Slimme fietsbel moet verkeersveiligheid senioren verbeteren
10-07-2018 | door: Redactie

Slimme fietsbel moet verkeersveiligheid senioren verbeteren

Ouderen op de fiets vormen een zeer kwetsbare groep in het verkeer. SAP, Quinso en een Nederlandse verzekeraar starten samen met de provincie Noord-Brabant een pilot om fietsende senioren beter te beschermen. De app SafeToBike en een slimme fietsbel maken ouderen meer bewust van de gevaren op de weg. Doel van het project is het terugdringen van het aantal fietsongevallen. De officiële aftrap van SafeToBike Senioren vond op vrijdag 29 juni plaats in het provinciehuis. SAP, Quinso en de Nederlandse verzekeraar werden verrast met een oorkonde: ze werden gehuldigd als 'Helden van NUL' voor hun inzet voor de verkeersveiligheid in Brabant.

Meer fietsslachtoffers
Fietsers zijn een steeds grotere risicogroep als het gaat om verkeersveiligheid. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek vielen in 2017 voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets (206) dan in de auto (201). Met name fietsende ouderen lopen risico: maar liefst twee derde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. In Noord-Brabant waren vorig jaar 35 dodelijke fietsslachtoffers.

"Onze wegen kunnen nog zo veilig zijn, maar liefst 90 procent van de verkeersongevallen is te wijten aan het gedrag van verkeersdeelnemers", zegt gedeputeerde Christophe van der Maat. "Met projecten en campagnes willen we mensen daarom meer bewust maken van hun eigen rol in het verkeer. Daarbij richten we ons extra op doelgroepen die een groter risico lopen in het verkeer: jongeren, ouderen en fietsers. En we kijken welke slimme ontwikkelingen het verkeer veiliger kunnen maken. SafeToBike is zo'n initiatief waarbij de toepassing van nieuwe technieken kan helpen om het aantal verkeersslachtoffers verder terug te dringen."

Hoe werkt SafeToBike?
De SafeToBike-app waarschuwt fietsers voor gevaarlijke punten op de route, zoals kruispunten en rotondes waar de afgelopen jaren veel fietsongelukken zijn gebeurd. Deze informatie is afkomstig uit een openbare database van politie en verzekeraars, maar gebruikers kunnen zelf ook plekken invoeren. De app is via gps gekoppeld aan een speciale fietsbel die rood oplicht en zoemt als de fietser een gevaarlijk punt nadert.

De senioren gaan de app testen in 's-Hertogenbosch en omgeving. De gemeente staat volledig achter deze innovatie. Wethouder Ufuk Kâhya (GroenLinks): "Ook in onze gemeente zien we het gebruik van de elektrische fiets enorm toenemen. Dat juich ik uiteraard van harte toe. Verkeersveiligheid is hierbij wel een aandachtspunt. Daarom ben ik erg enthousiast over de toepassing van slimme oplossingen om de verkeersveiligheid te vergroten."

Slimme oplossingen
De samenwerkende partijen willen dat ouderen zich veiliger voelen op de fiets. Dat kan met de inzet van 'smart solutions'. De SafeToBike-app werd door SAP-partner Quinso ontwikkeld. Managing partner Hubert Wezenberg vindt het waardevol om met technologie te werken aan een betere verkeersveiligheid. "Er zijn zó veel data beschikbaar, daar moet je gebruik van maken! We hopen met deze oplossing bij te dragen aan een veiligere wereld, voor jongeren én ouderen."

Quinso gebruikte software van SAP voor de ontwikkeling van de app. Een logische stap, licht innovatiemanager Kevin Carlyon van SAP Nederland toe: "Innovatie staat bij ons hoog in het vaandel. SAP wil technologie zó inzetten, dat het je leven kan verbeteren. De SafeToBike-app is daarvan een prachtig voorbeeld: deze slimme oplossing kan zelfs levens redden."

Senioren en scholieren bewuster maken
Tijdens de pilot worden de fietsen van circa 40 senioren twee tot drie maanden uitgerust met de slimme fietsbel. Onderzoeksbureau SOAB brengt in kaart of SafeToBike bijdraagt aan een grotere bewustwording onder senioren. Bij een positieve uitkomst worden partners gezocht om de slimme fietsbel te produceren en verspreiden.

Deze pilot is het vervolg op een succesvol experiment met een andere kwetsbare groep: fietsende scholieren. 31 leerlingen van twee middelbare scholen in Noord-Brabant probeerden de SafeToBike-app en de slimme fietsbel eind 2016 acht weken uit. De resultaten waren veelbelovend: uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de scholieren zich bewuster werd van de gevaarlijke punten op de fietsroute.

Terug naar nieuws overzicht
Security