Wouter Hoeffnagel - 09 september 2018

'Europese discussie nodig over toenemende kennis van bedrijven over consumenten'

De toenemende hoeveelheid informatie die bedrijven over consumenten hebben vraagt om een nieuwe standaard die hierop is toegesneden. Hiervoor is een discussie nodig op Europees niveau.

Dit stelt Cateautje Hijmans van den Bergh, lid van de Raad van Bestuur van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verantwoordelijk voor digitale economie, in een opiniestuk in het Financieele Dagblad. Hijmans van den Bergh wijst erop dat bedrijven consumenten steeds slimmer keuzes voorleggen en door hun 'keuzearchitectuur' te optimaliseren in hoge mate bepalen wat zij kiezen. "Feit is dat het belang van de consument het soms verliest van het belang om de verkoop te verhogen. Hoe zorgen we dat bedrijven consumenten niet stiekem in hun grootste valkuilen laten vallen?", aldus het bestuurslid.

'Consumenten komen niet altijd op de optimale keuze uit'

Door ongewenste sturing komen consumenten lang niet altijd uit bij de voor hen optimale keuze, schrijft Hijmans van den Bergh. Het bestuurslid wijst op onderzoek waaruit blijkt dat consumenten gemiddeld vaker producten aangeboden krijgen die inferieur zijn aan de gene die zij zelf hadden uitgekozen. "Zo kan slechts 3% van de consumenten de beste lening vinden als deze op de tweede pagina van de zoekresultaten wordt getoond, tegen 27,5% als de resultaten in willekeurige volgorde getoond worden. En 72% van de Nederlandse premiebetalers heeft volgens een recente studie van de Autoriteit Consument en Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit een basisverzekering waarvoor een vergelijkbaar - maar goedkoper – alternatief bestaat. 80% van ons kiest voor een privacyvriendelijke app als informatie over privacy prominenter wordt weergegeven, versus 30% als die informatie moeilijk te vinden is."

In de recentelijk gepresenteerde 'New Deal' voorstellen van de Europese Commissie is opgenomen dat bedrijven transparant moeten zijn richten consumenten over de parameters die zij hanteren bij het vormgeven van hun keuzeomgeving. "Daar is dus al aandacht voor. Nu nog de stap van transparantie naar verantwoordelijk gedrag", aldus Hijmans van den Bergh.

Het volledige opiniestuk is hier te vinden.