Innovatie, as-a-service en duurzaamheid stuwen succes HP

05-05-2018 | door: Teus Molenaar

Innovatie, as-a-service en duurzaamheid stuwen succes HP

Vasthouden aan strategische uitgangspunten heeft HP geen windeieren gelegd. Dit blijkt onder meer op de A3-printermarkt, waar het bedrijf van nul naar de vierde positie groeide in Nederland, maar ook uit het aarzelende, positieve begin van het gebruik van 3D-printers. “2017 was een mooi jaar voor HP”, zegt managing director Rob Idink.

Het gesprek met Idink voert eerst terug naar 1 november 2015 toen HP zich opsplitste in een bedrijf voor de ICT infrastructuur en datacenter – HPE (Hewlett Packard Enterprise) – en voor printing en computing (HP Inc.) in zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. In 2016 is veel energie gestoken in het neerzetten van de afzonderlijke bedrijven, waarbij HP Inc. in de volksmond HP is blijven heten. “Er is veel gebeurd”, zegt Idink, “In 2017 is een belangrijke acquisitie geweest van de Samsung Printing divisie met als doel het A3 segment te versterken, patenten toe te voegen en kennis aan te trekken. Dit past helder in het strategisch raamwerk. Doordat we meer focus hebben gekregen, konden we gerichter investeren in innovatie. Dat zie je terug in het producten- en dienstenportfolio dat in 2017 sterk gegroeid is, zowel aan de Personal Systems kant als bij de Printing divisie. Daarnaast hebben we meer snelheid en slagkracht naar de markt ontwikkeld. De splitsing pakt heel goed uit.”

A3 & PageWide

Een printing voorbeeld daarvan is de betreding van de A3-printing markt in 2017. “We zijn in korte tijd gegroeid naar de vierde positie op de Nederlandse markt. Enerzijds door autonome groei, anderzijds door de overname van Samsung Printing eind 2017. Wij hebben in dit segment sterk de nadruk gelegd op ons partner ecosysteem. We werken hier samen met gespecialiseerde partijen die met ons de juiste printing oplossingen in de markt kunnen zetten. In toenemende mate via een Managed Print Services model (MPS). Verder is er veel belangstelling voor HP’s PageWide technologie: “Het is vaak een beter alternatief bij bepaalde printing toepassingen dan laser technologie. Een goed alternatief in kantoren en aantrekkelijk, omdat je zeventig procent minder energie gebruik. Onder meer bij gemeenten is er interesse in deze nieuwe generatie inktprinters.”

Idink vult aan dat de speciale aandacht die HP heeft voor security bij het gebruik van printers eveneens helpt de verkoop te stimuleren. “Printers zijn vaak slecht beveiligd en makkelijk te hacken. Wij bieden security technologie die dit zoveel mogelijk tegengaan. Het product dat de gebruiker beschermt. Echter bewustzijn is minstens zo belangrijk. Daarom hebben we veel aandacht besteed aan awareness met een (digitale) marketing en event campagne. Qua technologie en awareness geldt een en ander zowel voor printing, als wel voor computing.”

3D Printing

Daarnaast ziet Idink veel kansen op de markt voor 3D printing. Een belangrijke trend die de markt van design en manufactering fundamenteel gaat veranderen. “Deze printers worden toegepast in BTB omgevingen, waaronder de maakindustrie en specifieke verticals, zoals de bouw en healthcare. Eind vorig jaar heeft het Stadskanaalse bedrijf Hulotech een HP MJF 4200 3D printer gekocht en zet deze in om prothesen te maken voor de orthopedie. RP2industrial in Etten-Leur gebruikt onze MultiJet Fusion 3D printtechniek eveneens om bijvoorbeeld moedermodellen voor gietstukken te maken. Nu gaat 3D printing nog in plastics, ook metaal is nu aangekondigd. We gaan ook van monochroom naar kleurmogelijkheden. We hebben speciaal voor de MKB-markt nieuwe producten ontwikkeld. We werken in een open platform waar chemische bedrijven hun materialen op kunnen aanbieden. De ontwikkelingen gaan heel snel, en HP is uniek voorgesorteerd. Hoge kwaliteit, meer snelheid in productie en lagere kosten vormen een sleutelrol. Ook ShapeWays is een belangrijke ‘founding’ klant. Zij zijn al tien jaar actief met 3D printen en zijn vanaf het begin betrokken bij de lancering van de eerste HP 3D-printers.”

Device-as-a-service

Een nieuwe trend aan de computing kant is device-as-a-service. “Dit model grijpt snel om zich heen aangezien er een verschuiving is van bezit naar gebruik”, verklaart Idink. “HP heeft op dit vlak al contracten gesloten met onder meer Misco Solutions en Infotheek. Overigens bieden diverse business partners onze DaaS-diensten aan. Daar spelen onze partners een belangrijke rol; distributeurs en resellers. Het valt me wel op dat er een groot verschil is in kennis en kunde binnen de Nederlandse resellermarkt. Een strategische heroriëntatie binnen het channel landschap is volop in gang. Niettemin zijn er partijen die het business concept van ‘diensten as-a-service’ verbreden. Wij ondersteunen dat van harte. We gaan het HP DaaS-portfolio verder uitbreiden.”

Hij ziet hier tevens een rol weggelegd voor de system integrators. Belangrijk ‘bijkomend’ voordeel: bij device-as-a-service blijft het product in zicht en dat is een belangrijke element voor het volgende topic: duurzaamheid.

Duurzaamheid

Een ander aspect dat Idink aanstipt, is het duurzaamheidsaspect dat HP vorig jaar veel aandacht heeft gegeven. De onderneming wil voorop lopen in de circulaire economie en heeft haar plannen hiervoor uiteengezet in het Sustainability Report. De nadruk ligt op verbetering van het milieu (bijvoorbeeld door hergebruik van plastic om inktpatronen te maken), van het welzijn van medewerkers (bijvoorbeeld door scholingsprogramma’s) en hergebruik van verkochte apparatuur. Uiteraard spelen de partners hierbij ook een belangrijke rol.

“Wij hanteren deze beginselen actief in Nederland”, zegt Idink. “Voor ons is duurzaamheid nauw vervlochten met commercie. Op dit vlak zijn wij blij met de inspanningen en uitgangspunten van onze brancheorganisatie Nederland ICT.”

Nederland heeft zich ten doel gesteld in 2050 een volledig circulaire economie te zijn. Idink is voorzitter van de Stichting ICT Milieu (onderdeel Nederland ICT), dat de inzameling en gecertificeerde verwerking van afgedankte ICT-apparatuur organiseert. “Dat is hard nodig, want per 1 januari bepaalt EU-regelgeving dat bedrijven 65 procent van hun verkochte elektronische apparatuur moet terugnemen en gecertificeerd moeten laten verwerken. Een doelstelling die over het kalenderjaar 2019 werkelijkheid moet zijn geworden. Zelf zie ik, als gezegd, ook voor DaaS een rol weggelegd voor ’t onderwerp duurzaamheid.”

Versnelde innovatie

Al met al is Idink zeer tevreden over het afgelopen jaar en de ingezette strategie van HP. “We hebben in Nederland in 2018 ook een goede start gemaakt. De splitsing heeft ons een plattere organisatie gebracht. Samen met het partnerkanaal beschikken we over meer slagkracht. En wat wellicht belangrijker is: we hebben versnelde innovatie. Dat blijkt wel uit de producten en diensten die we vorig jaar op de markt hebben gebracht. De wereld verwonderen, consumenten helpen nog gelukkiger te zijn door technologie en bedrijven helpen om op hun manier succesvol te zijn. HP in het hart van de samenleving. Dat is wat ons drijft.”

Terug naar nieuws overzicht