Redactie - 12 september 2018

Visie: Hoe herkent u de geschikte MSP?

Voor het beheer van IT wordt steeds vaker de hulp ingeschakeld van een gespecialiseerde partner, ook wel aangeduid met de term ‘managed service provider’. Maar waar moet u op letten bij de selectie van een MSP? Peter Kleinjan, partner bij Dimensys, zet vijf aandachtspunten op een rij.

Outsourcing van IT-beheer is populair, zo constateerde ook IDC in zijn Application Services Survey  over 2017. Nu al besteedt 30 procent van de ondervraagde organisaties het infrastructuur- en applicatiebeheer uit. Over vijf jaar is dat 41 procent.

Deze toenemende populariteit is eenvoudig te verklaren. Een succesvolle uitbesteding draagt bij aan de kwaliteit van de IT-omgeving. De klant houdt bovendien tijd over voor meer strategische werkzaamheden die waarde toevoegen aan de business.

Selectie juiste partner

Met de vraag naar beheerdiensten groeit echter ook de markt. Het aantal partijen dat IT-beheerdiensten aanbiedt, neemt snel toe. CTO’s en CIO’s staan dan ook voor een lastige opgave als ze de juiste partner moeten kiezen voor hun organisatie. Op deze 5 punten moet u volgens Peter Kleinjan in ieder geval op letten:

1. 24/7 support

In de huidige 24-uurseconomie is de kans aanwezig dat ook de business dag en nacht doordraait. In dat geval is de organisatie non-stop afhankelijk van een werkende IT-omgeving. Dan heeft u wel een partner nodig die ook buiten kantooruren problemen kan verhelpen.

2. Bereidheid tot samenwerking

Als de IT-beheerder een externe partij is, hoeft zij zich nog niet zo te gedragen. Een goede MSP deelt zijn kennis, werkt samen met de klant en draagt zijn steentje bij aan de strategische IT-visie. In gedrag dus geen externe partij, maar een partner die bereid is om deel uit te maken van het IT-team van de klant en bijvoorbeeld tijdens relevante vergaderingen aanschuift.

3. Service Level Agreement

Wat verwacht u van een dienstverlener, en tot welke toezeggingen is de beoogde partner bereid? Dit laatste is al in een vroeg stadium af te leiden uit de standaard Service Level Agreement die de MSP ook andere klanten biedt. Hierin staat bijvoorbeeld in welke gevallen een overeenkomst kan worden ontbonden, hoe de partner handelt in geval van problemen en wat hij van u verwacht.

4. Referenties

Partijen gaan een outsourcingrelatie meestal aan voor de lange termijn. Maar hoe komt u erachter dat de beoogde partij financieel gezond is, ervaring heeft met het beheer van vergelijkbare IT-omgevingen en tevreden klanten bedient? De beste manier is het raadplegen van referenties. Ook jaarrapporten, financiële verklaringen en persberichten kunnen nuttige bronnen van informatie zijn.

5. Certificeringen

Als u het beheer van bijvoorbeeld een SAP-gebaseerd backofficesysteem toevertrouwt aan een partner, dan moet die wel beschikken over de juiste middelen, processen en mensen. Dat is onder andere af te leiden aan de certificeringen waarover de MSP beschikt. Zo mag in dit voorbeeld een Partner Center of Excellence (PCOE)-certificering niet ontbreken.

Een PCOE-certificering is het bewijs dat een partner over de benodigde SAP-expertise beschikt en het hoogste niveau van beheerdiensten levert. Zeker partijen die een dergelijke certificering al geruime tijd voeren – en tussentijds hebben verlengd – tonen aan dat ze investeren in de middelen die nodig zijn voor een hoogstaand beheer van uw IT-omgeving.