Wouter Hoeffnagel - 07 juni 2018

Stroomstoring op Schiphol veroorzaakt door combinatie van fouten

Een combinatie van fouten heeft geleid tot de stroomstoring op Schiphol op 29 april. Duizenden reizigers konden niet inchecken en strandden op de luchthaven.

TNO heeft de oorzaak van de stroomstoring onderzocht. Op basis van dit onderzoek meldt Schiphol nu dat een combinatie van incidenten de stroomstoring blijkt te hebben veroorzaakt. Zo trad op 29 april een stroomstoring op in Amsterdam-Zuidoost, waarna Schiphol overschakelde op de noodstroomvoorziening. Deze voorziening bleek echter niet naar behoren te functioneren, waardoor de luchthaven enkele uren moest sluiten.

Meerdere fouten

De problemen met de noodstroominstallatie blijken te zijn veroorzaakt door verschillende fouten. Zo was een tijdelijke noodstroominstallatie in Terminal 3 voorzien van andere instellingen dan de overige noodstroomvoorzieningen op Schiphol. Daarnaast waren drie stroomgroepen niet goed ingesteld en werd de maximale belasting van de noodstroomvoorziening overschreden.

Ook zijn problemen ontdekt in het datanetwerk van Schiphol. Zo bleek een switch niet goed te zijn aangesloten op de noodstroomvoorziening en hierdoor gedurende de stroomstoring niet te functioneren. Een andere switch gaf softwarematige problemen, wat onder andere tot uitval van het inchecksysteem heeft geleid.

Maatregelen

Schiphol meldt maatregelen te hebben genomen om de problemen op te lossen. Zo is de noodstroominstallatie in Terminal 3 vervangen en het datanetwerk aangepast. Het onderzoek van TNO is overigens nog niet afgerond. Het volledige rapport wordt voor het einde van de zomer verwacht.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024