‘Goedaardige reus’ Fujitsu stelt de mens centraal

19-09-2018 | door: Johan van Leeuwen

‘Goedaardige reus’ Fujitsu stelt de mens centraal

Fujitsu draagt haar visie uit met de woorden ‘Human centric intelligent society’. Uit het verhaal van Bas de Reus (Algemeen directeur Fujitsu Nederland) blijkt dat die term steeds meer vorm krijgt. Innovatie is het middel, maar mensen staan centraal.

Jaarlijks investeert Fujitsu wereldwijd 3 miljard dollar in innovatie. “Als ik op ons hoofdkantoor in Tokio ben en zie wat daar allemaal gebeurt, dat vind ik dat echt heel bijzonder. Er wordt aan van alles gewerkt. We zijn wereldwijd het bedrijf met, op één na, de meeste patenten.” Maar dat technologische innovatie niet een doel op zich moet zijn, weet De Reus als geen ander. “Voor ons is het van belang om mensen, en ook de mensheid in zijn algemeen, vooruit te helpen.”

Cases

De Reus pakt er twee Nederlandse cases bij om uit te leggen hoe Fujitsu innovatie en digitale transformatie vertaalt naar de gebruiker. “De RAI wil door blijven groeien, maar tegelijkertijd het transport richting het beursgebouw verminderen. Ze hebben de stip op de horizon gezet dat in 2030 alle evenementen georganiseerd kunnen worden zonder vrachtverkeer. Wij helpen hen door mee te denken in die gedachtegang. We hebben het hele traject van af- en aan rijdende vrachtwagens voor en na beurzen in kaart gebracht. Er is een applicatie ontwikkeld en er zijn speciale fast lanes geïntroduceerd. De hele logistiek en registratie verlopen nu veel effectiever. Dit hele project gaat via co-creatie: onze mensen en die van de RAI werken continu samen.”

Ook autoverhuurbedrijf LeasePlan loopt samen met Fujitsu op het pad van digitale transformatie. “Bij Fujitsu Forum in München zagen ze hoe ver we zijn met Robotic Process Automation. Ze hadden toen net een grote klant binnengehaald waarvoor in korte tijd 3.000 contracten ingevoerd moesten worden. Dat deden ze altijd handmatig, maar in dit geval was dat niet haalbaar. Nu gebeurt het met een softwarerobot. Daardoor lukte het sneller, nauwkeuriger en goedkoper.”

One-stop-shop

Het zijn projecten zoals Fujitsu ze graag ziet. Innovatie wordt als maatwerk toegepast en door middel van co-creatie zorgt het er uiteindelijk voor dat klanten beter kunnen functioneren. Ze vallen onder de businessline Digital Services. Maar Fujitsu is veel meer dan dat, legt De Reus uit. “De andere businesslines - Managed Services, Products en Security - zijn net zo belangrijk. En nog belangrijker is dat het voor onze klanten allemaal bij elkaar komt. We willen een echte one-stop-shop zijn.”

Naast die vier businesslines heeft Fujitsu ook vier markten benoemd waarop het zich focust: de publieke sector, financial services, transport en manufacturing. “En daarbij richten we ons met name op bedrijven tussen de 1.000 en 20.000 werkplekken. Alles boven de 20.000 pakken we ook op, maar dat gebeurt door Fujitsu Global. Dat we voor die bedrijven een echte one-stop-shop kunnen zijn, met een combinatie van producten, software, oplossingen en dienstverlening, maakt ons uniek.”

Quantum computing

Dat past binnen de wereldwijde visie, zo legt De Reus uit. Daarvoor gaat hij even terug in de geschiedenis. “We zijn in 1935 als een productbedrijf begonnen en daaruit zijn services ontstaan. We gaan nu richting ‘connected services’, dus inclusief Internet of Things, Big Data, cloud, security en ons digitale platform MetaArc.”

Innovatie is daarin belangrijk en om die reden houdt Fujitsu zich bijvoorbeeld bezig met kwantum computing. “We hebben dit jaar de Digital Annealer gepresenteerd. Het is geen kwantumcomputer, maar wel gebaseerd op de techniek van kwantummechanica. Daardoor worden rekenprocessen veel krachtiger. Maar ook hier geldt: die kracht op zich is niet interessant. Maar dat daardoor weersvoorspellingen nauwkeuriger gemaakt kunnen worden, of dat ziektes of medicijnen beter onderzocht kunnen worden wel.”

Goedaardige reus

Dat is wat Fujitsu bedoelt met de visie ‘Human centric intelligent society’. “Ik durf te zeggen dat we van de top-5 in de wereld het enige bedrijf zijn dat zo sterk met ‘Human centric’ bezig is. Zie ons als een goedaardige reus die de mensheid wil helpen om effectiever te werken. We hebben de technologie daarvoor in huis.” Duurzaamheid en MVO zitten diep in het DNA van het Japanse bedrijf. Zo heeft Fujitsu de SDG’s (Sustainable Development Goals) van de VN geadopteerd. In een visieverslag dat het management van Fujitsu Global jaarlijks verstuurt staat uitgebreid uitgelegd wat Fujitsu op punten als ‘duurzame industrie’ en ‘het welzijn van mensen’ heeft bijgedragen aan de wereld.

Agile

‘Human centric’ geldt ook voor het contact met klanten. Fujitsu Nederland is kort geleden als eerste overgegaan op een Agile manier van werken. “’Agile’ is vanaf 1 juli het leiderschapsthema van ons managementteam en we passen dat toe via methodieken zoals Scrum en Lean. We werken nu voor een deel met specifieke klantenteams die de hele one-stop-shop verzorgen. Onze houding is daarnaast pro-actiever en daardoor meer klantgericht. Waar we voorheen tegenover elkaar zaten en het hadden over contracten en SLA’s, werken we nu continu samen in een gemengd team met mensen met verschillende competenties. Stap voor stap gaan we met al onze klanten die kant op.”

De inspiratie kwam mede van Fujitsu’s klant ING. De Reus: “ING, dat onder Fujitsu Global valt, is ruim twee jaar geleden Agile gaan werken. Ook bij hen gebeurde dat eerst in Nederland en daarna in andere landen. Het is top-down doorgevoerd op een heel succesvolle manier. We hebben gezien wat dat voor positieve veranderingen had, ook voor onze werkrelatie met ING. De samenwerking, de effectiviteit en het werkplezier zijn verbeterd.”   

Plezier

Tot slot geldt ‘human centric’ ook voor de eigen mensen, zo legt De Reus uit. “We zijn een sociaal en warm bedrijf en dat vind ik heel belangrijk. Mensen maken de dienstverlening, daar geloof ik heilig in. Ik hoor vaak van klanten dat ze vinden dat wij zo’n leuk team met goede mensen hebben, die alles op een begrijpelijke manier uit kunnen leggen. Het begint erbij dat mensen het fijn vinden om hier te werken. Dit zit volgens ons niet in zitzakken en een voetbaltafel, maar in hoe we met elkaar omgaan. Het plezier dat mensen in hun werk hebben stralen ze vervolgens ook uit richting klanten.”

 

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie