe dingen te creëren."

Enquête vindt dat AI minder banen elimineert dan verwacht - en ze kan creëren

AI zal de beroepsbevolking veranderen, maar de impact ervan zal niet nadelig zijn voor alle werknemers. Volgens een onderzoek van Gartner in het eerste kwartaal van 2018 onder 4.019 consumenten in het VK en de VS, verwacht 77% van de werknemers van wie de werkgever nog geen AI-initiatief moet lanceren, dat door AI banen wegvallen. Uit dezelfde enquête bleek dat slechts 16 procent van de werknemers daadwerkelijk banenverlies zag door aangenomen AI technologieën, en 26 procent van de respondenten meldt dat de banen juist stijgen na de goedkeuring van AI.

Mensen zullen leren minder routinematig te werken. Ze zullen worden opgeleid in nieuwe taken, terwijl oude taken die routine zijn geworden, door machines worden gedaan. "De mens is het sterkste element in AI", legt Sicular uit. "Pasgeborenen hebben een volwassen mens nodig om te overleven. AI is niet anders. Het sterkste onderdeel van AI is de menselijke aanraking. AI dient menselijke doelen en is ontwikkeld door mensen. "

Er zijn bijvoorbeeld gevallen waarin het raadplegen van een AI-systeem geld, tijd en benauwdheid heeft bespaard. Geen raadpleging van een AI-systeem kan in de toekomst onethisch worden - bijvoorbeeld op het gebied van de geneeskunde. "De toekomst ligt niet in een strijd tussen mensen en machines, maar in een synthese van hun capaciteiten, van mensen en AI die samenwerken", zegt Helen Poitevin , senior-onderzoeker bij Gartner.

Mensen en machines: een nieuw tijdperk van leren

Hoewel AI werknemers de tijd zal geven om meer te doen, moeten organisaties hun werknemers trainen en bijscholen in afwachting van AI-investeringen.

"We gaan een tijdperk van continu leren in", zei Sicular. "Mensen zullen moeten leren leven met AI-machines. Wanneer machines routinetaken wegnemen, hebben mensen de tijd om meer nieuwe taken uit te voeren, dus zullen ze constant moeten leren. "Mensen zullen ook moeten leren hoe ze KI-systemen moeten trainen om nuttig, duidelijk en betrouwbaar te zijn, om te kunnen werken naast hen samen.

"Het gaat om vertrouwen en betrokkenheid. Mensen moeten machines vertrouwen - dit is de ultieme voorwaarde voor AI-acceptatie en succes, "zei Sicular.

Kies je AI-docent goed

CIO's zijn waarschijnlijk de leider of aanstichter van AI-initiatieven in hun organisatie. Terwijl machine learning zich richt op het maken van nieuwe algoritmen en het verbeteren van de nauwkeurigheid van 'leerlingen', richt de disciplinegolfdiscipline zich op de effectiviteit van 'leraren'.

De rol van docent is om kennis over te dragen aan de leermachine, zodat deze een bruikbaar model kan genereren dat een concept kan benaderen. Modelleermachines en AI-toepassingen ontlenen intelligentie aan de beschikbare gegevens op manieren die mensen hen laten doen. " Deze technologieën leren van leraren, dus het is essentieel om je leraren goed te kiezen", zei Sicular. " Hoewel sommigen misschien denken dat AI moeilijk is voor mensen, kunnen we ons ook afvragen:" Zijn mensen gemakkelijk voor AI? "

"Als CIO vorm je de toekomst van werk door te investeren in technologie en mensen", aldus Poitevin. "Tegenwoordig bevinden de meeste CIO's die we spreken zich te midden van een wildgroei van" bots "( fysieke robots en software virtuele assistenten). De adoptie van bots op de werkplek neemt toe naarmate werknemers steeds comfortabeler worden in het werken met machines en hen meer ondersteunen. "

CIO's geloven dat bots een integraal onderdeel zullen zijn van ons dagelijks leven, waar we ook zouden willen dat een bot het voor ons zou doen. "Tegen 2020 zullen AI-technologieën bijna elk nieuw softwareproduct en elke nieuwe service doordringen", aldus Poitevin. "Goed ontworpen robots en virtuele assistenten zullen worden omarmd en gezien als medewerkers helpen zich te concentreren op hun beste werk door hen te ontlasten van een berg alledaags werk."

Definitie van AI volgens Gartner:

AI verwijst naar systemen die beslissingen op schaal automatiseren, aangedreven door kwantitatieve modellering of classificatie van complexe beeld-, video- en audio-informatie. AI wordt gedefinieerd door systemen die geschikt zijn voor een of meer van:

Statistische machine learning - afleiden van toekomstige resultaten zoals voorgesteld door kwantitatieve indicatoren

De resultaten voorspellen via complexe en iteratieve berekeningen van kansen

Neuraal netwerk machine learning - het identificeren en classificeren van patronen in rijke datasets, zoals spraak, video, afbeeldingen en geluiden

Autonome beslissingen nemen, met of zonder coördinatie of samenwerking met mensen

AI-systemen gebruiken deze kenmerken, geïntegreerd als onderdeel van een toepassing, om besluitvormingsprocessen te automatiseren. Deze automatisering maakt arbeid vrij, maakt diepere automatisering mogelijk van anderszins handmatige processen en maakt het mogelijk nieuwe processen te initiëren die anders oneconomisch zouden zijn.

Terug naar nieuws overzicht