Redactie - 08 september 2018

Internationale Data Recovery garandeert continuïteit voor de systemen van JVCKENWOOD

De Europese tak van het Japanse JVCKENWOOD is een handelsorganisatie die in een sterk concurrerende markt altijd snel moet kunnen leveren. Dat kan niet zonder ICT met optimale Disaster Recovery. Deze redundante systemen levert SLTN Inter Access, zodat de handel altijd kan doorgaan zonder dat JVCKENWOOD zich druk hoeft te maken om eventuele uitval.

Al tien jaar vormen JVC en KENWOOD één bedrijf. De producten zijn onder de twee bekende merknamen separaat verkrijgbaar, maar de backoffice is ondertussen bijna volledig samengevoegd. Daarin speelt ook Nederland een belangrijke rol, want het Europese hoofdkantoor van JVCKENWOOD bevindt zich in Uithoorn. Daar is tevens de centrale ICT-afdeling gevestigd die zorgt voor het efficiënter maken van de operaties.

“We zijn een organisatie in beweging”, zegt Hans Bos, General Manager ICT bij JVCKENWOOD Europe. “We hebben bijvoorbeeld afscheid moeten nemen van de markt voor televisies, omdat daar geen marges meer op te behalen waren. We zijn daarentegen weer heel sterk in communicatieproducten met KENWOOD, en JVC heeft een groot marktaandeel op de markt voor videocamera’s. Zowel JVC als KENWOOD zijn bovendien sterk aanwezig in de automotive-markt.”

Continuïteit

“Hier op het kantoor in Uithoorn hebben we een leidende rol in Europa”, vervolgt Bos. “We werken met een branch-structuur, wat betekent dat andere Europese landen direct aan ons rapporteren en niet aan Japan. We zijn in de eerste plaats een handelsorganisatie, waarbij ICT een grote rol speelt in het ondersteunen van de organisatie. De handel moet continu doorgaan en een dag niet kunnen leveren schaadt ons imago en kost veel geld. Continuïteit van de systemen is dus cruciaal.”

“Daarnaast kijken we in het kader van de efficiency-verbetering welke processen we kunnen automatiseren op de werkvloer. Zo zijn we nu bezig met het digitaliseren van de inkoopfacturen, waarbij medewerkers via hun smartphone facturen kunnen accorderen, en ze sneller verwerkt worden. Voor dergelijke toepassingen hebben we weer de juiste hardware nodig als basis.”

Consolidatie

Die hardware levert SLTN Inter Access. “Na het samengaan van JVC en KENWOOD hadden we overal in Europa nog oude AS400-systemen staan. Die wilden we samenvoegen tot één systeem, in één oplossing. Bij deze consolidatieslag ging het ons niet in de eerste plaats om het behalen van financieel voordeel. Belangrijker was efficiënter beheer en vooral een goed Disaster Recovery (DR) plan. Want we kunnen het ons niet veroorloven dat een magazijn eruit ligt. Dat was in de oude situatie niet optimaal geregeld.”

Het belang van DR bleek ook uit de vraagstelling voor het nieuwe systeem. “Een van de harde eisen die we hebben gesteld is dat het systeem binnen 24 uur na uitval weer volledig draait. Dat was zelfs een wat ruime eis, want op dit moment hebben we het zelfs zo goed voor elkaar dat we het binnen vier of vijf uur in de lucht kunnen hebben.”

Eisen

In de zoektocht naar een partner om JVCKENWOOD te voorzien van een betrouwbaar systeem zijn partijen in verschillende landen benaderd. Bos: “We zijn een internationale organisatie, en de meeste ICT-kennis was aanwezig in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. In die landen zijn we met een aantal aanbieders in gesprek gegaan over de vraag wat zij konden bieden op het gebied van consolidatie en DR.” Een van die Nederlandse partijen was SLTN Inter Access.

“Opvallend was dat iedereen met een ander verhaal komt, dat zeker op het gebied van DR fundamenteel kan verschillen. Daarin zijn diverse oplossingen mogelijk. Wij hebben in de loop van dit proces gekozen voor SAN-replicatie, dus twee versies van de onderste laag die voortdurend met elkaar communiceren. Andere oplossingen, bijvoorbeeld op applicatie en OS-niveau of een cloudoplossing voldeden niet aan onze eisen.”

Prijskaartje

“Want je kunt wel met een kanon op een mug schieten, dan heb je een prachtige oplossing, maar het prijskaartje daarvan is vele malen hoger. SLTN Inter Access bood ons SAN-replicatie aan, en met hun oplossing bleken zij het beste geluisterd te hebben naar onze eisen en wensen. Het is een oplossing die we zelf kunnen beheren, zonder extra mensen aan te nemen zoals bij andere opties.”

Internationale Data Recovery

JVCKENWOOD heeft nu twee identieke IBM Power8 systemen staan, één in Nederland en één in Engeland. Daar zijn de storage cabinets met tientallen TB aan gekoppeld. Die zogenoemde productie/CPU-omgeving is ook op het gebied van licenties gunstig geregeld. “Dat kan bij sommige leveranciers een probleem zijn, daar hebben wij geen last van.” Wat even tijd heeft gekost is het uitzoeken van de parameters om de bandbreedte in de communicatie te beperken. “Dat bleek uiteindelijk simpel op te lossen met het aanpassen van één setting.”

Samenwerking

“SLTN zet een speciale projectleider op zo’n traject, en die samenwerking is soepel verlopen. Zowel in Nederland als in Engeland.” Alles is eerst neergezet in Nederland, toen dat goed draaide hebben we hetzelfde systeem neergezet in Engeland. Er zat nog wat complexiteit in het netwerk door onze eigen Barracuda-firewall, in ons NOC moest wel het een en ander uitgezocht worden voor de settings. Maar ook dat is goed gegaan.”

“We zijn zeer tevreden over SLTN Inter Access. Je hebt allerlei skills nodig, en dat kon SLTN Inter Access prima invullen, ofwel met eigen mensen ofwel met hun partners. Zo wilden we bijvoorbeeld werken op een lastige dag tussen feestdagen waarop iedereen eigenlijk vrij was. Zij konden toch mensen regelen.” Volgens Bos zijn de doelstellingen van het project uitstekend gehaald. “De SAN-replicatie over twee landen werkt prima. Dat is ondertussen ook uit tests gebleken.”

Terugkijkend constateert hij dat het belangrijk is geweest om voortdurend te blijven sparren over de juiste oplossing, zeker in het begin van het traject. “Kijk goed naar wat je zelf nodig hebt, en of de geboden oplossing in het budget past.  Blijf kritisch, en verlies de business case niet uit het oog. Zo hebben wij samen met SLTN Inter Access een passende oplossing neergezet.”

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024