Redactie - 11 september 2018

'Digitale transformatie vraagt om gezamenlijke aanpak'

Digitalisering heeft alleen kans van slagen als business managers en IT-afdelingen daar samen werk van maken. Edward Groen van Gartner ziet nog veel organisaties, waarin beide kampen in een 'reflex' schieten. “De business wil delegeren en IT-mensen willen leveren. Beter is het om eerst met elkaar vast te stellen wat een technische vernieuwing nou eigenlijk moet opleveren. Wanneer worden we blij van met z'n allen?”

Edward Groen is sinds twee jaar executive partner bij Gartner. Hij noemt zichzelf een 'trusted partner', een 'uitdager' en een 'ondersteuner' van CIO's. Voorheen was Groen zelf onder andere CIO bij een internationaal ingenieursbureau. “De digitalisering stelt CIO's voor een uitdaging”, vertelt hij. “Hoe kom ik aan tafel bij de business? Dat lukt vaak niet goed door bepaalde 'reflexen' in organisaties.”

Groen doelt onder meer op het automatisme van business managers om 'het grote IT-project van de digitale vernieuwing' te beschouwen als een opdracht aan IT-afdelingen. “De IT moet dat regelen, zoals de business IT-projecten voorheen altijd aan IT-afdelingen heeft gedelegeerd. Bij die afdelingen zelf, bij de serviceverlening en de dienstbaarheid van IT-mensen, zie ik juist een reflex om te leveren. Maar de digitalisering vraagt om een gezamenlijke aanpak. Je moet samen de mouwen opstropen en samen in de modder staan. Die gedragsverandering is een uitdaging voor iedereen in een organisatie.”

 Spreek doelen af

Groen ziet organisaties succesvol digitaal transformeren en als business managers en IT-managers samen doelstellingen formuleren. “Stel, een organisatie wil een nieuw ERP implementeren en de business zegt: dat gaat IT voor mij doen. De vraag is dan of de business voldoende begrijpt wat het project moet opleveren. Wanneer is het een succes? Niet als het ERP zelf technisch optimaal functioneert, maar als businessdoelstellingen worden behaald. De fles champagne gaat niet open als de migratie klaar is, maar als de omzet is vergroot, of klanten blijer zijn. Organisaties waarin CIO's vanaf het begin worden betrokken bij vernieuwingsprojecten en meepraten over bedrijfsdoelstellingen, zijn veel succesvoller dan bedrijven die nog traditioneel delegeren. In zulke gesprekken gaat het ook eerder over 'investeringen' dan over 'kosten'.”

Meer samenwerken gaat bovendien verder dan de business. “Werk als CIO samen met je CEO, maar vergeet ook de COO niet”, vult Groen aan. “Om bij het genoemde ERP-project te blijven: door de komst van Internet of Things (IoT) zit een ERP steeds vaker in de productiebesturing, die toebehoort aan een supply chain officer of een COO. CIO's en COO's moeten een verbond sluiten en elkaar contracteren om van een ERP-implementatie een succes te maken. Wij helpen daarbij, om CIO's en COO's, of andere partners in een organisatie, gezamenlijk een missie te laten definiëren. Gaat het om een financiële functie, trek dan op met je CFO. Bespreek wat je samen wil bereiken.”

Volgens Groen merken zowel CEO's als COO's en CFO's dat beweging nodig is, vooral in het denken over hoe je de technologie van de digitale revolutie verwerkt in een productieproces. “Daar hebben veel managers nog niet serieus over nagedacht. Ze dachten altijd: een COO weet toch het beste hoe onze fabriek werkt?”

Barcelona

Een fantastisch moment voor IT'ers om de business te betrekken bij alles wat te maken heeft met digitalisering, is volgens Groen de ITXPO in Barcelona. “Steeds meer van onze klanten bezoeken dat congres samen met een team van de business. Doel is dan bijvoorbeeld om eindelijk een goede IoT-strategie te formuleren: hoe maken we onze productieprocessen 'smart' ?”

Gartner werkt aan een programma om managers van diverse pluimage dit soort congressen gezamenlijk, maar vooral ook heel gericht te laten bezoeken. “Samen het net ophalen”, noemt Groen dat. “Heel belangrijk is de voorbereiding: wat kunnen we halen, waar richten we ons op? Wat is in onze organisatie de grootste uitdaging: smart data, IoT, customer experience? Het is een soort 'gecontroleerd voorover vallen,’ want als je naar een IT-congres gaat samen met je business, dan stap je als IT'er toch een beetje in het onbekende. Voor business managers is het ook best een uitdaging. Maar de bereidheid neemt toe om het toch te doen. Men beseft dat het nodig is.”

'Snoeien en schoffelen'

Een andere belangrijke uitdaging voor bedrijven is volgens Groen de reductie van legacy. “Iedereen heeft het over digitale vernieuwing, maar het schoffelen aan en snoeien van oude systemen is minstens zo belangrijk. Ik vraag wel eens aan CIO's hoeveel systemen ze dit jaar gaan uitzetten. Ik bedoel: als je hard wil lopen, moet je niet teveel in je rugzak stoppen. Als je tempo wil maken, dan moet je slank zijn. Daarom moet je een continue competentie opbouwen om verouderde systemen weg te halen. Als je iets nieuws implementeert, kom dan ook met de businessdoelstelling om het oude op te ruimen. De reductie van legacy is een vaardigheid die een organisatie moet ontwikkelen. Zet er een goede focus op en zorg voor de juiste mensen.”

Gartner investeert in bewustwording op dit vlak. “Een eenmalig legacy reduction project is niet voldoende, want een jaar later heb je weer legacy”, besluit Groen. “Er is simpelweg altijd legacy. Je moet niet alleen continu vernieuwen, maar ook continu opruimen. Daar helpen wij bij, door voorbeelden van successen aan te dragen, te inspireren en uit te dagen.”

Executive-People en Dutch IT–channel zijn de BeNeLux mediapartner van het Gartner Symposium ITXpo 2018 in Barcelona. Klik hier voor meer informatie en voor inschrijven met korting.