Gartner: ContinuousNEXT formule zorgt voor geslaagde digitale transformatie
05-11-2018 | door: Witold Kepinski

Gartner: ContinuousNEXT formule zorgt voor geslaagde digitale transformatie

De formule om succes te behalen in een wereld die voortdurend verandert, is om een ContinuousNEXT-aanpak te implementeren. Dit meldt onderzoeksbureau Gartner tijdens zijn jaarlijkse Gartner Symposium ITxpo in Barcelona. ContinuousNEXT is de toekomstige evolutie van concepten die Gartner de afgelopen jaren heeft geïntroduceerd en die vaart zal maken door digitale transformatie en nog veel meer, aldus de marktvorser.

De vijf imperatieven voor CIO's om een ContinuousNEXT-strategie te implementeren, zijn Privacy, Augmented Intelligence, Cultuur, Product management en Digitale Twin.

Mike Harris, executive vice-president en global head of Research, vertelde aan een publiek van meer dan 6000 CIO's en IT-leiders op Gartner Symposium / ITxpo dat het nu de tijd is voor organisaties om zich meer aan te passen aan verandering. Deze leiders moeten nieuwe werkwijzen introduceren, nieuwe mogelijkheden en manieren creëren om te slagen met behulp van de ContinuousNEXT-aanpak.

Nieuwe werkijzen

"De overgang naar digitaal is onbetwistbaar en versnelt en verstoort zowel overheids- als bedrijfsmodellen. Deze nieuwe modellen herdefiniëren de manier waarop organisaties waarde creëren, leveren en vastleggen. Ze dagen de manier uit waarop CIO's werken en brengen nieuwe denkrichtingen en nieuwe werkwijzen met zich mee ", aldus Harris.

"Bijna tweederde van de CEO's en CFO's anticiperen op verandering van bedrijfsmodellen, vaak als gevolg van digitale transformatie, en beleggers moedigen die verandering aan. Ze belonen organisaties die elk product en elke dienst verpakken met digitale mogelijkheden ", aldus Harris. "Ze zijn niet alleen geïnteresseerd in data - wat nu oud nieuws is - ze zijn geïnteresseerd in wat je met data doet via geavanceerde analyses en kunstmatige intelligentie. Leiders passen technologie en informatie op unieke en creatieve manieren toe om beter te presteren dan hun leeftijdsgenoten. Het is wat hen van de rest onderscheidt, en dat is waar ContinuousNEXT binnenkomt. "

Dynamiek

In een omgeving die gedijt op voortdurende veranderingen, hebben Gartner's data scientists ontdekt, dat de grootste voorspeller van succes een organisatie met dynamiek is. Meer dan alleen zakelijk geleid te zijn, en ongeacht of het bestuursmodel los of gecontroleerd is, is de dynamiek de belangrijkste bepalende factor voor succes. Dynamisme is het vermogen om verandering te omarmen en technologie op een nieuwe manier te gebruiken. Meer dan driekwart van de organisaties worstelt met dynamiek. "De manier waarop u technologie toepast, is van belang en dynamiek is de kritische factor," zei Harris tegen de duizenden IT-beslissers.

Privacy

Beheer van privacy en het creëren van vertrouwde digitale verbindingen is een dringende vereiste voor ContinuousNEXT, aldus Gartner. Als CIO's de privacy niet succesvol beheren, loopt hun gehele digitale transformatie risico. Privacy leidt steeds vaker tot vertrouwen en vertrouwen is macht.

Door recente inbreuken op de beveiliging is er echter een toenemende scepsis van consumenten, wat van invloed is op vertrouwen. Voor het eerst is een aanzienlijke groep consumenten en werknemers niet bereid om in ruil voor gemak de veiligheid en gemoedsrust op te geven. Veel consumenten hebben sommige van hun sociale media-accounts verwijderd of hun privacy-instellingen bijgewerkt zo merkt Gartner op.

"Als CIO hebt u een mandaat om gegevensbescherming te handhaven voor gevoelige gegevens over consumenten, burgers en werknemers", zegt Harris. "Dit betekent meestal dat iemand iemand de leiding geeft over een programma voor privacybeheer, dat inbreuken wordt opgespoord en onmiddellijk wordt gemeld en dat personen controle hebben over hun gegevens. Dit is een probleem op bestuursniveau, maar nauwelijks de helft van de organisaties heeft adequate controles geïmplementeerd."

Augmented Intelligence

Augmented Intelligence Intelligentie is de logische stap na kunstmatige intelligentie (AI). Er is bijvoorbeeld een groeiende publieke opinie dat AI-systemen de beroepsbevolking zullen veranderen, maar Gartner ziet dit niet als nadelig voor werknemers. "Door werknemers naast elkaar te plaatsen met geavanceerde kunstmatige intelligentiesystemen, processen en robotica, kunnen deze banen effectiever worden", zegt Harris. "Bedrijven die vandaag KI adopteren, laten werknemers vaak hun baan behouden, zij het in een nieuwe vorm, en maken die taken zelfs zinvoller en bevredigender."

Cultuur

Organisaties moeten een dynamische cultuur hebben om ContinuousNEXT mogelijk te maken. Echter, cultuur wordt door 46 procent van de CIO's geïdentificeerd als de grootste belemmering voor het realiseren van de belofte van digitale handel. Gartner-analisten zeiden dat het veranderen van de cultuur niet altijd groot hoeft te zijn en dat het niet altijd moeilijk hoeft te zijn. "Hack uw cultuur om uw cultuur te veranderen," beweert Jessy Sussin, managing vice-president bij Gartner. "Door hacken met cultuur bedoelen we niet het vinden van een kwetsbaar punt om in te breken in een systeem. Het gaat erom kwetsbare punten in je cultuur te vinden en ze om te zetten in echte verandering die blijft hangen. Hacken gaat over het doen van kleinere acties die meestal over het hoofd worden gezien. Geweldige hacks veroorzaken ook emotionele reacties, hebben onmiddellijk resultaat en zijn voor veel mensen tegelijk zichtbaar."
Sussin zei dat veel CIO's 70 procent van hun tijd besteden aan vergaderingen en e-mail. Ze kunnen tijd vrijmaken door statusvergaderingen te annuleren en deze te vervangen door korte, geschreven updates. Leiders veranderen de beslissingsbevoegdheid, zodat anderen actie kunnen ondernemen. Ze zei dat CIO's de persoon met het "geweldige idee" de CEO van hun idee moeten laten worden.

Digitaal Productbeheer

Digitaal productbeheer is een kerntaak van ContinuousNEXT en een snellere acceptatie betekent dat als CIO's niet snel van start gaan, ze deze misschien nooit zullen inhalen. Uit de CIO Agenda-enquête van 2019 van Gartner blijkt dat toppresteerders twee keer zoveel kans maken op productgerichte levering. "Digitaal productbeheer is niet alleen een andere manier om IT te doen. Het is een andere manier van zakendoen" aldus Andy Kyte, vice-president research & distinguished analist bij Gartner. "De krachtigste bedrijven van vandaag hebben digitale technologie samengevoegd tot producten om een nieuwe managementpraktijk te creëren. Niemand vraagt bijvoorbeeld aan Amazon of het een retailer of een technologiebedrijf is. Het wint door allebei te zijn. Tesla is een technologiebedrijf in de auto-industrie; Apple is een technologiebedrijf dat nu in de gezondheidsindustrie actief is. Digitale technologie en productinnovatie worden ondeelbaar in alle industrieën. "

Design Thinking

Kyte zei dat productmanagers designdenken en agile methodologieën zullen toepassen om gebruikerservaringen vorm te geven. Analyse en voortdurende intelligentie voeden de constante evolutie van producten en continue DevOps levert wekelijkse of soms zelfs dagelijkse productupdates. "Daarom vervangt digitaal productbeheer het IT-projectbeheer", aldus Kyte.

Digitale Twin

Digitale tweelingen worden vaak gebruikt om fysieke dingen, zoals straalmotoren en windturbines, te beheren via sensoren en computermodellen. Digitale tweelingen evolueren echter en worden robuuster, zo wordt gemeld tijdens het Gartner event.

Daryl Plummer, vice-president onderzoek en vooraanstaande analist bij Gartner, vertelde het publiek van CIO's dat ze een digitale tweeling van hun organisatie konden creëren, wat Gartner een DTO noemt. Met DTO's kunnen CIO's vrijwel zien hoe mensen werken, welke systemen en processen ze raken en hoe het werk van afdeling naar afdeling gaat in hun organisaties. Het is alsof je het dak van hun werkplek afhaalt en naar binnen kijkt.

"In een DTO begin je met een echte wereldomgeving met echte mensen en machines die samenwerken," zegt Plummer. "Dit genereert continue informatie over wat er in realtime gebeurt. Het stelt CIO's in staat verschillende scenario's te modelleren, er één te kiezen en het vervolgens echt te maken in de fysieke wereld."

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Gartner