Redactie - 22 september 2018

De kwetsbare CIO

Wat gebeurt er als je CIO’s zelf het programma laat samenstellen van een CIO-congres? Dan gaat het niet primair over technologie, maar om mensen. Dat bleek tijdens de Benelux CIO Summit van Gartner-dichter Evanta. De kerntaak van de CIO is het leveren van de technologie waar bedrijven hun concurrentievoordeel uit halen. Maar dat kan alleen met de juiste mensen. Maar die mensen zijn lastig te vinden, en nog moeilijker te behouden. People management wordt daarom steeds belangrijker voor de CIO.

Iedereen in de zaal droeg een blinddoek. Keynotespreker Joost Rigter, zelf blind, wilde zijn gehoor de ervaring van kwetsbaarheid meegeven die hij zelf ervaart. Tegelijkertijd liet hij de zaal voelen hoe ze obstakels konden wegnemen, en in hun kwetsbare staat echte connectie konden maken met mensen in een vergelijkbare positie.

De keynote-spreker illustreerde op deze manier indringend dat de rode draad deze dag niet harde technologie op zich was, maar de menselijke component van innovatie en technologie. Dat sluit tevens aan bij de doelstelling van Evanta, de organisator van dit evenement. De inhoud van de Benelux CIO Summit is namelijk niet door Evanta of moederbedrijf Gartner bepaald, maar door de raad van advies, die bestaat uit CIO’s en CISO’s.

Vaardigheden

Die menselijke component in het werk van de CIO wordt nergens beter geïllustreerd dan in het vermogen om de juiste mensen te vinden voor het team. Dat is waar de sessie Retraining the next generation of IT over ging. De CIO van Ten Cate, Roel Durlinger, opende de sessie met de opmerking dat er een volledig nieuwe skillset nodig is om zowel de uitdagingen van vandaag als de toekomstige vraagstukken te adresseren.

Deze vaardigheden staan centraal in het programma Make IT Work van de Hogeschool Amsterdam. Ronald Kleijn van de HvA legt uit: “We zagen dat er sprake was van een mismatch tussen de vraag vanuit bedrijven en de kandidaten. Met Make IT Work wilden we daar iets aan doen. We vinden kandidaten, testen ze, matchen ze met bedrijven en we retrainen ze.”

Bruggen slaan

Twee graduates van het Make IT Work-programma zaten in het panel van de sessie. Een van hen legde uit: “Voor mij is het belangrijk dat ik het vertrouwen krijg van de werkgever, die ervoor zorgt dat ik altijd hulp zou krijgen als dat een keer nodig is. Dat was de belangrijkste reden de opleiding te gaan doen. Recruiters kijken altijd naar diploma’s en de ervaring die je hebt. Het is lastig om ze van je kwaliteiten te overtuigen. Tot ik Make IT Work tegenkwam.

Esmeralda Waterreus-Krooswijk, CIO bij Teva Pharmaceuticals, voegde daar in het panel aan toe: “We zoeken vaak naar een technische skill set. Maar er is meer nodig. Je hebt iemand nodig die in staat is om bruggen te slaan in de organisatie tussen de business en de IT.”

De aanwezige graduates beaamden dat: ”Wij kunnen als programmeur alles bouwen. Maar om te kunnen bouwen wat de business echt wil is die business analysis echt cruciaal. Wij kunnen andere vragen stellen dan de developers. Het is een dialoog. Wat wil je, wat heb je nodig?”

Millennials

Wijnand de Kruijf, CIO bij Nationale Nederlanden, zei: “Het gaat om de attitude. Ik had bijvoorbeeld iemand in mijn team die klassieke muziek had gestudeerd. En hij was uiteindelijk degene die projecten in goede banen ging leiden. Het is gaat om de dynamiek tussen teams. Dat is de grote waarde van dergelijke programma’s.”

Waterreus: “Het vinden van de juiste jonge mensen gaat de komende jaren een hell of a job worden. Alleen al hun manier van communiceren is heel anders. Ze bellen al niet meer, sturen alleen tekstberichten. Ze leven in een heel andere wereld, terwijl ik zelf niet eens zoveel ouder ben. Daar hoort ook een heel ander idee van loyaliteit bij. De millennials kijken naar de inspiratie die een bedrijf hen kan geven. Dat is een andere instelling dan bij de mensen die er al jaren werken.”

Reflectie

De dagelijkse beslommeringen van de CIO zorgen er nogal eens voor dat er geen ruimte is om eens een stapje terug te doen, even te pauzeren en te reflecteren. Dit dilemma stond centraal in de sessie Finding a balance- Pause, Reflect and Resolve

Robbert van Rutten, CISO bij Shell, trapte af: “Je kunt je voordeel doen met persoonlijke reflectie. We hebben te maken met technologie-uitdagingen en moeten zorgen voor waarde voor onze organisatie. We nemen dus niet altijd de tijd om eens goed na te denken over onze verantwoordelijkheid, onze angsten, onze rol als leider.”

“Het gaat om het balanceren van dingen die belangrijk zijn, en dingen die urgent zijn. En dat is niet altijd hetzelfde. Je kunt wel met de board willen praten over het leveren van value, maar als de iPhone van de CEO niet werkt, of zijn printer, is dat het waar hij het over wil hebben. Zorg dus dat je dat soort zaken in de hand hebt, daarmee zorg je dat de ruis verdwijnt.”

Spanning

Mark van den Brink, CIO bij Stedin, ging in op de manier waarop organisaties een betere werkomgeving kunnen creëren: “Een deel van de druk die je ervaart binnen je bedrijf komt van je peers. Wat helpt bij ons is dat we veel tijd hebben gestoken in teambuilding en trust. Dat laatste is belangrijk. Want als zaken later moeilijk worden is er nog steeds die band op basis waarvan je even bij de koffie over zaken kan praten.”

“Nog steeds beginnen we onze management meetings op die manier, een check in van vijf minuten om even iets te zeggen over je privésituatie als je dat wilt. Het hoeft niet, maar de ruimte is er. Dat haalt veel druk weg uit de vergadering.”

Deze, en een grote diversiteit aan andere thema’s die op de CIO agenda staan, werden in de loop van de dag besproken in break out- en boardroom sessies. Omdat de sessies uiteindelijk voor en door CIO’s  werden georganiseerd kwam de in de keynote van Rigter gedemonstreerde kwetsbaarheid regelmatig terug, een houding die niet veel te zien is tijdens IT-gerelateerde bijeenkomsten, maar één die wel duidelijk laat zien dat het de menselijke component is die innovatie en waarde creëren voor de business mogelijk maakt.