Redactie - 15 mei 2018

‘Digitale Innovatie maakt de samenleving beter’

Tijdens het Executive Programma ven CraniumConnect, dat onlangs plaatvond in Dublin, stonden concrete voorbeelden uit de praktijk centraal. Zo spraken uit Nederland onder meer Royal HaskoningDHV en het Rijksmuseum over de reis die zij doormaaketen met het inzetten van digitale technologie

Michel de Koning, Associate Director Aquasuite bij Royal HaskoningDHV was keynote-spreker tijdens het Executive Programme. “Wanneer we de fysieke omgeving waarin we leven, de samenleving, verbinden met digitale technologieën van vandaag komen we tot oplossingen waar je van tevoren nooit aan zou denken. Die echt het verschil kunnen maken. Dat is waar ons bedrijf ook voor staat, Enhancing Society Together.”

Hij toonde diverse voorbeelden. “Wij weten als engineering consultant alles over de built environment, de wereld om ons heen. We hebben stappen gezet in de richting van digital. Zo leveren wij software voor de monitoring van drinkwater in Nederland. Tachtig procent van ons drinkwater wordt slim bekeken door onze software.”

Verbinden

“De belangrijkste uitdaging voor ons in dat proces is dat verbinden. Samenwerken en verder gaan dan je tot nu toe gegaan bent. We willen onze domeinkennis verbinden met digitale oplossingen, in samenwerking met andere partijen zoals onze klanten.”

“Bij mij staat op de agenda dat we de slimme oplossingen die we al hebben op te schalen. Zo willen we met die software voor d atervoorziening internationaal gaan. Dat vraagt om andere modellen voor ons bedrijf. In et kader daarvan zoeken we de klant steeds meer op, en wordt die samenwerking, co-creatie, intensiever. Onze mensen zitten niet meer afgezonderd in een hokje, maar gaan naar buiten, om ervoor te zorgen dat de oplossingen relevant zijn voor de klanten en de samenleving.”

Betere wereld

Bianca Oosterbroek, IT Manager bij Terberg Groep is al jaren betrokken bij de community. Ook zij was aanwezig in Dublin: “De keynote was inspirerend. Co-creëren, samen zorgen voor een betere wereld, is toch wel waar we continu mee bezig zijn, iedere dag wil je wat beter worden en wil je een goede invulling geven aan de transformatie waar we allemaal in zitten.”

“Van de tweede spreker heb ik geleerd dat ik eigenlijk nog een digital beginner ben. We zijn momenteel de fundering aan het leggen met een overgang naar de cloud. De volgende stap is dan dat we meer innovatie uit de technologie halen. We zijn een productiebedrijf, dus hebben we veel innovatie in de producten die we maken. Maar het zou heel mooi zijn wanner we daar met technologie een boost aan zouden kunnen geven om nog meer waarde toe te voegen voor onze klanten.”

Strand of museum

Een van de praktijkverhalen die aan bod kwam was de digitale transformatie van het Rijkmuseum in Amsterdam. Rob Hendriks, Hoofd ICT bij het Rijksmuseum, gaf daar een volledig uitverkochte presentatie over: “We zijn uiteindelijk gewoon een bedrijf met businessprocessen. Het is voor IT belangrijk dat je een visie hebt. Voor ons betekent dit dat we zo flexibel mogelijk moeten zijn. Wij zeggen wel eens ‘IT zegt nooit nee’, en dat is wel een uitdaging. Daarnaast is het belangrijk dat je gewoon moet beginnen. Er zijn altijd heel veel redenen te bedenken om zaken uit te stellen, maar ik heb gemerkt dat je veel niet kunt doen als je wacht met veranderen.”

“De digitale transformatie heeft onder meer veel betekend voor het beeld van het Rijksmuseum. Vroeger waren we een overheidsorganisatie, maar de hele museumwereld is veranderd. We draaien gewoon mee met de vrijetijdsmarkt, mensen gaan naar het museum, de Efteling of het strand. En om daarin te concurreren is een heel andere aanpak nodig dan tien jaar geleden. Het zijn  businessdoelstellingen. We zijn niet winstgedreven, maar we moeten we zwarte cijfers schrijven, en je wilt verbinding houden met je klanten, net als andere bedrijven.”