AI en personalisatie zijn prioriteit voor Benelux bedrijven
06-11-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

AI en personalisatie zijn prioriteit voor Benelux bedrijven

Merken in de Benelux benutten Artificial Intelligence om klantgegevens te begrijpen en relevantere, gepersonaliseerde ervaringen te leveren. Daarbij houden ze rekening met wet- en regelgeving van de GDPR.

Dit blijkt uit het internationale Context is Everything onderzoek van Adobe onder 600 senior business decision makers. 88% van de bedrijven in de Benelux geeft aan personalisatie als prioriteit te beschouwen. Desondanks geeft slechts iets meer dan een vijfde (22%) van de merken aan dat ze momenteel het vereiste niveau van personalisatie leveren. Dit is het laagste resultaat in alle onderzochte markten.

Benelux loopt achter

Als de minst presterende markt in Europa, is er voor ondernemingen in de Benelux werk aan de winkel op het gebied van personalisatie. Slechts 3% van de organisaties in de Benelux zet AI al succesvol in om personalisatie mogelijk te maken. Ter vergelijking: in Duitsland gaat het om 42%, in Zwitserland en Frankrijk 35%, in het Verenigd Koninkrijk 30% en in Scandinavië 23%. Op dit moment bevinden de meeste bedrijven in de Benelux zich nog in de test- (22%) of uitrolfase (33%). De grote meerderheid (77%) verwacht echter wel dat zij AI voor 2020 gaan inzetten voor bedrijfs- en consumenten analytics.

Bijna twee derde (64%) van de ondervraagde merken in de Benelux geeft aan op dit moment te veel gegevens uit te veel bronnen te verzamelen, maar weet niet goed hoe zij deze data moeten analyseren. 56% van de bedrijven zegt moeite te hebben om de gegevens snel genoeg te verwerken. Meer dan twee vijfde (42%) van de bedrijven in de Benelux geeft ook aan dat de GDPR hen in zekere mate heeft beperkt in het realiseren van personalisatie.

Inhaalslag

De belofte van AI is dat het merken meer controle biedt over hun gegevens en meer mogelijkheden om deze data te analyseren. Om de achterstand op andere markten in te halen, hebben bedrijven in de Benelux een strakke planning voor de implementatie van AI om bedrijfs- en klantgegevens te analyseren. Iets meer dan de helft (56%) van de respondenten in de Benelux is van plan om AI geïmplementeerd te hebben in 2019, oplopend tot 83% aan het eind van 2020.

Paul van Keeken, Senior Enterprise Marketing Manager Benelux bij Adobe stelt: "Bedrijven in de Benelux zijn zich er terdege van bewust dat ze dichter bij hun klanten moeten komen en meer gepersonaliseerde diensten moeten leveren om relevant te blijven. Het niveau van analyse dat nodig is voor een effectieve personalisatie op schaal leek enkele jaren geleden misschien nog onmogelijk, maar AI maakt dit nu wel mogelijk. Hierdoor kunnen bedrijven snel essentiële klantinzichten krijgen uit enorme hoeveelheden data."

Nieuw talent en personeel opleiden

Naast de uitdagingen op het gebied van data geeft 44% van de bedrijven aan dat zij niet beschikken over de capaciteiten en vaardigheden om deze data te verwerken. Om ervoor te zorgen dat hun investeringen in AI succesvol zijn, richten merken in de Benelux zich dan ook vooral op het aannemen van nieuw talent en het opleiden van hun huidige medewerkers:

  • 68% leidt hun huidige personeelsbestand op
  • 67% neemt nieuw personeel in dienst om ervoor te zorgen dat zij over de juiste vaardigheden beschikken om van AI te kunnen profiteren
  • IT-vaardigheden (54%), klantenservice (53%) en kennis en vaardigheden op het gebied van ethiek (48%) zijn de drie belangrijkste skills waarop Benelux-bedrijven personeel aannemen
  • Marketingvaardigheden (73%), vormen de topprioriteit in het opleiden van huidige werknemers, gevolgd door ethische kennis en vaardigheden (70%) en vaardigheden op het gebied van klantenservice en gegevensanalyse (beide 59%)

Van Keeken voegt hieraan toe: “Merken in de Benelux zien AI niet alleen als een technologische uitdaging. Ze richten zich op het verkrijgen van een bredere set van vaardigheden om hen te helpen bij het managen van een betere klantervaring, en om ervoor te zorgen dat ze een aanpak kiezen die past bij de organisatie en hun klanten.”

Het onderzoeksrapport is hier te vinden.

Terug naar nieuws overzicht