Witold Kepinski - 31 augustus 2018

Zeven technologieën die in de komende vijf jaar door bedrijven worden omarmd

Zeven technologieën die in de komende vijf jaar door bedrijven worden omarmd image

Spraakherkenning zal het niveau van productiviteit bereiken binnen de komende twee jaar en zes andere technologieën zullen door organisaties worden geadopteerd in de komende twee tot vijf jaar. Dit meldt de 2018 Gartner Hype Cycle voor de digitale werkplek.

"De effecten van spraakherkenning zijn dagelijks zichtbaar: consumenten en werknemers hebben steeds meer interactie met applicaties zonder een toetsenbord aan te raken", zegt Matthew Cain , vice-president en analist bij Gartner. "Speech-to-text-applicaties zijn toegenomen door de adoptie van chatbots en virtuele persoonlijke assistenten (VPA's) door bedrijven en de acceptatie door consumenten van apparaten met spraakinteracties, waaronder smartphones, spelconsoles en specifiek VPA-luidsprekers ."

De Hype Cycle identificeert 40 sleuteltechnologieën en beschrijft hoe deze de bedrijfsprestaties op de digitale werkplek gedurende de volgende 10 jaar zullen beïnvloeden. "De Hype Cycle classificeert opkomende technologieën die beschrijven hoe we zullen werken, de hulpmiddelen die we zullen gebruiken, de vaardigheden die we zullen ontwikkelen, de plaatsen waar we zullen werken en de cultuur van het personeel dat we zullen ontwikkelen," zo meldt Cain.

Adoptie

Chatbots en virtuele assistenten (VA's) vertegenwoordigen een toegevoegde waarde bij de implementatie van spraakherkenning. VA's gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning(ML) om mensen te helpen of taken te automatiseren. Ze luisteren naar en observeren gedragingen, bouwen en onderhouden datamodellen en voorspellen en bevelen acties aan.

"Steeds vaker zullen gedrags- en gebeurtenistriggers de virtuele assistenten verbeteren", zegt Van Baker, vice-president bij Gartner. "Ontwikkelaars van apps moeten anticiperen op hun proliferatie naarmate meer en meer mensen en bedrijven overstappen naar conversationele gebruikersinterfaces. Bedrijven die nog niet zijn begonnen met het implementeren van AI om met klanten en werknemers te communiceren, zouden nu moeten beginnen, omdat klanten en werknemers steeds meer conversatie-interfaces verwachten beschikbaar zijn om helpdesk- en klantenservice-problemen aan te pakken."

Chatbots zullen naar verwachting de komende jaren een enorme groei vertonen. Hoewel minder dan 4 procent van de organisaties al conversatie-interfaces (inclusief chatbots) heeft geïmplementeerd, is 38 procent van de organisaties van plan om de technologie te implementeren of actief te experimenteren volgens de CIO-enquête van 2018 van Gartner. 

Hoewel klantenservice het gebied is dat de meeste chatbots gebruikt, worden ze waarschijnlijk elders in de organisatie geïmplementeerd. Wanneer chatbots worden gebruikt als applicatie-interfaces, verandert de manier waarop we werken van 'de gebruiker die de interface moet leren' naar 'de chatbot die leert wat de gebruiker wil'. Dit zal het aan boord gaan, training, productiviteit en efficiëntie op de werkplek enorm stimuleren. 

In hetzelfde tijdsbestek stellen augmented analytics en personal analytics  analytics beschikbaar voor meer werknemers, waardoor iedereen de mogelijkheid krijgt om data-wetenschappers te worden zo beweert Gartner.

Augmented Analytics maakt gebruik van geautomatiseerde ML om te transformeren hoe gegevens worden ontwikkeld, geconsumeerd en gedeeld. Data- en analysedirecteuren moeten verbeterde analytics gebruiken als onderdeel van hun strategieën voor digitale transformatie om meer geavanceerde inzichten te bieden aan een breder scala aan gebruikers, waaronder data scientists-wetenschappers en operationele medewerkers, aldus Gartner.

Gartner voorspelt dat in 2020 door automatisering van data science-taken, data-wetenschappers data-wetenschappers zaken worden overtroffen als het gaat om hoeveelheid geavanceerde analyse die wordt geproduceerd.

Persoonlijke analyse is de analyse van contextueel relevante gegevens om gepersonaliseerde inzichten, voorspellingen en / of aanbevelingen te bieden ten bate van individuele gebruikers. "Persoonlijke analyse is de analyselaag van VPA's die tegen 2020 in de reguliere acceptatie zal terechtkomen ", zegt Nick Ingelbrecht , onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Ze zijn geworteld in de betrokkenheid van individuen bij technologie en de manier waarop ze inzicht verkrijgen uit een verscheidenheid aan ongestructureerde gegevens, zoals foto's, sociale interacties, aankopen, voorkeuren en gezondheidsindicatoren. Ze kunnen de vorm aannemen van virtuele persoonlijke gezondheidsassistenten, financieel advies assistenten en winkelassistenten."

Dit jaar komt civil data science de Hype Cycle binnen. Het vormt het fundament van de nieuwste generatie analyses. "Het zal inzichten uit data science en machine learning toegankelijker en doordringender maken in de organisatie", zegt Carlie Idoine , onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Centraal in het mogelijk maken van de datawetenschappen van burgers zijn de bovengenoemde verbeterde analysemogelijkheden."

Gartner verwacht dat gegevenswetenschap van burgers snel een belangrijk onderdeel zal worden van de manier waarop we gegevenswetenschappemogelijkheden in de hele organisatie mogelijk maken en schalen. Gartner voorspelt ook dat tegen 2020 meer dan 40 procent van de gegevenswetenschapstaken geautomatiseerd zullen zijn, resulterend in een hogere productiviteit en een breder gebruik door burger data scientists. 

Adaptieve leerplatforms passen de manier aan waarop educatieve inhoud aan gebruikers wordt gepresenteerd op basis van hun antwoorden of voorkeuren en worden gebruikt om de digitale behendigheid van het personeel te optimaliseren. De technologie glijdt in de Trog of Disillusionment van de Hype Cycle en is op tempo om het Plateau van Productiviteit in de komende twee tot vijf jaar te bereiken.

"Adaptieve leerplatformen bieden een belangrijke manier om het leren op de werkplek te ondersteunen en aan te vullen, maar ze zijn moeilijk te implementeren ", zegt Glenda Morgan , onderzoeksdirecteur bij Gartner. "CIO's zouden adaptieve leerprojecten moeten benaderen als een grootschalige herinrichting van het curriculum, met het doel om facultaire kampioenen te identificeren, manieren te vinden om de faculteit te stimuleren en ervoor te zorgen dat ze een brede buy-in voor deze projecten hebben. "

 Meer gedetailleerde analyse is beschikbaar voor Gartner-klanten in het rapport 'Hype Cycle for the Digital Workplace, 2018'.

gartner_hype cycle digital workspace 2018.jpg