Consumentenbond verliest rechtszaak tegen Samsung over smartphone-updates
31-05-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Consumentenbond verliest rechtszaak tegen Samsung over smartphone-updates

Een rechtszaak tegen Samsung over het updatebeleid van diens smartphones is voor de tweede keer verloren door de Consumentenbond. De bond maakt volgens de rechter onvoldoende duidelijk waarom dit tot een veiligheidsrisico leidt. Daarnaast heeft de Consumentenbond onvoldoende aangetoond waarom Samsung sneller moet updaten en dat het bedrijf er ten onrechte voor kiest updates voor bepaalde apparaten niet beschikbaar te stellen.

De Consumentenbond vindt dat smartphonefabrikanten tot ten minste twee jaar na de datum waarop een smartphone is gekocht door een gebruiker en vier jaar na introductie op de Nederlandse markt softwarematig moet ondersteunen. Dit doet Samsung echter niet. Het bedrijf garandeert tot twee jaar na introductie van een smartphone updates beschikbaar te stellen. Na deze periode stoppen updates niet per definitie, maar wordt de beschikbaarheid hiervan niet langer door Samsung gegarandeerd. De Consumentenbond stapte daarom naar de rechter om Samsung te dwingen zijn updatebeleid aan te passen.

'Teleurstellend'

De bond noemt de uitspraak van de rechter teleurstellend. "De rechtbank wil dat de Consumentenbond voor álle Samsung toestellen in álle situaties bewijst dat er veiligheidsrisico’s zijn wanneer Samsung consumenten geen update geeft, terwijl die wel al beschikbaar is via Google. Dat is ondoenlijk. Bovendien is het onnodig. Google classificeert al de ernst van elk lek dat zij ontdekken en de mogelijke gevolgen daarvan. Dat hoeft de Consumentenbond niet meer te doen", legt Christiaan Alberdingk Thijm, de advocaat die de Consumentenbond in het proces bijstaat, uit.

Bart Combée, directeur Consumentenbond, noemt de uitspraak slecht voor consumenten: "Samsung krijgt de ruimte om zich te verschuilen achter een veelheid aan modellen en technische en economische afwegingen. Maar Samsung kiest er zelf voor zoveel modellen op de markt te brengen, er is niemand die ze daartoe dwingt. Een autofabrikant moet ook zorgen dat al zijn modellen veilig en betrouwbaar zijn en blijven. Samsung heeft diezelfde verplichting. Met deze uitspraak blijven consumenten afhankelijk van de goede wil van de fabrikant", aldus Combée.

Proceskosten

Doordat de Consumentenbond de rechtszaak heeft verloren moet de bond de proceskosten van Samsung betalen. Deze kosten worden begroot op 1.704 euro, waarvan 618 euro aan griffierecht en 1.086 euro aan advocaatkosten.

De volledige uitspraak van de rechter is hier te vinden.

Terug naar nieuws overzicht