Redactie - 19 september 2018

De vijf gebieden waar AI en automatisering de meeste impact hebben op bedrijven

De vijf gebieden waar AI en automatisering de meeste impact hebben op bedrijven image

Artificial Intelligence (AI) dringt snel door tot het hart van een onderneming, waardoor het volgens Accenture 25 procent van de technologische uitgaven beïnvloedt.[1] AI maakt beter onderbouwde beslissingen mogelijk door menselijke intelligentie te vergroten met krachtig computergebruik en nauwkeurige gegevensanalyses. Met als doel om taken die daaruit voortvloeien, te automatiseren. De combinatie van AI en automatisering is vergelijkbaar met een AA-batterij. Ze zijn de drijvende kracht achter bedrijven en helpen hen om succes te behalen.

AI-centrische innovatie kan gebruikmaken van veel potentiële applicaties, dus waar moeten bedrijven beginnen? Vooral gezien de waarschuwing van Forrester dat in 2018 75 procent van de AI-projecten tegenvallen omdat ze niet aan operationele overwegingen voldoen.[2] Dit zijn de vijf gebieden waar AI en automatisering het meeste impact hebben:

  1. Meerwaarde uit gegevens halen: We leven in een wereld waar databestanden groot zijn en inzicht real-time moet zijn. Naarmate datasets nog groter worden, geven nieuwe, geautomatiseerde AI-tools de mogelijkheid om sneller die ene naald in de hooiberg te vinden en de juiste acties te ondernemen. Deze tools gaan ook een grote rol spelen in de manier waarop organisaties gegevens beheren, bijvoorbeeld door databases en datawarehouses te runnen, te patchen en te optimaliseren. Deze functies zullen hoge beschikbaarheid, prestaties en beveiliging bieden tegen aanzienlijk lagere kosten. Want menselijke fouten, die voortvloeien uit handmatige processen, maken ze niet.
  2. Grip krijgen op de cyberoorlog: Een ander gebied waar mensen ontwikkelingen niet bij kunnen houden, is zakelijke cybersecurity. Er zijn te veel apparaten, applicaties, gebruikers, succesvolle aanvallen en megabytes aan logbestanden om alles te begrijpen. Vervolgens is het nodig om heel snel, binnen een paar milliseconden, te reageren. Bedrijven moeten daarom op AI en automatisering vertrouwen om automatisch cyberaanvallen, afwijkingen in de prestaties en kwetsbaarheden te detecteren, te voorkomen en erop te reageren. Alleen door machines te gebruiken om machines te bestrijden, kunnen bedrijven opnieuw prioriteiten stellen en nadenken over hoe zij hun informatie kunnen beschermen.
  1. De zoektocht naar operationele excellentie: Bedrijven staan onder toenemende druk om de time-to-market voor nieuwe applicaties en diensten te verkorten. Tegelijkertijd hebben ze te maken met de uitdagingen die horen bij de gedistribueerde aard en het volume van hun operationele systemen. De silo’s die organisaties gebruiken, belemmeren het vermogen om de juiste beslissingen te nemen, problemen op te lossen en samenwerkingen over bedrijfsgrenzen te stimuleren. De cloud heeft bepaalde zaken vereenvoudigd, maar ook een extra dimensie toegevoegd, waardoor het steeds moeilijker wordt voor IT-teams om bedrijfssystemen te optimaliseren en ernstige storingen te voorkomen. AI kan de vele verschillende bewakings- en besturingsvereisten automatiseren die nodig zijn om de bedrijfssystemen optimaal te laten functioneren. Hierdoor identificeert de techniek bedreigingen die menselijke teams zouden missen en zijn nieuwe niveaus van optimalisatie mogelijk.
  2. Verhogen van bedrijfsprestaties: Ingebouwde AI-mogelijkheden binnen belangrijke bedrijfsapplicaties helpen om het besluitvormingsproces in de hele organisatie eenvoudiger en efficiënter te maken voor zakelijke professionals. In de financiële wereld kan dit bepaalde activiteiten verbeteren, zoals leveranciersonderhandelingen. Ook kan het helpen bij het opstellen van de rapportage aan het einde van het kwartaal, waarin bedrijven gericht zijn om de kasstroombehoeften te optimaliseren en het in evenwicht houden van de kosten. Daarnaast kunnen recruiters in de HR-wereld met AI de beste kandidaten binnen de kortst mogelijke tijd identificeren. Tot slot gebruiken marketingprofessionals AI al om meer gepersonaliseerde campagnes te kunnen voeren voor aanbiedingen.
  3. Conversatie creëren vanuit chat: Chatbots zijn een goed startpunt om te beginnen met AI. Vooral omdat het bieden van goede klantervaringen in 2018 een van de belangrijkste factoren is om de concurrentie voor te blijven. Nieuwe AI-platforms maken het snel en gemakkelijk om intelligente bots te bouwen en te trainen, zonder de noodzaak voor specialistische AI-vaardigheden.

Er bestaat geen twijfel dat AI een steeds belangrijker onderdeel van zakelijke omgevingen wordt. Deze ontwikkeling is niet iets om vanaf de zijlijn te bekijken. Vooral omdat de voordelen van AI eigenlijk vrij rechttoe rechtaan zijn, zoals de toegenomen snelheid door automatisering en de mogelijkheid om betere beslissingen te nemen. Als een ander bedrijf een betere beslissing neemt en iets sneller doet, is de kans groot dat je de race verliest. Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om achterover te leunen en te wachten.

Om meer te leren over hoe u uw bedrijf voorbereidt op AI en uw organisatie in staat stelt om de technologie nu en in de toekomst te gebruiken, kunt u onze Transformational Technologies for Today whitepaper lezen. Tijdens het lezen ontdekt u hoe de cloud fungeert als een enabler én versneller. Ook verkent u de mogelijkheden van Oracle in AI, IoT en blockchain. Deze oplossingen zijn op zichzelf al krachtig maar door ze te combineren, zorgen ze voor echte transformatie.

 

Door: Cees Tolboom, Cloud Platform Business Development bij Oracle

[1] https://blogs.nvidia.com/blog/2017/12/03/ai-headed-2018/

[2] https://go.forrester.com/wp-content/uploads/Forrester-2018-Predictions.pdf