Waarom is Nederland het Land voor de Zelfrijdende Auto?

26-10-2018 | door: Blogger

Waarom is Nederland het Land voor de Zelfrijdende Auto?

De meest toonaangevende tech-bedrijven van onze tijd zoals Google met het Waymo Project, Baidu Auto Brain System, Tesla en grote autofabrikanten met conceptprojecten zoals Mercedes-Benz F 015 en BMW i NEXT zetten vol in op de zelfrijdende auto, met tot op heden $50 miljard aan geregistreerde investeringen. Geschat wordt dat er in 2020 10 miljoen autonome auto’s op de weg zullen zijn- met 2 miljard auto’s op de wereld en een productie van 100 miljoen auto’s per jaar zullen de eerste autonome auto’s geen enorme verandering veroorzaken. Een recent onderzoek van KPMG in 20 landen plaatst Nederland op de 1e plaats qua geschiktheid voor zelfrijdende auto’s dus het is best mogelijk dat we hier als één van de eerste landen autonome auto’s met een geavanceerde AI zien. Maar waardoor wordt een auto zelfrijdend, en waar zijn op dit moment de grootste kansen voor de IT sector?

Wat heeft een zelfrijdende auto nodig?

Een zelfrijdende auto is volgens de ANWB een auto die uitgerust is met intelligente sensoren en systemen die rijondersteuning bieden en die verbonden zijn met het internet, zoals optische camera's, LIDAR-laser, GPS en een kunstmatige intelligentie die de data verwerkt. Het KPMG onderzoek is uitgebreid met andere stakeholders, zoals de overheid die voor de infrastructuur (nummer 1 volgens de Wereldbank en het Wereld Economisch Forum) en wetgeving (nummer 3 in de wereld) zorgt. Ook de acceptatie door de consument, de op één na hoogste in de wereld, toon aan hoe tevreden Nederlanders al zijn met de huidige, hoogontwikkelde transportsystemen en infrastructuur. Er lijkt in Nederland dus minder weerstand te bestaan tegen kunstmatige intelligentie “AI” die voertuigen beheerst- wellicht komt dit door de dominante logistiek, die al lang AI robots gebruikt in warehouses, én op een fysiek enorme schaal (denk aan de haven van Rotterdam).

Op het gebied van technologie en innovatie staat Nederland op nummer 4 in de wereld, en hier zijn wellicht een aantal uitstekende groeimogelijkheden. KPMG spreekt hier van een 'flinke uitdaging' waarbij er kansen liggen voor toeleveranciers op het gebied van het IoT (Internet of Things). Om deze technologische ontwikkeling in kaart te brengen is de analyse van de Amerikaanse SAE het meest gebruikt. Hierin wordt het pad naar de volledig autonome auto opgedeeld in 5 fases, van 0 naar 5. In niveau 0 heeft de auto slechts wat sensoren, en in niveau 5 is de auto volledig autonoom, dus zonder stuur of pedalen. Niveau 2 is de huidige stand van zaken, waarin het optrekken, sturen en remmen door de auto zelf wordt gedaan. De bestuurder moet wel ten alle tijden de ogen op de weg houden.

Enkele nieuwe modellen uit het topsegment en de Tesla Model 3 zitten al in niveau 3 (semi-autonoom) waarbij tijdens bekende en niet complexe situaties de bestuurder zijn ogen van de weg kan halen. De ontwikkeling van de AI en de kwaliteit van de benodigde invoer van het IoT bepaalt dus het niveau van autonomie.

Wat zijn de kansen voor IT?

De VS staan aan de top als het gaat om technologie, maar liefst 163 bedrijven in de sector van zelfrijdende voertuigen hebben hier hun hoofdkantoor, en ook bijvoorbeeld het Japanse Toyota investeert $ 1 miljard in ontwikkeling van technologie in de traditionele autostad Detroit. Ook Zweden heeft meer bedrijven in de deze sector per hoofd van de bevolking en scoort daarmee beter dan Nederland, evenals Duitsland dat vooral opvalt op door het hoge aantal patenten toegekend voor de technologie nodig voor zelfrijdende voertuigen. Maar dankzij een overheid die uitstekende ondersteuning biedt heeft Nederland een voortrekkende rol in de wereld als het gaat over autonome auto’s, zo mogen autonome auto’s zonder stuur met RDW ontheffing al de weg op, dit nadat de Ministerraad in 2015 het testen al goedkeurde, en er is de recente Experimenteerwet van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) van begin dit jaar, die vergunningen reguleert voor tests met zelfrijdende auto’s op de openbare weg met bestuurders op afstand.

Er bestaan al autonome bussen, die net als geautomatiseerde metrotreinen op een exclusieve baan rijden. Verder investeert de overheid € 90 miljoen in het aanpassen van meer dan 1.000 verkeerslichten in het hele land om te communiceren met autonome voertuigen, en steunt een plan om geautomatiseerde vrachtwagens van Rotterdam naar andere steden te laten rijden. Een goed voorbeeld van publiek-private partnerschappen is de TU Eindhoven die naast een campus voor geavanceerde autotechniek een specifieke faculteit voor Smart Mobility heeft, waaruit de high tech bedrijven Lightyear en Amber Mobiliy ontsprongen.

Ook Prorail ziet kansen in deze technologie en zal op korte termijn een kunstmatige intelligentie naast de machinist plaatsen. Verder heeft Nederland verreweg het hoogste percentage elektrische voertuigen (6,39 procent in 2016 volgens het Internationaal Energieagentschap, bijna het dubbele van het op 2 geplaatste Zweden).

De internet infrastructuur in Nederland is al uitstekend, maar zal nog verder verbeteren met het aankomende 5G, waardoor gegevensuitwisseling van voertuig-tot-voertuig (V2V) en voertuig-tot-infrastructuur (V2I) verder verbeterd wordt al dan niet met het gebruik van het Inter of Things (IoT), wat van cruciaal belang is voor intelligente mobiliteitsbeheersystemen.

Al deze informatie, van de sensors, camera´s, lasers, radar etc. valt onder Big Data aangezien deze enorme datastroom niet door traditionele dataverwerkingssoftware beheerd kan worden. Gartner’s definitie van Big Data is nog steeds goed bruikbaar: “Big data zijn gegevens die met steeds grotere variëteit in toenemende volumes met een steeds hogere snelheid aankomen.” Eenvoudig gezegd, Big Data zijn grotere, complexere datasets, vooral van nieuwe gegevensbronnen. Een AI analyseert de Big data, kiest zijn eigen informatiestromen uit het Internet of Things, en selecteert de meest relevante informatie wat tot het best mogelijke rijgedrag zou moeten leiden.

Een belangrijke juridische vraag is vorige maand door het CBR opgelost: samen met het RDW en het Wageningse RobotTuner, een bureau dat zich bezighoudt met kunstmatige intelligentie in de mobiliteit, werd het 'Software Driving License Project' gepresenteerd, een rijexamen voor autonome voertuigen die hiermee een rijbewijs S kunnen halen (s= software).

Uit het bovenstaande blijkt duidelijk dat de IT een nieuwe en spectaculaire fase ingaat die het leven van iedereen zal verbeteren, vooral omdat je de tijd in de auto beter kan besteden, of bijvoorbeeld je laat de auto je ergens afzetten en die gaat daarna een parkeerplek zoeken. Autonome auto's hebben minder wegruimte nodig omdat ze zijn geprogrammeerd om directionele instructies te volgen met slechts centimeters aan variatie. Kleinere wegen en nauwkeuriger rijden leiden ook tot verminderde verkeersopstoppingen.

Voor de geïnteresseerden in de LIDAR technologie en een mooi voorbeeld van een kunstmatige intelligentie die een autonoom voertuig bestuurt: op 24 en 25 november op de tech expo Haarlemmermeer geeft het Zwitserse ANYbotics een demonstratie van haar autonome robot ANYmal, een mooie variatie op de gangbare autonome voertuigen!

Door: Richard de Jong

Terug naar nieuws overzicht

Tags

automotive