Wouter Hoeffnagel - 11 juni 2018

Culturele weerstand staat digitale transformatieprojecten in de weg

Culturele weerstand staat digitale transformatieprojecten in de weg image

Het onderzoek geeft aan dat er binnen Nederlandse organisaties een noodzaak tot innovatie is; negen op de tien bedrijven bevindt zich op dit moment in een digitale transformatie. De uitdagingen in deze digitale transformatie blijven onverminderd hoog. De grootste drempel voor digitale transformatie in Nederland is voor het tweede jaar op rij culturele weerstand tegen verandering.

Dit blijkt uit het onderzoek 'Future Culture: Building a Culture of Innovation in the Age of Digital Transformation' van de leverancier van cloud-based learning en human capital management software Cornerstone OnDemand in samenwerking met onderzoeksbureau IDC. 38% van de bijna 2.000 ondervraagde HR, IT en business managers geeft aan dat binnen hun organisatie een culturele weerstand bestaat tegen verandering. In 2017 lag dit percentage nog op 37%.

Waar liggen de uitdagingen?

Naast culturele weerstand tegen verandering zijn er ook andere uitdagingen die digitale transformaties in de weg staan. Denk hierbij aan een gebrek aan visie bij de leiding, het niet kunnen vinden van het juiste talent of vaardigheden en een gebrek aan kennis om doelstellingen te behalen. Positief is dat deze uitdagingen in ons land minder groot zijn dan in de rest van Europa. De onderzoeksresultaten laten zien dat de uitdagingen op dit moment vooral liggen in het daadwerkelijk uitvoeren van digitale transformatieprojecten, en minder in het formuleren en voorbereiden van plannen.

cornerstone-ondemand-uitdagingen-digitale-transformatie-2018.png

Met het oog op de toekomst moeten Nederlandse bedrijven er alert op zijn dat hoewel verouderde IT een belangrijke uitdaging blijft, er nieuwe uitdagingen aan de horizon opdoemen. Als voorbeeld noemt Cornerstone OnDemand beschikken over onvoldoende partners en een tekort aan beschikbare technologie. Dat laatste probleem ontstaat vooral wanneer bedrijven de stap maken van het verkennen van digitale mogelijkheden naar de uitvoerende fase. Het is opvallend dat hoewel Nederland het dit jaar beter doet dan het Europese gemiddelde van 2017, de percentages van de Nederlandse top vijf uitdagingen dit jaar hoger liggen dan in andere Europese landen zoals Frankrijk en Duitsland.

Overige resultaten

Uit het onderzoek blijkt verder dat:

  • vacaturebanken en interne recruitment (beide 54 procent) de belangrijkste bronnen zijn voor het aannemen van nieuw personeel. Slechts een kwart van de Nederlandse organisaties geeft aan dat referenties een belangrijke bron voor recruitment zijn, waarmee dit de minst genoemde bron is;
  • vaardigheden (56 procent) en opleiding (45 procent) de belangrijkste wervingscriteria zijn, gevolgd door probleemoplossend vermogen (38 procent). Cultural fit speelt met 23 procent een iets kleinere rol in Nederland dan in de rest van Europa (27 procent);
  • training ‘on the job’ met 53 procent de meest voorkomende vorm van training en ontwikkeling is, op gepaste afstand gevolgd door traineeprogramma’s. Meer formele trainingsmethodes zoals MBA programma’s worden door maar 16 procent van de Nederlandse bedrijven ingezet.