Digitaal leiderschap is keuzes durven maken

20-09-2018 | door: Anne van den Berg

Digitaal leiderschap is keuzes durven maken

De CIO moet bereid zijn om keuzes te maken. Niet wachten tot het nieuwste, lekkerste snoepje op de markt komt, maar nú kiezen. Want elke week komt er nieuwe technologie bij, elke oplossing kan net wat meer en werkt net wat beter. ‘Als je niet kiest en wacht, verhoog je alleen maar de complexiteit van IT’, pleit Marco Lesmeister, salesdirector bij PQR. Daarom moet de CIO niet verleid worden door het nieuwste snufje, maar de hype van de waardevolle trend kunnen onderscheiden.

De afgelopen jaren werden de media en de IT-wereld overspoeld met de belofte van de public cloud. Ook IT-dienstverlener PQR onderzocht deze trend. ‘We moeten weten waar we onze kennis en kunde op inzetten’, vertelt Lesmeister. ‘Daarom onderzochten we de verhoudingen in de IT-wereld. Zo ontdekten we dat hardwareleveranciers, zoals Dell en HPE, zo’n dertig miljard euro op jaarbasis omzetten. Grote softwareleveranciers, zoals VMware, zetten zeven miljard euro per jaar om.’

‘Andere partners waar we mee werken, zetten honderden miljoenen om. Tot slot bekeken we de public cloud. Amazon AWS of Microsoft Azure zetten zo’n twintig miljard euro per jaar om. Het ondersteunt de trend dat alles naar de public cloud gaat, zou je denken, maar ook de on-site-hardwaremarkt blijft groeien. Bedrijven die hardware on-site hebben staan, breiden ook nog steeds uit, zo constateert Gartner. Wat duidelijk is: je moet je als CIO niet gek laten maken door een ‘public cloud only’-profeet.’

PQR is filter voor marketinggeweld

Het marketinggeweld van alle hard- en softwareleveranciers maakt het niet makkelijker voor CIO’s, vertelt Lesmeister: ‘Het is onze taak om het weg te houden bij onze klanten. Wij zijn een filter en stellen alleen passende keuzes voor aan onze klanten, gebaseerd op hun omgeving.’ De IT-infrastructuur bij de klanten van PQR is naar mate de jaren verstreken steeds complexer geworden, juist ook door de komst van nieuwe, veelbelovende technologie.

De oude infrastructuren bleven in de ontwikkeling van IT bestaan. Het nieuwe vervangt het oude zelden, maar komt vaak naast het oude te staan. Lesmeister: ‘Bedrijven die vijftig jaar geleden met technologie begonnen hebben nog vaak een mainframe en clientserver systemen draaien. Ze hebben een eigen datacenter en dan ook het één en ander in de public cloud gezet. Alles is aanwezig en de complexiteit wordt steeds groter.’

Niemand weet meer hoe ze de data eruit moeten halen

‘Nu prediken de cloudprofeten natuurlijk dat alles veel eenvoudiger kan door alles over te zetten naar de public cloud. Maar de realiteit is dat de oude omgeving ooit gebouwd is en nu niemand meer weet hoe ze precies de data eruit kunnen halen, of is de migratie zo duur en risicovol dat ze het beter kunnen laten staan. De business case van dit soort projecten laat zien dat het vaak beter is om drie tot vijf omgevingen naast elkaar te laten draaien, dan alles over te zetten in één public cloud.’

Natuurlijk zijn sommige bedrijven het public cloud avontuur toch aangegaan en hebben ze alles overgezet. ‘Er zijn bedrijven die het goed hebben onderzocht, echt vanuit een goede overweging zijn overgestapt, maar toch een deel terug hebben gemigreerd, omdat het te langzaam, te duur of onvoldoende beschikbaar was. Gelukkig zijn hard- en softwareleveranciers zich goed bewust van de complexiteit en wordt de beheersoftware steeds intelligenter.’

Geen enkele oplossing is alles vervangend

CIO’s die zich willen profileren als digitale leiders zullen zich moeten verdiepen in de trends om de technologie met echte toegevoegde waarde te kunnen onderscheiden van de hypes. Ten eerste kunnen de CIO’s terecht bij onafhankelijke onderzoeksbureaus zoals Gartner. ‘Gartner gaat dwars door alle marketinghype heen naar de kern. Zo liet Gartner duidelijk zien dat de public cloud een toegevoegde waarde kan bieden, maar dat geen enkele oplossing zaligmakend of alles vervangend is.’

Ten tweede kloppen CIO’s aan bij PQR voor onafhankelijk advies over de oplossingen die praktisch gezien het beste passen bij hun ambities. Lesmeister: ‘Het belangrijkste advies dat we meegeven, is waarschijnlijk wel: maak een keuze. Goed is goed. Als CIO moet je keuzes durven maken, want juist als je geen keuze maakt, verhoog je complexiteit en verspeel je daarmee de kans om als partner van de business gezien te worden.’

Er is altijd wel iets beters

Het is aantrekkelijk om mee te gaan in de nieuwste oplossing, want die belooft net wat beter, net wat sneller te zijn. ‘Het is techneutenterreur, want het vertraagt een IT-afdeling. Vergelijk het met het kiezen van een smartphone. Er komt altijd wel een betere op de markt, maar hoe lang ga je wachten? En als je dan kiest, hoe snel voordat je weer een nieuwe wil? Het laat ook duidelijk het probleem zien: met elke nieuwe telefoon moet wéér gemigreerd en opnieuw ingericht worden. Natuurlijk is de gemiddelde IT- infrastructuur veel complexer, maar ook daar volgen nieuwe technologieën zich soms te snel op.’

Naast het kunnen onderscheiden van hype en waardevolle trend laat ook de traditionele business case zien wat de beste keuze is. Lesmeister: ‘Het is een balans tussen functionaliteit, kosten, gemak en security. Zo kan het aantrekkelijker zijn om te kiezen voor standaardisatie, zoals in de public cloud, om 80 procent van de functionaliteit af te dekken dan om 90/95 procent af te vangen, waarbij je handmatig moet integreren en beheer veel kostbaarder is.’

Digitaal leiderschap draait dus om keuzes durven maken. ‘Anders blijf je veranderen en complexiteit introduceren. Je blijft dan alleen met techniek bezig. Het is natuurlijk zalig om te grasduinen naar nieuwe producten, want er is nog zoveel moois. Maar het voegt meer complexiteit toe aan IT, het verhoogt kosten en risico’s. Alleen als CIO’s kiezen, kunnen ze naast de business komen te staan en meedenken over hoe ze écht toegevoegde waarde kunnen bieden.’

Terug naar nieuws overzicht