Redactie - 18 mei 2018

Machine learning en AI helpen Ordina kennis-match te vinden voor klanten

Als één van de grootste ICT-dienstverleners in Nederland je workforce optimaal afstemmen op klantvragen. Oftewel: zo snel én secuur mogelijk de perfecte kennis-matchvinden voor klanten. Dat is de corebusiness van Ordina. En dat doen ze sinds kort met het innovatieve Mendix-platform. Gebouwd door eigen Mendix-ontwikkelaars. Op weg naar een toekomst waarin de koppeling met machine learning en artificial intelligence voorspellende matching mogelijk maakt. 

Financieel directeur Joyce van Wijnen (foto) legt uit dat bij Ordina dagelijks tientallen aanvragen binnenkomen. “Dit zijn aanvragen voor individuele professionals, high-performance-teams, projectmatige samenwerkingen en abonnementsvormen voor beheer. Deze aanvragen komen binnen via allerlei kanalen. Sommige klanten plaatsen hun aanvraag op klantportalen, andere klanten sturen een aanvraag naar een van onze mailboxen en uiteraard komen er ook aanvragen binnen naar aanleiding van klantgesprekken. Zowel voor onze klanten als voor ons is het van strategisch belang dat dit matching-proces optimaal is ingericht.”

Requirements matching-proces

De grote vraag bij Ordina was dan ook: hoe brengen we alle inkomende aanvragen samen, maken we deze op een gestructureerde manier inzichtelijk voor de organisatie én vinden we zo snel mogelijk de juiste kennis en expertise in een workforce van ruim 1.600 mensen? Van Wijnen vertelt dat hiervoor vier zaken van essentieel belang zijn. “Ten eerste dat alle aanvragen op één centrale plek worden verzameld. Twee: dat we op elk moment inzicht hebben in de opdrachten die lopen én waar onze collega’s aan de slag zijn. Drie: dat we een up-to-date overzicht hebben van beschikbare collega’s én collega’s die binnenkort beschikbaar zijn voor een nieuwe opdracht. En last but not least: dat we een digitale oplossing hebben die de samenwerking hierin tussen onze sales en management optimaliseert.”

Oplossing: Mendix

Het technische antwoord om die samenwerking te optimaliseren, vond Ordina in Mendix. Waarom Mendix? “We maken gebruik van SAP en dat maakt een flexibele schil van Mendix erg aantrekkelijk voor ons. Bovendien hebben we een ambitieus en groeiend team van Mendix-ontwikkelaars bij Ordina.” Dus startte begin van dit jaar het Mendix-team met de bouw van een nieuwe aanvraag- en allocatie-tool. In slechts vier maanden ontwikkelden zij een basistool die direct in gebruik kon worden genomen. Hoe het werkt? Aanvragen die binnenkomen worden geregistreerd door sales. Via de tool worden deze aanvragen gerouteerd naar managers van de units waarin deze competenties aanwezig zijn. De managers van Ordina kunnen medewerkers vervolgens koppelen aan een aanvraag, zodat de sales een aanbieding richting de klant kan opstellen. Bij succes (en dus plaatsing) voorziet de tool in een workflow op basis waarvan een contract in SAP kan worden ingevoerd. Kortom: het versnelt het proces in het vinden én afhandelen van een goede match.

Volgende stap: voorspellend matchen

Het feit dat Ordina ervoor koos om haar eigen Mendix-dienstverlening op de proef te stellen voor deze uitdaging in het hart van het bedrijf, zegt veel over de ambitie die de ICT-dienstverlener op dit gebied heeft. “Deze case heeft bij ons intern nog eens onderstreept wat we eigenlijk al wisten: dat low-code platforms steeds relevanter worden in een wereld waarin innovatiesnelheid en bijsturen bepalend zijn voor succes. Mendix stelt je als organisatie in staat om in hoog tempo vernieuwingen door te voeren en processen verder te optimaliseren. Onze Mendix-ontwikkelaars doen dat op dit moment ook met de aanvullende wensen die vanuit de organisatie komen voor onze nieuwe aanvraag- en allocatie-tool.”

“Want”, zo stelt de financieel directeur, “we hebben een goede basistool ontwikkeld, maar zien diverse ontwikkelingskansen. Zoals de koppeling met machine learning en AI. In hoeverre kan voorspellende matching ons nog verder helpen? Dat is een interessant vraagstuk en speerpunt in de doorontwikkeling van de tool. Deze doorontwikkeling en het agilebeheer voeren we uit met key-users vanuit de organisatie die écht onderdeel zijn van de groep eindgebruikers. Deze key users trainen hun collega’s vervolgens om de adoptie van deze nieuwe tool te vergroten. Precies zoals we dat ook bij onze klanten doen met onze Mendix-dienstverlening.”

Ontdek meer!

Meer weten over deze Ordina-case óf hoe Ordina uw organisatie vooruit kan helpen met hun Mendix-team? Ontdek het op 29 mei tijdens Mendix on Tour in Rotterdam. Aanmelden kan hier.

https://ww2.mendix.com/Mendix-On-Tour-Rotterdam-2018.html