Wouter Hoeffnagel - 04 augustus 2018

Tabletmarkt met 13,5% gekrompen

De wereldwijde tabletmarkt is in het tweede kwartaal van 2018 met 13,5% gekrompen. In totaal werden 33 miljoen tablets verscheept.

Dit blijkt uit de Worldwide Quarterly Tablet Tracker van onderzoeksbureau IDC. Het overgrote deel van deze tablets van een gewone 'slate' tablet, waarvan er 28,4 miljoen stuks werden verscheept. Dit is 14,5% minder dan in het tweede kwartaal van 2017. Het aantal detachable tablets is eveneens afgenomen, wat vooral te danken is aan de lancering van high-profile detachable tablets in het tweede kwartaal van 2017. Deze producten hebben in het tweede kwartaal van 2018 geen update gekregen, wat terug te zien is in de cijfers.

Apple blijft de grootste speler op de tabletmarkt. Het bedrijf had in het tweede kwartaal 34,9% van de markt in handen, terwijl dit in het tweede kwartaal van 2017 nog 29,9% was. Het bedrijf verscheepte 11,5 miljoen tablets in Q2 2018. Samsung zag zijn marktaandeel licht dalen, van 15,6% in Q2 2017 naar 15,1% in Q2 2018. Het bedrijf wist in totaal 5 miljoen tablets te verschepen. Huawei zag zijn marktaandeel juist stijgen, van 8,2% in Q2 2017 naar 10,3% in Q2 2018. Het bedrijf verscheepte in het tweede kwartaal 3,4 miljoen tablets.

IDC-tablets-Q2-2018.png

Aangezien Lenovo de PC-tak van Fujitsu heeft overgenomen, geeft IDC in een aparte tabel de cijfers van deze twee organisaties gecombineerd weer.

IDC-tablets-Q2-2018-lenovo-fujitsu.png