Witold Kepinski - 18 augustus 2018

Sander Slingerland van IBM over AI, IoT en Watson Build

Sander Slingerland van IBM over AI, IoT en Watson Build image

Sander Slingerland is sinds maart van dit jaar verantwoordelijk voor de IBM Channel organisatie bij Informatietechnologiebedrijf IBM, waar hij sinds 1996 werkt. 'Let's put smart to work' is de uitdaging die Slingerland samen met partners wil aangaan. “Smart solutions hebben alleen waarde als je ze integreert in het dagelijks leven”, vindt hij. “Met onder andere ons partnerprogramma Watson Build dagen we partners uit na te denken over de toekomst.”

We treffen Sander Slingerland, op een zomerse maandagochtend in het IBM-gebouw aan de Huizingalaan in Amsterdam. Slingerland geeft ons zijn uitgebreide marktvisie,  “We leven in een buitengewone tijd”, zegt  hij. “We hebben nog nooit zoveel verschillende tools en technische mogelijkheden binnen handbereik gehad. Er zijn meer IoT-devices op aarde dan er mensen zijn. Al die apparaten samen verzamelen elke dag 43 miljoen TB aan data.”

Door het gebruik van cloudtoepassingen kunnen we bovendien steeds meer met al die data doen. “Cloud heeft rekenkracht goedkoper en toegankelijker gemaakt. Daardoor is de toepassing van artificial intelligence (AI) op data, in combinatie met baanbrekende technologieën als blockchain en quantum computing, rendabeler inzetbaar. AI wordt steeds meer realiteit. Voorwaarde is wel dat je 'smart toepassingen' ook werkelijk 'smart' integreert in het dagelijks leven. Dat is niet alleen een uitdaging voor onze klanten en medewerkers, maar zeker ook voor onze partners.”

Ecosysteem

De digitalisering heeft volgens Slingerland geleid tot 'een radicale reorganisatie en herschikking van de traditionele industriegrenzen'. “Dat geldt ook voor ons partnerkanaal, of beter gezegd: ons partner-ecosysteem. Wil je als partner succesvol zijn met digitalisering en nieuwe technologieën als AI, dan moet je je constant aanpassen aan veranderende marktfactoren. Partners die dat het beste kunnen, zijn de 'next generation service providers': partijen die actief zijn op het snijvlak van product (of resell) en services en zich richten op artificial intelligence, cloud, data, security en een moderne infrastructuur. Met aanpassingen in ons partnerprogramma willen we meer voordelen geven aan dit soort partners, die samen met ons investeren in deze strategische focusgebieden.”

IBM wil het ecosysteem transformeren. Dit door samen met partners 'intellectual property' te creëren. Slingerland: “We willen partners de mogelijkheid geven om onze technologie een onderdeel te laten zijn van de specifieke oplossing(en) die zij aanbieden aan de markt. Die technologie is een breed pallet bij IBM, variërend van  data analytics, IoT, Artificial Intelligence, security, infrastructure, blockchain tot service met IBM-cloud als fundament.”

Voor partners die kunnen en willen, biedt  IBM volgens Slingerland 'innovatieve oplossingen en producten en veel flexibiliteit'. “De focus ligt heel duidelijk op IP-generatie: de integratie van IBM-technologie – met cloud en data – in de oplossingen van onze partners.”

Watson Build

De technologie die volgens Slingerland het meest in het oog springt als het gaat om data en AI, is IBM Watson technologie. “We hebben een speciaal partnerprogramma, Watson Build, waarmee we partners uitnodigen om oplossingen te creëren die gebruik maken van IBM Watson API´s en IBM Cloud. Ze doorlopen daarbij drie fases: Think, Build en Showcase. Watson Build was erg succesvol in 2017 en het is een geweldige manier om bekend te worden met de mogelijkheden van de AI-oplossingen van IBM. Dat is ook nodig, want volgens recent onderzoek van IDC zal rond 2020 driekwart van alle business applicaties enige vorm van artificial intelligence gebruiken.”

Met Watson Build wil IBM partners uitdagen om na te denken over de toekomst. “Waarmee wil je straks bekend zijn?”, bedoelt Slingerland. “En hoe bouw je oplossingen? Wij zijn ervan overtuigd dat een partner alleen levensvatbaar is en blijft als hij in zijn proposities aan de markt IP kan aanbieden. Met Watson Build dagen we partners uit om in drie fases een businessplan te ontwikkelen. Partners denken na over een oplossing (Think), bouwen een prototype (Build) en in de derde fase (Showcase) laten ze die oplossing zien, bijvoorbeeld tijdens IBM PartnerWorld 2019, volgend jaar februari in San Francisco, met als thema “Building tomorrow together. ”

Watson Build is bij uitstek een voorbeeld van hoe wij met partners willen samenwerken. We kijken liever naar mogelijkheden dan onmogelijkheden. Heb je een idee; stap naar voren, steek je hand op, vul het businessplan in en wees welkom. In de fase van 'Build' geven we je bijvoorbeeld free credits en free support om na te denken over een prototype. Het is dezelfde laagdrempeligheid die je ook ziet in With IBM, ons digitale zelfbedieningsplatform voor developers.”

Night of the Stars

Slingerland kijkt ten slotte tevreden terug op het Nederlandse partner event Night of the Stars (video) dat dit jaar  voor het eerst onder zijn leiding plaatshad. “Een mooie representatie van ons Nederlandse ecosysteem, met 7 Platinum Partners, 11 Gold Partners, 25 Silver Partners en 10 Registered Partners. Laatstgenoemde zijn nieuwe partners, die we ook graag een podium geven. We hebben laten zien dat IBM verandert en verjongt en volop inzet op innovatieve technologieën. We hebben dit keer quantum computing, blockchain en Watson IoT naar voren gehaald  als belangrijke speerpunten in onze strategie. Je kan duidelijk merken dat onze partners deze ontwikkelingen omarmen.”