Consumentenbond: 'Meer duidelijkheid over AVG nodig'
27-06-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Consumentenbond: 'Meer duidelijkheid over AVG nodig'

Onduidelijkheid over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zorgt ervoor dat sommige bedrijven de wet op eigen wijze interpreteren, wat leidt tot onduidelijkheid en discussie. De Consumentenbond vraagt de Autoriteit Persoonsgegevens daarom meer duidelijkheid te geven over de toepassing van de nieuwe wet in de praktijk.

Deze oproep doet de Consumentenbond in een brief aan de toezichthouder, die is opgesteld naar aanleiding van een rapport van de Noorse consumentenbond Forbrukerradet. In het rapport stelt de organisatie dat Facebook en Google privacyinstellingen standaard zodanig instellen dat gebruikers dat gebruikers meer persoonlijke informatie delen dan noodzakelijk. In andere gevallen maken bedrijven het volgens het rapport onnodig ingewikkeld om het delen van gegevens te stoppen. Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt daarnaast dat twee op de drie websites de nieuwe privacywet overtreden.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Er is te veel ruimte voor eigen interpretatie. Mag een cookiemuur nu wel of niet? Zijn er uitzonderingen voor bedrijven die onder de e-privacywetgeving vallen? De wet stelt (uiteraard) algemene eisen, maar sommige bedrijven maken daar misbruik van, wat leidt tot scheve situaties. Bedrijven die de wet netjes naleven, krijgen bijvoorbeeld minder advertentie-inkomsten dan bedrijven die de wet aan hun laars lappen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het is aan de Autoriteit Persoonsgegevens om aan deze onduidelijkheid een einde te maken. En om erop te handhaven natuurlijk, want anders heeft een wet geen zin."

Terug naar nieuws overzicht