Redactie - 12 oktober 2018

Beter werken met data uit API’s

Organisaties die in hun infrastructuur veel gebruik maken van API’s zien een enorme schat aan data over hun netwerk heen gaan. Niet alleen is de uitwisseling van die data bedrijfskritisch, deze gegevens kunnen ook waardevolle informatie opleveren waarmee klanten nog beter bediend kunnen worden. Daarom hebben SMT en AppyThings hun krachten gebundeld om met behulp van Splunk API-data te verwerken.

De online economie kan niet zonder API’s. Koppelingen tussen systemen zijn niet alleen bedrijfskritisch, ze zijn in toenemende mate een integraal onderdeel van een businessmodel. Een postbedrijf kan bijvoorbeeld een API voor het vinden van het dichtstbijzijnde servicepunt aan allerlei webwinkels aanbieden. Voor hen is het essentieel dat die API naar behoren blijft functioneren.

Ook moeten de systemen in hun netwerk voldoende capaciteit hebben om wisseling in het aantal API-calls op te kunnen vangen. Een plotselinge piek die de systemen overbelast zorgt voor een lagere kwaliteit of zelfs het geheel wegvallen van de dienstverlening. Slimme inzichten uit analyse van het API-platform kan veel onaangename verrassingen voorkomen. Analyse kan ook misbruik voorkomen en menselijke fouten herkennen.

Waarde

Door het toenemende belang van zowel API’s op zich als de waarde die analyse ervan toevoegt, hebben SMT en AppyThings kun krachten gebundeld. AppyThings is gespecialiseerd in het leveren van implementaties van API-management, terwijl SMT zich met Splunk richt op het halen van waarde uit grote hoeveelheden ongestructureerde data.

Lex Crielaars, CTO bij SMT legt uit: “Het gaat om de waarde die uit de data kan worden gehaald. Denk daarbij aan vraagstukken als: “ Welke minder voor de hand liggende conclusies kunnen er worden getrokken” en “Welke beslissingen kan een organisatie er uithalen die hen verder helpt.

Dat kan op een platform als Splunk en je kunt bovendien data koppelen aan andere data in de organisatie, om daar nog meer waarde uit te halen.”

Foute koppeling

Hij noemt een voorbeeld uit de praktijk: “Een van de problemen waar een bezorgservice, voor eten, tegenaan liep, was dat mensen lokaal het eindbedrag konden aanpassen door een programmeerfout op de website. Zo konden ze bijvoorbeeld een maaltijd voor tien cent bestellen. Wanneer je dergelijke API-data vangt in een platform als Splunk krijg je real-time een waarschuwing dat er iets niet klopt, zodat er actie kan worden ondernomen.”

“Het is dus naast business intelligence ook security, foutpreventie en fraude-detectie. Kortom, het zorgt voor continuïteit van de business. Niet alle organisaties hebben zoveel te maken met API’s, maar voor de bedrijven waar dat wel het geval is, gaat het dan ook gelijk om het voortbestaan van hun core business. Zij hebben vergelijkbare vragen over het gebruik van API’s, het inzicht dat ze willen hebben is overeenkomstig.”

Samenwerking

“De samenwerking is organisch ontstaan, in eerste instantie omdat we elkaar tegen kwamen en aan de praat raakten over mogelijkheden en vragen van onze klanten. We kwamen er snel achter dat er veel waardevolle data zit in de API’s van onze klanten, welke wordt gevangen in het API-management van AppyThings. Zij hebben verstand van API’s, wij van analytics en Big Data, dus dat kwam mooi samen.”

Toevallig bleken beide partijen ook een gezamenlijke klant te hebben. De respectievelijke contactpersonen binnen die organisatie zijn vervolgens met elkaar in contact gebracht. “Dat heeft geleid tot oplossingen waar zij weer hun voordeel mee kunnen doen.”

Inzichten

De Big Data-markt blijft zich snel ontwikkelen. “SMT is al bijna negen jaar actief in de Big Data-markt, dus we weten waar de tekortkomingen zitten. Daarmee kunnen we goed inschatten welke diensten passen bij de vraag van onze klanten. En als een bedrijf uit een bepaalde branche positief reageert op een idee, kunnen we er wel vanuit gaan dat het ook bij andere partijen aanslaat.”

“Zeker op het gebied van analytics weet een klant soms niet wat hij mist. Maar als we op de mogelijkheden wijzen, geven ze aan dat ze die inzichten al eerder hadden willen hebben. Af en toe zien we dat de markt er nog niet aan toe is, maar kun je voorspellen dat die behoefte binnen afzienbare tijd gaat ontstaan. En ook wij zijn soms verrast door de mogelijkheden die bepaalde combinaties kunnen bieden.”

Groeien

De invoering van Big Data en analytics-oplossingen is in veel gevallen een geleidelijk proces waar organisaties steeds meer ingroeien. “Je begint in veel gevallen met de low hanging fruits, en van daaruit komen er steeds meer vragen over wat er nog meer kan op het gebied van analytics. De tijd dat bedrijven beslissingen moesten nemen op basis van hun onderbuikgevoel ligt ver achter ons.”

“Bedrijven worden steeds meer data driven. Data wordt informatie om snel beslissingen te nemen. Zo merkte een verzekeringsmaatschappij op een dag dat hun verkopen fors achterbleven. Door de dashboards met realtime data snel te analyseren, achterhaalden ze dat een concurrent net een campagne was gestart die effect had. Hiermee konden ze direct actie ondernemen, en kwamen ze er niet pas na drie maanden achter.”

Mensen

Op die manier omgaan met data vereist volgens Crielaars wel een andere mindset dan voorheen. “Het is wel zaak om ervoor te zorgen dat de data goed en betrouwbaar is. Het gezegde garbage in-garbage out is ook hier van toepassing. Dat is iets waar wij altijd veel aandacht aan besteden bij onze klanten. De verandering die daarbij hoort voeren zij graag door, want ze weten welke kansen er liggen als ze het goed doen. Dat gaat verder dan installeren en configureren van software. Het is een proces waar mensen een belangrijke rol in spelen. Wij helpen de klanten bij het gehele proces van a tot z.”