Zonder grip op data geen digitale transformatie

12-10-2018 | door: Anne van den Berg

Zonder grip op data geen digitale transformatie

De mate waarin bedrijven als winnaar uit de digitale transformatie komen, heeft alles te maken met hoe ze omgaan met hun data. ‘Data is de olie van je bedrijf’, vertelt Rens Koopman, countrymanager Benelux bij Commvault. Goede grip op data is dus onontbeerlijk als je digitaal wilt transformeren. Dat betekent volgens Koopman dat data gecentraliseerd moet worden om het vervolgens effectief te kunnen beschermen.

‘We zitten allemaal in de digitale transformatie’, vertelt Rens Koopman, countrymanager Benelux. ‘In het verleden wilde nog niet iedereen mee, maar degenen die niet ingestapt zijn, zijn van een koude kermis thuisgekomen. Bedrijven die de digitale transformatie echt omarmt hebben, ontwikkelen zich sneller en succesvoller. Kijk naar de beursgang van Adyen. Het bedrijf doet niet veel anders dan de concurrent, maar wel vele malen slimmer door technologie. Daardoor hebben ze zo’n grote sprong kunnen maken.’

Data zit in het hart van de digitale transformatie

‘Gartner constateert, en daar zijn wij het hartgrondig mee eens, dat data in het hart van de digitale transformatie zit. Het is niet zo dat bedrijven die hun data op orde hebben, automatisch een digitale revolutie doormaken, maar het klopt wel andersom: als je geen grip hebt op data en er niet op een eenduidige manier mee omgaat, dan kan je ook niet digitaal transformeren. Data is de olie van je bedrijf. Rekenkracht, storage, networking: dat kan je kopen. Data is onvervangbaar’, vertelt Koopman.

‘Data laat het datacenter doen wat ze moeten doen. Eindgebruikers kunnen werken met hun applicaties door de beschikbare gegevens. Als dat doorredeneert, dan is het niet gek dat dataprotectie een apart werkgebied is geworden. Dataprotectie is het beschermen van de data die je in je organisatie hebt’, aldus Koopman. Hieronder valt een verscheidenheid van processen, van back-up, ontdubbeling, testomgevingen, compliancy gerelateerde processen tot zelfs datalifecyclemanagement.

Het platform van Commvault is een dataprotectieplatform, maar gaat verder dan bescherming alleen, vertelt Koopman. ‘Datalifecyclemanagement valt oorspronkelijk niet onder dataprotectie. Het helpt bedrijven slimmer om te gaan met hun data. Als data bijvoorbeeld lang niet is aangeraakt, dan wordt voorgesteld om de data te verplaatsen naar een kosteneffectievere omgeving. Commvault is dus méér dan een tool om je data te beschermen, het helpt je data kosteneffectiever en slimmer te managen.’

Dataprotectie is een asset

Dat dataprotectie wordt gezien als een apart vakgebied, is niet altijd zo geweest, vertelt Koopman. ‘Voorheen ging de aandacht naar applicaties, storage en network. Dan werd bedacht: een back-up is ook wel aardig. Het was meer een noodzakelijk kwaad. Maar nu is het een asset om de transformatie goed vorm te geven en, onafhankelijk van locatie, applicatie en tijdstip, beschikking te hebben over je data. Dataprotectie krijgt zodoende een primaire plek in de IT-strategie.’

Commvault ondersteunt bedrijven ongeacht waar ze hun data laten landen, vertelt Koopman. Bij een digitale transformatie wordt vaak ook de stap gezet naar een public cloud, maar dat maakt voor dataprotectie niets uit. ‘Sommige bedrijven stappen in zijn geheel over, sommige voor de helft. Dat zou alleen niet uit moeten maken voor het niveau van dataprotectie. Ook in de cloud moet je je data op een kosteneffectieve manier kunnen beschermen.’

Wat is je exitstrategie?

Overigens vergeten veel bedrijven bij die stap naar de cloud, dat ze misschien ook ooit een keer wegwillen. ‘Ze vergeten de exitstrategie’, aldus Koopman. ‘Je ziet dat bedrijven vol enthousiasme naar de cloud gaan, maar zien dat het veel kost om de data weer uit de cloud te onttrekken. Daarom is de exitstrategie onderdeel van dataprotectie. Je moet als bedrijf onafhankelijk van locatie, applicatie en tijdstip toegang hebben tot je data.’

Het platform van Commvault biedt die grip op data, vertelt Koopman. ‘Commvault is in staat om data te beschermen in alle typen omgevingen. Dat komt omdat ons platform is ontwikkeld vanuit een kern, de sourcecode, waardoor wij nooit integratieproblemen hebben. Data die het platform binnenkomt, wordt direct en automatisch geïndexeerd, ook belangrijk voor bijvoorbeeld compliancy. Alleen als je weet waar data is, kan je het ook verwijderen of anonimiseren.’

Alles over op AWS

Een klant van Commvault in de zakelijke dienstverlening zette het platform in op een nieuwe locatie. ‘Ze zijn met hun volledige IT-infrastructuur overgestapt op Amazon Web Services (AWS) om te consolideren voor een eenduidige blik. Het was gedurfd, maar ze hebben er veel kosten mee kunnen besparen. Belangrijk was daarbij dat de migratie snel en gecontroleerd werd uitgevoerd en dat de kosten ook, toen eenmaal alles binnen AWS stond, effectief werden beheerd.’

Commvault helpt om de data op de juiste tier binnen AWS te laten landen, zodat de workload daar staat, waar die het meest kosteneffectief beheerd kan worden. Ook werkt Commvault aan ontdubbeling en is de data uiteraard beschermd en geback-upt. ‘Als onze klant overigens besluit dat ze genoeg hebben van AWS, dan kunnen ze de data eenvoudig oppakken vanuit die omgeving en naar een andere omgeving brengen. Het platform doet op die nieuwe locatie gewoon weer hetzelfde.’

Overigens zijn niet alle bedrijven zo ver als die ene klant, bekent Koopman. ‘Gartner had het zes jaar geleden al over de chief digital officer of chief data officer. Dat was het begin van het besef dat data de olie van het bedrijf is. Dat werd destijds eerder gerelateerd aan beveiliging, dan aan bijvoorbeeld back-up, maar die bewustwording is wel gegroeid. Zeker nu de GDPR van kracht is geworden, realiseren bedrijven dat dataprotectie belangrijk is en gaan ze er langzamerhand ook serieus mee aan de slag.’

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie