Gartner: 'Retailers wereldwijd zetten in op technologie'

29-10-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner: 'Retailers wereldwijd zetten in op technologie'

Retailers wereldwijd investeren komend jaar bijna 203,6 miljard dollar in technologie, een stijging van 3,6% ten opzichte van 2018. Deze groei zet naar verwachting tot en met 2022 door.

Dit voorspelt onderzoeksbureau Gartner. De retailsector is in verhouding met andere sector traditioneel relatief terughoudend met het omarmen van veranderingen, digitale volwassenheid en daarmee technologie-investeringen. Deze trend wordt nu echter doorbroken; de retailsector investeert naar verwachting in 2019 meer in IT dan de meeste andere sectoren.

Meer investeringen in software

Vooral de investeringen in software stijgen snel, waarbij CIO's in de retailsector prioriteit geven aan analytics, digitale marketing, mobiele applicatie, e-commerce platformen en kunstmatige intelligentie (AI). Deze technologie heeft naar verwachting de grootste impact op hun organisatie.

"Retail CIO's waren voorheen belast met het minimaliseren van risico en kosten", legt Molly Beams, senior director en analist bij Gartner. "Nu zijn zij verantwoordelijk voor het resultaat van de business. Zij geven return on investment (ROI) en andere meetbare impact op de business prioriteit. Retail CIO's investeren in analytics voor voordelen op de korte termijn zoals betere besluitvorming en om zich voor te bereiden om innovaties zoals smart machines, AI en augmented reality - die allen robuuste datasets vereisen."

gartner-retail-investeringen-tech-10-2018.png

'Fysieke winkels doen het goed'

Thomas O'Connor, senior director en analist bij Gartner, wijst erop dat fysieke winkels het momenteel goed doen. Zo zagen fysieke winkels wereldwijd hun omzet in 2018 met 4,8% stijgen. Ook worden meer nieuwe winkels geopend dan gesloten en blijft het vertrouwen van consumenten groot.

Gartner verwacht dat grootschalige online retailers steeds meer marktaandeel zullen pakken. Zo voorspelt het onderzoeksbureau dat in 2023 Alibaba en Amazon 40% van de online markt in handen zullen hebben, in verhouding met 33% in 2017. "Er zijn verschillende manieren waarop retailers zich kunnen onderscheiden van e-commerce giganten en daarmee winstgevend kunnen blijven", aldus O'Connor. "We denken dat er een robuuste retail industrie zal zijn. De regels van het spel veranderen echter snel. Verschillende soorten retail bedrijven zullen ontstaan en de status quo uitdagen."

Waar moeten retailers zich op richten?

Om succesvol te zijn moeten retailers zich volgens O'Connor op drie zaken richten: 

  • Dichter bij de klant staan met behulp van digitale technologie zoals geavanceerde analytics en AI. Deze technologie helpt het gedrag van klanten in kaart te brengen en hun behoeften te valideren.
  • Duidelijke strategische keuzes maken om mogelijkheden te bieden die overeenkomen met de ontwikkeling van consumenten. Transformatieve technologie moet volgens Gartner pas worden opgeschaald indien duidelijk is dat de klant hier behoefte aan heeft. 
  • Voorspel en streef naar resultaat door duidelijke indicatoren en meetgegevens in kaart te brengen die het succes van digitale transformaties zichtbaar maken.
Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie