Wouter Hoeffnagel - 12 augustus 2018

Vraag naar data-only abonnementen toe

De vraag naar data-only abonnementen neemt toe. Tweederde van de Nederlanders zegt klaar te zijn voor een abonnement waarmee uitsluitend via internet gebeld kan worden, zonder klassieke belminuten.

Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Tele2 onder 1.135 Nederlanders. Veel jongeren tussen de 18 en 30 jaar hebben weerstand tegen bellen. Zo geeft vier op de tien jongeren (38%) aan bellen soms eng te vinden. 9 op de 10 jongeren (89%) stuurt vrienden liever een berichtje dan dat zij bellen. Bellen met klassieke belminuten doen jongeren weinig. Vooral op momenten dat een wifi-verbinding niet beschikbaar is of derden via een traditionele spraakverbinding bellen wordt hiervan gebruik gemaakt.

Geen klassieke belminuten meer

Steeds meer jongeren zouden volgens het onderzoek daarom een data-only abonnement willen nemen, zonder klassieke belminuten. 74% geeft aan er geen probleem mee te hebben uitsluitend via data te kunnen bellen. Deze groep wil - indien mogelijk - dan ook graag overstappen op een data-only abonnement.

Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren veel meer data verbruiken dan oudere Nederlanders. Zo geeft 37% van de jongeren aan dat hun maandelijkse internetbundel altijd op gaat, terwijl dit percentage onder Nederlanders tussen de 30 en 70 jaar op 14% ligt.

Tele2 biedt zelf abonnementen zonder verplichte belminuten aan. Meer informatie over deze abonnementen is hier beschikbaar.