Redactie - 11 september 2018

Visie: De enterprise architect als klankbord voor Digitale Transformatie

Visie: De enterprise architect als klankbord voor Digitale Transformatie image

Als je een efficiënt, agile bedrijf wilt neerzetten, loont het om groot te denken. En met groot bedoel ik denken als een enterprise architect, die IT-infrastructuren opzet om bedrijfsstrategieën te ondersteunen.

Een enterprise architect combineert kennis van IT met kennis van het bedrijfsleven en functioneert optimaal in een organisatie waar de strategische belang van integratie wordt erkend. CIO’s worden zich steeds meer bewust van de waarde van een goede enterprise architect en zijn rol in de ontwikkeling van hun organisatie.

Integratie als brug naar de toekomst

Op het #CIOChat forum, dat sinds 2006 is uitgegroeid tot een van de grootste, actieve online discussiegroepen voor CIO’s op Twitter en LinkedIn, worden levendige discussies gevoerd over enterprise architectuur en integratie. Wie de discussies volgt, ziet dat CIO’s zich met name bezig houden met de volgende uitdagingen:

Gebrek aan agility - CIO’s hebben moeite met de modernisering van hun architectuur. Nieuwe diensten kunnen niet snel genoeg geïntegreerd worden om tegemoet te komen aan de behoeften van bedrijven.

Complexiteit - Legacy systemen zijn tijdens hun gebruik regelmatig aangepast. Daardoor zijn deze architecturen te complex om snel over te dragen aan nieuwe medewerkers, waardoor moderniseringstrajecten onnodig ingewikkeld zijn en vertraagd worden.

Ad hoc architectuur - Architecturen zijn in de loop der jaren ad hoc gegroeid door geïmproviseerde oplossingen van developers, die bijvoorbeeld nog even snel één extra verbinding hebben aangelegd om een op dat moment urgent probleem aan te pakken. Zoals één van de CIO’s het treffend omschreef: ‘Geen enkele IT-oplossing heeft een langere levensduur dan een tijdelijke oplossing’.

Architectuur per afdeling -  De verschillende afdelingen binnen bedrijven werken allemaal met eigen IT-systemen die vaak overtollig zijn of lastig geïntegreerd kunnen worden. Bij veel bedrijven ontbreekt het aan een goed doordachte, organisatiebrede IT-strategie.

Prestatie- en stabiliteitsproblemen - Veel applicaties leveren niet de prestaties die ze zouden moet leveren. CIO’s vragen zich nu al af hoe ze aan SLA-vereisten moeten voldoen, laat staan dat ze er klaar voor zijn om huidige diensten op te schalen naar een niveau dat past bij toekomstige groei.

Gebrek aan cloud ondersteuning - Vrijwel iedere organisatie werkt nog met legacy-systemen die alleen on-premise kunnen draaien en uitsluitend integreren met andere on-premise toepassingen.

Geen vast integratieproces - Integratie wordt veelal gezien als een éénmalige activiteit, in plaats van een doorlopende activiteit met duidelijke vastgelegde processen. En dat terwijl het hoge tempo van innovaties juist vraagt om een doorlopend integratieproces.

Wat leren we van al deze discussies? Onder meer dat integratie cruciaal is om bedrijfskritieke legacy-applicaties te verbinden met nieuwe, cloud-first applicaties en diensten. Het is de brug naar de toekomst, maar zonder goede blauwdruk wordt integratie een ingewikkeld proces.

 

Architectuur veranderen vereist strategisch leiderschap

Het is te gemakkelijk deze uitdagingen af te doen als technische problemen. Er zit ook een culturele kant aan het proces. De problemen worden onder meer veroorzaakt door een mindset die:

-       IT als statisch beschouwt, in plaats van vloeibaar en flexibel

-       Vertrouwt op onvoldoende gekwalificeerd personeel voor het nemen van belangrijke beslissingen

-       Integratie ziet als individuele projecten met eenmalige kosten, in plaats van als cruciaal onderdeel van een strategische bedrijfsarchitectuur

Een strategische benadering vraagt om gestructureerde processen: incident response-systemen, één centrale opslagplek voor de documentatie van systeemarchitecturen, een audit-programma, security en compliance-regels… noem maar op. CIO’s zitten echter gevangen in de huidige IT-mindset en blijven daardoor hangen in complexe technologie en tijdrovende integratieprojecten.

In de #CIOChat-sessies geven CIO’s aan dat ‘zorgen dat alles werkt’ niet langer een fulltime baan kan zijn. Toch hebben veel van hen te weinig tijd en middelen om aan de slag te gaan met de innovatieve transformatieprojecten waar ze veel liever aan zouden werken.

Wat zouden CIO’s kunnen bereiken met een gemoderniseerde architectuur, een dynamischere IT-cultuur en de juiste integratie- en IT-managementplatformen?

Een moderne bedrijfsarchitectuur biedt onder meer:

-       Losjes gekoppelde bedrijfsprocescomponenten die naar behoefte kunnen worden hergebruikt en aangepast om aan veranderende eisen te voldoen.

-       Snelle en probleemloze zakelijke transacties over de hele linie

-       Geïntegreerde kanalen, zodat een in een webbrowser gestarte transactie kan worden voltooid op een fysieke locatie en bevestigd kan worden op een smartphone.

-       Eén duidelijk overzicht van data, inclusief klantgegevens

De enterprise architect maakt zijn entree

Om over te kunnen schakelen naar een moderne enterprise-architectuur, moeten organisaties het beste van het oude behouden - een paar belangrijke applicaties die nog steeds de allerbeste mogelijkheden bieden – en tegelijkertijd kunnen profiteren van nieuwe technologie, designaanpak, workflows en bedrijfsmodellen.

Om al deze toepassingen en technologieën samen te brengen, hebben organisaties behoefte aan een uitgebreide visie, die bij hun bedrijf past en aansluit op een holistische bedrijfsarchitectuur. Daar komt de enterprise architect om de hoek kijken: iemand die bedrijfsstrategieën begrijpt en IT-infrastructuren neerzet om die strategieën te ondersteunen.

Het resultaat van het werk van zo’n architect is niet alleen een duidelijke architectuur: het biedt geïntegreerde mogelijkheden die de bedrijfsstrategie ondersteunen, verbeterde inzichten in klantbehoeften, geautomatiseerde workflows en een voorsprong op de concurrentie.

Max van Eeghen is director EMEA sales and business development bij Dell Boomi