Wouter Hoeffnagel - 07 mei 2018

'Menselijke factor bij adoptie AI sterk onderschat'

De menselijke factor bij de omarming van kunstmatige intelligentie (AI) wordt sterk onderschat. Voor een succesvolle adoptie hebben bedrijven echter goede Data Scientists nodig.

Dit stelt KPMG. De adoptie van kunstmatige intelligentie wordt nogal eens gezien als een manier om taken die nu door mensen worden uitgevoerd ‘weg’ te automatiseren. Er is op dit moment bijvoorbeeld veel aandacht voor zelfsturende auto’s en autonome, sociale robots. “En er bestaat dan ook grote zorg dat deze ontwikkelingen banen van mensen in fabrieken, in de gezondheidszorg of in het transport overnemen”, zegt Ruben de Wolf, partner bij KPMG.

Bedreiging voor de mensheid

De Wolf: “Wetenschappers denken zelfs dat zonder passende maatregelen kunstmatige intelligentie een bedreiging voor de mensheid kan gaan vormen. Kunstmatige intelligentie stelt bedrijven in staat betere beslissingen te nemen. Maar een succesvolle toepassing van kunstmatige intelligentie vormt de grootste uitdaging juist een grote kans. Voor een succesvolle adoptie heb je goede Data Scientists nodig. En mensen op de werkvloer, die met de resultaten moeten werken. Of het nu gaat om het optimaliseren van de melkproductie van koeien, het voorkomen van storingen in treinwissels, het verbeteren van fabrieks­processen of zelfs het beter laten presteren van een professioneel wielerteam. Kunstmatige intelligentie is en blijft dan ook mensenwerk.”

De technische bouwstenen om kunstmatige intelligentie eenvoudig toe te kunnen passen zijn nu een paar jaar beschikbaar. De Wolf: “Het afgelopen jaar is het bijzonder snel gegaan met alle Artificial Intelligence (AI) diensten die ‘Tech Giants’ als Microsoft, Google en Amazon hebben gelanceerd. AI-technologie is vandaag de dag vrij voorhanden en tegen lage kosten als Cloud dienst of zelfs gratis te verkrijgen via Open Source software. Kunstmatige intelligentie wordt op dit moment volgens De Wolf vooral gebruikt om nieuwe inzichten uit grote hoeveelheden data te genereren. Door gebruik te maken van slimme algoritmen kunnen patronen worden gedetecteerd en geïnterpreteerd. Er is veel ontwikkeling op het interpreteren van spraak, foto’s en video en het snel herkennen van taal, patronen en voorwerpen zoals het automatisch herkennen van gesproken tekst en het direct vertalen ervan in een andere taal. Of in een app voor blinde mensen en slechtzienden die hun omgeving in gesproken woord voor ze omschrijft.”

‘AI is something you build’

Bedrijven die aan de slag willen met AI moeten zich volgens De Wolf realiseren dat de adoptie voor iedere organisatie zeer specifiek is. De Wolf: “AI is not something you buy, it’s something you build. En dat is geen werk voor alleen software leveranciers en de IT afdeling. Naar onze mening wordt de menselijke factor sterk onderschat. Onderdeel van dit mensenwerk is tevens oog houden voor ethiek, privacy en andere relevante wet- en regelgeving, wat wij ‘Trusted Analytics’ noemen. Alleen het vermogen om technologie en mensenkennis te combineren, zorgt ervoor dat de adoptie van kunstmatige intelligentie een succes wordt. Welke problemen willen we oplossen met data-analyse en kunstmatige intelligentie? Welke technologie en algoritmen passen hier het beste bij? Als een model is ontwikkeld begint het echt leerproces pas echt. Modellen op basis van kunstmatige intelligentie leren niet alleen uit het verleden, maar ook van het heden en wat experts en mensen op de werkvloer vinden van de uitkomsten van modellen. Kloppen de voorspellingen en is het waardevol? Alleen met die menselijke feedbackloop worden modellen betrouwbaar genoeg om er op te kunnen steunen in de dagelijkse praktijk.”

KPMG lanceert tijdens de Sports Analytics Conference in de Amsterdam Arena KPMG IGNITE. De Wolf: “Met KPMG IGNITE brengen wij de noodzakelijke ingrediënten voor een succesvolle inzet van kustmatige intelligentie samen. Een ecosysteem van technologie oplossingen van onder meer Microsoft, Google en Open Source, een wereldwijd cloud platform, Data Science teams over de hele wereld en een mensgerichte aanpak om klanten snel te kunnen helpen met hun specifieke uitdagingen.”