NTT Communications wil met de hulp van dochterbedrijf e-shelter het verschil maken

15-10-2018 | door: Johan van Leeuwen

NTT Communications wil met de hulp van dochterbedrijf e-shelter het verschil maken

NTT Communications heeft niet alleen een stand op het Gartner Symposium in Barcelona. Samen met dochterbedrijf e-shelter is het ook sponsor van het Holland House. Beide bedrijven willen de bekendheid van hun naam in de Benelux vergroten. Rene Verschoor, Country Manager Benelux van NTT Communications en Volker Ludwig, Senior Vice President Sales van e-shelter, vertellen over hun ambities.

In juni 2015 nam de internationale telecomcarrier NTT Communications het overgrote deel van de aandelen van de Duitse datacenterprovider e-shelter over. Dat bedrijf verzorgt de planning, het bouwen, de operationele zaken en het waarborgen van de veiligheid in grote datacenters. Verschoor: “Voor ons was die overname heel belangrijk. E-shelter heeft zich duidelijk bewezen in het bouwen en beheren van datacenters. Bovendien hebben ze de bekende hyperscalers als klant. Als je als klant van e-shelter Microsoft Azure, Amazon of Google afneemt is je connectiviteit en dus je performance vrijwel verzekerd.”

Volker Ludwig van e-shelter is op zijn beurt ook positief over het moederbedrijf waar hij sinds 2015 onder valt. “Veel klanten zoeken naar partners die wereldwijd actief zijn. Als onderdeel van de NTT-familie, met in totaal 150 datacenters, zijn we dat. We kunnen zo over de hele wereld diensten aanbieden onder één SLA. Op die manier horen we met NTT tot de wereldwijde top-3 van datacenterbedrijven. Dat we samen optrekken met NTT bevalt heel goed, met name ook omdat NTT heel goed inspeelt op de lokale omstandigheden. De samenwerking met mensen zoals Rene helpt ons ook in onze go-to-market buiten de Duitstalige landen. En we kunnen dankzij NTT onze klanten ook helpen met andersoortige vragen.”

Ambities

Van oorsprong heeft e-shelter vooral een focus op het Duitssprekende deel van Europa, legt Ludwig uit. “In Frankfurt, waar het voor ons allemaal begon, hebben we inmiddels drie datacentercampussen, met een vierde in aantocht. Maar we zitten ook in Berlijn, Hamburg, Wenen, München en Zürich. Vorig jaar hebben we een nieuw datacenter geopend in Bonn. Vooral omdat in die stad een deel van de Duitse overheid is gevestigd en overheid een belangrijke sector voor ons is.”

De ambities gaan inmiddels verder dan de grenzen van de DACH-regio. Samen bouwen NTT en e-shelter aan een datacenter in Amsterdam - of eigenlijk Schiphol-Rijk - dat volgend jaar in de lente geopend wordt. Verschoor: “Dat is heel belangrijk voor ons. Niet alleen is het kostentechnisch interessant omdat stroom in Nederland goedkoop is, maar het is ook belangrijk voor onze relatie met Nederlandse bedrijven. Die kunnen hun data nu ook in Nederland zetten. Richting grote bedrijven met een focus op Nederland kunnen we nu echt het verschil maken. En als die bedrijven ook willen groeien in het buitenland kunnen ze profiteren van de wereldwijde backbone van NTT.”

Ook e-shelter hecht veel waarde aan het nieuwe datacenter. “Wij zien Nederland als een sterke en snel groeiende markt”, zegt Ludwig. “Daarom kon Amsterdam niet achterblijven als locatie. In de eerste fase is er in Amsterdam net iets minder dan 5000 vierkante meter oppervlakte. Maar het is schaalbaar, als het klaar is beschikken we over 24.000 vierkante meter oppervlakte. En er is ruimte voor uitbreiding met nieuwe gebouwen. Ook in Londen breiden we uit met een nieuw NTT datacenter. Dat gaat een jaar later open.”

Naamsbekendheid

Verschoor is eerlijk over de grootste uitdaging die hij heeft om NTT Communications in de Benelux te laten groeien: de naamsbekendheid. “We zijn een prachtig bedrijf dat voorop loopt op het gebied van software defined networking en ook op het vlak van datacenters en dan met name in de integratie met hyperscalers. Door de Forresters en Gartners van deze wereld worden we daarin ook heel sterk gewaardeerd. Maar we hebben een lage naamsbekendheid omdat de leiding van het bedrijf lange tijd weinig investeerde in marketing. De laatste tijd is er daarin echt een omslag te zien. We zijn veel meer zichtbaar.”

“Rechts bovenin staan bij Gartner is geen garantie voor succes”, zo heeft Verschoor gemerkt. “Bedrijven kijken eerst naar de namen die ze kennen en daarna pas naar hoe analisten een leverancier beoordelen. Sinds kort heb ik gelukkig een serieus marketingbudget voor direct mailings, persberichten en artikelen. Ik hoor zelfs van concullega’s dat ze ons op steeds meer plekken tegenkomen.” Om die reden is NTT, in samenwerking met e-shelter, ook sponsor van het Holland House in Barcelona. “Zeker bij Nederlandse managers merk je vaak dat ze de naam NTT willen leren kennen voordat ze pas openstaan voor een gesprek. Voor dat eerste willen we gaan zorgen.”

Doordat e-shelter nieuw is in de Benelux is het ook nog niet zo bekend. Ludwig: “We zijn vooral bekend in de DACH-regio en bij grote enterprises en hyperscalers. Middelgrote bedrijven in Nederland zullen waarschijnlijk zelden van ons gehoord hebben. Dat is één van de redenen dat we de sponsoring van het Holland House samen met NTT oppakken. We willen Nederlandse beslissers ervan overtuigen dat e-shelter de geschikte partner voor de toekomst is. Bovendien, minstens zo belangrijk, wil ik van hen horen wat ze willen en waar hun behoeftes liggen.”

Groei

Verschoor mag dan niet tevreden zijn met de naamsbekendheid van NTT Communications in de Benelux, het gaat volgens hem wel heel goed met zijn bedrijf in die regio. “We groeien hard in alle opzichten. Ook in personeel. Een paar jaar terug zaten we hier met 20 man, nu met 35. Onder andere aan de kant van service management zijn we flink gegroeid, waardoor we veel beter worden gewaardeerd door klanten. Ook pre-sales doen we nu met veel meer mensen. Er is flink geïnvesteerd en daardoor staat de basis om in de Benelux verder te groeien en om het verschil te maken in de markt.”

NTT wil dat doen vanuit de gedachte dat de applicatie het belangrijkste is voor klanten. Verschoor: “Daarin zijn we echt onderscheidend van onze concurrenten die zich met name richten op het netwerk en daardoor stil blijven staan. Onze visie is dat als je een applicatie uitrolt je de datacenter-kant, via cloud computing, schaalbaar moet kunnen maken. De netwerk-kant moet je daar vervolgens aan kunnen koppelen en die moet dus ook schaalbaar zijn. Met als einddoel dat alles uiteindelijk vlekkeloos werkt, zonder performance-problemen. Ons sterke punt is dat we klanten integratie kunnen bieden. Het maakt ons niet uit of je nu cloud koopt van NTT zelf, of van bijvoorbeeld één van de grote public cloud leveranciers. Wij helpen de klant aan overzicht vanuit zijn applicatie. Eén ‘single pane of glass’.”

Ludwig onderschrijft dat verhaal: “Het gaat in de datacenterindustrie niet alleen meer om veilige datacenters en goede processen maar ook om het verbinden van klanten. En dat kan alleen als je jezelf niet limiteert tot één bepaalde carrier of één bepaalde cloud. Ook al zijn we onderdeel van NTT, onze klanten zijn niet verplicht voor NTT te kiezen. En we faciliteren net zo goed in toegang tot meerdere clouds: Amazon, Google, Microsoft, IBM SoftLayer, NTT cloud en Alibaba. Veel klanten kiezen tegenwoordig voor hybride oplossingen en daarvoor zijn wij echt het perfecte platform.”

Innovatie

In meer algemene zin wil NTT zich onderscheiden door innovatie. Verschoor: “We zijn een Japans bedrijf en dat heeft als gevolg dat klanttevredenheid en innovatie heel belangrijk voor ons zijn. Er gaat enorm veel geld naar R&D. Ik kom jaarlijks in Japan en wat daar gebeurt is fenomenaal. Dan moet je denken aan het combineren van verschillende technologieën, zoals de combinatie van camerabeelden en geluidsherkenning waardoor je bijvoorbeeld een defect aan een tram heel snel herkent. Het analyseren van Big Data en dat omzetten richting waardevolle informatie vormt de kern van alle innovatie. Daarnaast investeren we veel in het bouwen van energie-neutrale woningen. En met robots en holographics zijn ze bij NTT in Japan zo ver dat je je daar in een science-fiction-film waant.”

Toekomst

Voor een datacenterbedrijf zoals e-shelter is er, zoals Ludwig het zelf omschrijft ‘geen enkele regenwolk te zien’ als hij naar de toekomst kijkt. “Door ontwikkelingen als Internet of Things en Connected Cars moet er alleen maar meer data opgeslagen worden en wordt een goede en snelle verbinding richting de cloud ook alleen maar belangrijker. Als twee connected cars op elkaar afrijden kan die verbinding het verschil maken tussen wel of geen crash.”

Ludwig wil de CIO die in Barcelona rondloopt een tip meegeven, en die heeft ook met de toekomst te maken. “Bedrijven moeten op zoek naar partners die niet alleen klaar zijn voor de vraag die ze vandaag hebben, maar die neutraal, flexibel en innovatief genoeg zijn om je te kunnen ondersteunen bij toekomstige behoeftes waarvan je nu nog niet weet dat je ze hebt.”

Terug naar nieuws overzicht