Met technologie levens van mensen verbeteren

19-06-2018 | door: Johan van Leeuwen

Met technologie levens van mensen verbeteren

De eerste zin die tijdens de partnerdag van Axians op het scherm verscheen was veelzeggend. ‘It’s really all about people’. Axians legt de nadruk steeds meer op haar menselijke gezicht. Niet de technische innovaties op zich, maar wat ze voor mensen kunnen betekenen, dat is waar het volgens de dienstverlener over moet gaan.

Edwin Kanis (foto), manager marketing and innovation, ging daar na afloop dieper op in. “We zetten innovatie in om de levens van mensen te verbeteren. De mens staat altijd centraal. Of het nu gaat om een student, een reiziger, een patiënt of een bewoner van een stad. Dat zijn ook de mooie verhalen om te vertellen en daar word ik zelf ook erg vrolijk van.”

Haven
En dus kwamen er tijdens de vierde partnerdag van Axians, die in Werkendam plaatsvond, veel cases aan bod. Die van het Havenbedrijf Rotterdam bijvoorbeeld. Dat heeft als eerste havenbedrijf ter wereld de ambitie uitgesproken om autonoom varende schepen te willen ontvangen. Het streven is om dat in 2030 voor elkaar te hebben. Samen met Axians worden de eerste stappen richting die stip op de horizon gezet. Onlangs zijn er sensoren geïmplementeerd die de waterstand meten. Daar komen later sensoren voor zicht, stroming en temperatuur bij zodat kwalitatief hoogstaande data gegenereerd kan worden. Al die data zijn van doorslaggevend belang om schepen in de toekomst veilig samen autonoom te kunnen laten varen.

DNA-onderzoek
Een andere aansprekende case is die met de VU in Amsterdam. Tom Greeve, één van de directeuren bij Axians, vertelde erover. “We waren betrokken bij het moderniseren van de netwerk-infrastructuur. Daarmee hoort de VU van de onderwijsinstellingen in Nederland op IT-gebied bij de koplopers. En ook voor medisch onderzoek, zoals een groot en belangrijk DNA-onderzoek waar op dit moment aan gewerkt wordt, is een goede infrastructuur van cruciaal belang.”

Bagage
Axians werkt ook nadrukkelijk samen met luchthaven Schiphol om de bagageafhandeling verder te verbeteren. In een project waarbij Business Intelligence en Data Analytics een grote rol spelen probeert Axians op een andere manier naar het bagagesysteem te kijken. Op die manier vindt voorspellend onderhoud plaats. Het doel is om in de toekomst ook voorspellingen over de drukte te kunnen doen.

Tulpen
De case met een grote bloemenretailer die Axians doet is een ander mooi voorbeeld van Artificial Intelligence. “De Engelse supermarkten zijn een belangrijke klant voor hen”, vertelt Axians-directeur Edwin van Merriënboer. “Tot voor kort voorspelden de verkopers in Engeland de vraag voor de komende periode en werden op basis daarvan tulpen ingekocht bij de telers die zich vooral in Afrika bevinden. Nu worden de voorspellingen gedaan door een intelligente applicatie. De resultaten zijn tien tot twintig procent nauwkeuriger. Maar we werken ook al aan een nieuwe case waarbij we met behulp van AI de kwaliteit van bloemen eerder in het proces kunnen detecteren zodat bloemen met een lage kwaliteit niet meer in de supermarkten terecht kunnen komen. Dus geen ontevreden klant meer.”

Partners
De cases geven duidelijk aan wat Axians het liefste doet: innovatieve maatwerkprojecten, vaak in samenwerking met partners. En die partners waren massaal naar Werkendam gekomen. Waar veel leveranciers vaak een partnerdag organiseren voor dienstverleners en resellers is het in het geval van Axians andersom. Dat er mensen van onder andere Microsoft, IBM, Cisco en Exact waren zegt alles over de status die Axians heeft in het IT-kanaal. Kanis: “We werken heel graag samen met deze partners aan mooie projecten. Tegelijkertijd zien we ook steeds vaker projecten waarbij meerdere partners een rol spelen en waarbij zij dus ook onderling samenwerken. Dat zien we graag. Voor het leggen van die lijntjes tussen partners onderling is deze dag ook heel geschikt.”  

Bouwblokken
Alles wat er verteld werd tijdens de partnerdag was in drie grote blokken onderverdeeld, precies op de manier waarop Axians ook zijn portfolio tegenwoordig zoveel mogelijk binnen drie bouwblokken probeert onder te brengen: ‘Dynamic infrastructures’, ‘Intelligent applications’ en ‘Business applications’. Kanis beseft dat Axians een erg breed aanbod heeft en dat daardoor de communicatie naar buiten toe soms een uitdaging is. De drie disciplines die zijn benoemd, helpen daarbij. “Natuurlijk past niet alles binnen die drie categorieën, maar het geeft wel een veel beter beeld. Je zult die bouwblokken steeds vaker terug gaan zien in onze communicatie.”

Overnames
Het brede aanbod van Axians is onder andere te verklaren door de hoeveelheid overnames van de laatste tijd. In 2017 kwam de VCD Groep erbij. Dit jaar werden ook SecureLayers en een deel van Pink Elephant geacquireerd. Axians, onderdeel van moederbedrijf VINCI Energies, werkt met een groot aantal business units op verschillende locaties. Overgenomen bedrijven worden vaak een nieuwe business unit op hun eigen locatie en houden daarmee een deel van hun eigen identiteit. In de presentatie over een case bij de gemeente Alphen aan den Rijn werd wel duidelijk gemaakt dat de verschillende business units in steeds meer projecten nauw met elkaar samenwerken.

De groeiplannen van Axians zijn nog niet te einde, zo werd ook duidelijk. “We willen groeien door innovatie en door acquisitie”, vertelde managing director Rob van Kaathoven in zijn openingspresentatie. Over innovatie zei hij meteen daarna: “We doen bij Axians de dingen er nooit een beetje bij, maar altijd met volle focus en specialisatie. En daarbij hebben we partners hard nodig.”

Mensen
Verder ging het uiteraard uitgebreid over onderwerpen als security, cloud, software defined networking, Internet of Things en smart cities. Maar, zoals gezegd, allemaal als onderdeel van het grotere thema: mensen gelukkiger maken. Want, zoals Van Merriënboer zei over smart cities: “Steden slimmer maken is niet het doel op zich. Het gaat erom ze meer leefbaar te maken voor de bewoners.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Cloud