Cloud verovert de wereld

04-05-2018 | door: Teus Molenaar

Cloud verovert de wereld

Grootschalig gebruik van clouddiensten staat voor de deur. Het is niet de vraag of dit gaat gebeuren, maar wanneer. Zo houdt Oracle-CEO Mark Hurd zijn gehoor voor tijdens de Modern Business Experience MBX in Amsterdam. “Daarom is een evenement als dit belangrijk voor onze partners; hier kunnen ze kennis opdoen en ervaring uitwisselen”, vult Arno Nienhuis aan. Hij is Senior Director A&C Cloud Sales Benelux bij Oracle.

Eind april 2018 stroomt de RAI in Amsterdam vol. Bezoekers komen van tal van Europese landen om het Oracle-evenement bij te wonen. Nienhuis toont zich ingenomen met de keuze voor Amsterdam voor deze Europese conferentie. “Nederland doet mee in de voorste gelederen als het gaat om cloud adaptatie. En MBX gaat tegenwoordig toch vooral om de cloud. Om de bezoekers op de hoogte te stellen van de huidige ontwikkelingen. Bijvoorbeeld op het gebied van kunstmatige intelligentie, machine learning en blockchain. Wat is de impact daarvan op organisaties; op hun manier van werken? En natuurlijk welke oplossingen wij hebben om bij te dragen aan de nieuwe bedrijfsdoelstellingen”, legt Nienhuis uit.

Hij vertelt dat Oracle luttel jaren geleden de overstap naar cloud computing heeft gemaakt; in producten, diensten en ondersteunende hardware. “Het is een reis die wij niet alleen kunnen volbrengen. Daar hebben wij onze partners voor nodig. Gelukkig zien veel van onze partners ook in dat zij die omslag mee moeten maken. Daarom is zeker een derde van de bezoekers hier een partner van ons. Sommige van hen hebben zelfs hun klanten meegebracht. Twee jaar geleden moesten we onze partners nog echt overtuigen dat zij dienen mee te gaan met deze ontwikkelingen, maar nu wil iedereen mee doen.”

Kostenverlaging

In zijn openingskeynote ’s morgens gaat Hurd in op de ontwikkelingen die leiden tot cloud computing. “Het gaat daarbij niet alleen om technologie. Het is ook een generatieverschil. IT-managers zijn het zat om tachtig procent van het budget te besteden aan het in de lucht houden van de bestaande automatisering. Er moet ruimte zijn voor innovatie, omdat de business nieuwe applicaties verlangt. Cloud computing geeft kostenverlaging. Vooral door het ontwikkel- en testtraject naar de cloud te brengen, evenals meerdere workloads. Managers van tegenwoordig willen data gebruiken om een persoonlijker contact met klanten te kunnen opbouwen. En de CIO wil af van geldverslindende datacenters. Laat het gedoe rond technologie maar over aan de cloudprovider en concentreer op strategische inzet van informatietechnologie.”

Oracle wil dit doen, zo zegt de CEO, door toptalent aan zich te binden en klanten te helpen succesvolle bedrijvigheid te ontwikkelen gebaseerd op de nieuwste ontwikkelingen als cloud, kunstmatige intelligentie en blockchain. “En natuurlijk door backend en frontend processen te vereenvoudigen.”

Ervaringen delen

Een belangrijk aspect van het bijwonen van evenementen als BMX, volgens Nienhuis, is het delen van ervaringen. “Klanten willen leren van andere klanten, maar partners willen ook van elkaar leren. Ze staan allemaal voor dezelfde uitdagingen. Daarom hebben wij ook klanten en partners die hier hun verhaal doen.”

Bijvoorbeeld de hedendaagse online supermarkt Picnic. Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic, laat zien hoe snel de webwinkels hun marktaandeel opeisen. Hij vergelijkt de totale online verkoop in Nederland van 2012 met 2020. Voor mode gaat dat van 7% naar 26%, voor elektronica van 16% naar 33%, voor speelgoed en games van 17% naar 50%, en voor boeken van 51% naar 70%. Voor de dagelijkse boodschappen (het segment waar Picnic zich op begeeft) is de verwachting dat het groeit van 1% naar 8%. Opvallend is dat de online wereld andere marktleiders kent dat in de stenen winkels. Zo staan H&M tegenover Zalando, Mediamarkt tegenover Coolblue, Bart Smit tegenover bol.com, en Selexyz tegenover bol.com. Uiteraard hoopt Picnic zijn rol waar te maken tegenover bijvoorbeeld Albert Heijn.

Ook Connexion vertelt hoe cloud computing helpt de diensten aan de reiziger te verbeteren. Lonneke Dikmans, hoofd van het Center of Excellence bij eProseed doet uit de doeken hoe met Oracle producten een API-platform is gebouwd om nieuwe diensten te ontwikkelen. “Zo’n platform heb je nodig om alle open data beschikbaar te hebben en ervoor te zorgen dat ze betrouwbaar zijn”, vertelt. Het platform is onder meer in gebruikt om chauffeurs ’s te laten zien waar de files zijn, zodat zij daar rekening mee kunnen houden.

Robert Jonker, manager customer service van iBood, doet uit de doeken hoe Oracle heeft geholpen het bedrijf in acht jaar tijd te laten groeien tot Europa’s grootste online aanbieder van eendaagse koopjes. In 2016 Oracle aangeschaft en langzaam uitgebreid. “Wij hadden eigenlijk alleen een systeem voor de verkoop van tickets, maar we verkopen nu van alles. Oracle heeft ons een multichannel oplossing geboden. We zijn een klein bedrijf en willen het klein houden; we hebben willen geen IT-afdeling, daarom alles in de cloud. Oracle Cloud maakt het zelfs mogelijk alles te koppelen aan ons ERP-systeem van een andere leverancier. Wij weten nu veel beter hoe we als bedrijf presteren”, stelt Jonker. “Oracle is makkelijk te implementeren en eenvoudig aan onze behoeften aan te passen. Precies wat we nodig hebben.”

Nieuwe partners

Terug naar Nienhuis. Hij is blij dat klanten en implementatiepartners hier hun verhaal doen. En vertelt dat er de laatste jaren veel nieuwe partners bij zijn gekomen. Volgens hem heeft dat onder meer te maken met de groeiende bekendheid van Oracle als het gaat om cloud computing. “En mensen hebben gezien dat het bewezen technologie is, het werkt gewoon. Daarbij komt ook dat ze de breedheid van ons portfolio aantrekkelijk vinden.”

Door: Teus Molenaar

Terug naar nieuws overzicht
Cloud