'We willen als platform samen met klanten optrekken'
26-10-2018 | door: Johan van Leeuwen

'We willen als platform samen met klanten optrekken'

Jeffrey de Heer en Martijn van Tol passen uitstekend bij waar COMPAREX voor staat. Ze zijn jong en enthousiast en komen, om in voetbaltermen te spreken, uit de eigen jeugdopleiding van het bedrijf. Binnen COMPAREX in Nederland is Van Tol sinds april dit jaar als Business Unit Manager Microsoft verantwoordelijk voor alles wat met Microsoft te maken heeft. De Heer is de Business Unit Manager Solution Specialists & Purchasing en is in die rol verantwoordelijk voor alle strategische vendoren naast Microsoft.

COMPAREX werd in 1985 als Logicsoft opgericht door de gebroeders Van Noort. Met lege koffers gingen ze naar de Verenigde Staten om software in te kopen. Er was nog geen kanaal voor softwaredistributie zoals we dat vandaag de dag kennen, dus Logicsoft was van enorme toegevoegde waarde. Maar tijden veranderden. Het bedrijf ontwikkelde zich in de jaren daarna tot adviseur op het gebied van licentiecontracten voor grote bedrijven.

Strategisch
Vandaag de dag - een aantal overnames verder – heeft COMPAREX zich doorontwikkeld tot een grote internationale software- en service provider met een divers strategisch aanbod. Het valt onder de internationale COMPAREX groep en is één van de grootste Microsoft-partners van Europa. En binnen de tak ‘solution specialists’ werkt het samen met veel internationale en lokale software-vendoren.

Het draait hierbij veel meer dan voorheen om de inhoud en dat is te zien aan de verdeling in personeel. In 2010 had COMPAREX in Nederland 80 salesmensen en 18 mensen voor services -  waaronder solution specialists – in dienst. Nu werken er 85 mensen in de sales en zijn er 100 personeelsleden aan de kant van services en solutions specialists.

Platform
Het bedrijf is erg ambitieus. De Heer: “Het is ons doel om in 2020 een global IT en services organisatie te zijn en op wereldwijd niveau managed services te ontwikkelen en aan te bieden. Op die manieren kunnen we bij klanten continu meebewegen en inspelen op hun veranderende businessbehoeftes.”

COMPAREX wil dit doel bereiken vanuit een platformgedachte richting de klant. Hun slogan is niet voor niets ‘By your side in a digital world’. COMPAREX staat naast haar klant. Als partner trekken zij samen op rondom diverse businessuitdagingen. Ze inspireren rondom nieuwe technologie, geven inhoudelijk advies, stellen samen met de klant een roadmap op, voeren consultancydiensten uit, leveren de licenties en leveren managed services. Van Tol: “We zijn eigenlijk een licentieleverancier, een integrator en een consultancybedrijf in één. Achter de schermen werken wij samen met strategische partners en vendoren, maar de klant heeft één aanspreekpunt, en dat zijn wij. Om deze reden kiezen steeds meer internationale organisaties voor COMPAREX.”

Geen muur
Een belangrijke verandering binnen het bedrijf is dat de muur tussen Microsoft en de andere vendoren is geslecht. Bijna geen klant in de wereld gebruikt geen software van Microsoft, maar tegelijkertijd gebruikt ook geen enkele klant uitsluitend Microsoft, weten beide mannen. De Heer: “We willen niet meer hebben dat we de ene dag bij een klant zitten om te praten over Microsoft en dat de andere dag iemand van mijn team komt vertellen over de andere leveranciers. De teams zijn geïntegreerd of werken samen en Martijn en ik werken als duo aan de visie van het bedrijf.”

De rol van de salesmensen is daarbij ook heel anders geworden. Zij zijn nu veel meer regisseur. Ze moeten tot op een zekere hoogte technisch onderlegd zijn, maar belangrijker is dat ze klanten en hun industrie kennen. Een accountmanager in bijvoorbeeld de healthcare industry moet het EPD snappen en ook begrijpen wat dat betekent voor identity en access-management. Daarna kijkt COMPAREX naar de bouwblokken aan de services-kant en hoe die passen bij een specifieke vertical en een specifieke klant. Van Tol: “Dan voeg je waarde toe. En het zorgt er ook voor dat je met klanten kunt praten over eerdere businesscases en successen, in plaats van over oplossingen.”

Innovatie
Klanten worden ook geholpen met hun innovatievraagstukken. COMPAREX heeft een duidelijke visie ontwikkeld over de werkplek van de toekomst. Daar vallen onderwerpen als Modern Workplace, Infra & Apps, Security, Software Asset Management (SAM) en Hybrid Cloud onder. Een innovatief onderdeel van SAM is Predictive SAM. In plaats van te bepalen wat de compliance-status (licentiepositie) bij een klant is - iets wat vooral gaat over eerdere transacties die nu een bepaald resultaat geven - werkt COMPAREX aan een dienst waarbij vooraf al in een bepaalde mate voorspeld kan worden of er conflicterende licentieregels zijn en wat daar de consequenties van zijn. De Heer: “Dat is voor grote organisaties heel waardevol. Vroeger kwam je er achteraf achter dat iets een slecht plan was, nu kun je dat op voorhand zien.”

Talenten
Ondertussen is COMPAREX hard op zoek naar goede mensen. Het wil daarvoor de naamsbekendheid vergroten. Iedereen die nu van de universiteit afkomt zou van COMPAREX gehoord moeten hebben, vinden beide mannen. Daarom voer er in de zomer bijvoorbeeld een boot door de Amsterdamse grachten met het logo van COMPAREX erop. De Heer: “We hebben hier een fantastisch bedrijf om voor te werken. Talenten krijgen de ruimte om te ondernemen en om door te groeien, daarvan zijn wij de levende voorbeelden. Als je geen baan wilt waarbij iemand je precies vertelt wat je moet maar je eigen creativiteit en ondernemerschap kan loslaten om onze doelen te bereiken, dan moet je echt hier zijn.”

=

Zoals eerder gemeld op onze site maakten COMPAREX en SoftwareONE begin oktober bekend dat investeringsmaatschappij KKR (eigenaar van SoftwareONE) een akkoord heeft bereikt over de aankoop van honderd procent van de aandelen van COMPAREX via de Raiffeisen Bank (eigenaar COMPAREX).  Lees hier het persbericht.

               

Terug naar nieuws overzicht