Rob Overtoom van Fujitsu roept eindgebruikers op: “Daag ons uit!”

03-05-2018 | door: Johan van Leeuwen

Rob Overtoom van Fujitsu roept eindgebruikers op: “Daag ons uit!”

Rob Overtoom van Fujitsu heeft op zijn visitekaartje dan wel ‘head of product business’ staan, hij vertelt ook graag een breder verhaal. Over hoe Fujitsu met innovatie inspeelt op ontwikkelingen in de markt, bijvoorbeeld. Hij is tevreden met de huidige resultaten, maar spreekt ook open over uitdagingen die hij ziet.
 
Overtoom merkt dat de markt nog niet altijd bekend is met Fujitsu’s brede aanbod van producten en diensten. “We zijn niet een merk waarbij iedereen direct een beeld heeft van wat we precies doen. We bieden consultancy, we kunnen een kijkje in de nieuwe ontwikkelingen geven, we hebben een breed productaanbod, een cloudpropositie en diverse datacenter-concepten. Die combinatie maakt ons uniek, maar dat wordt nog niet altijd herkend. We kunnen onszelf nog wel wat beter vermarkten. Als we met een klant uiteindelijk om de tafel gaan zitten en vertellen wat we allemaal kunnen bieden, dan is dat regelmatig nog een echte ‘eye opener’. Hoewel we veel stappen maken, ligt daarin de komende tijd nog wel een uitdaging voor ons.”

Fujitsu draait ondertussen wel grote projecten en staat in meerdere Gartner-kwadranten op een mooie plek. “Dat is prachtig, maar daarin ligt niet ons onderscheidende vermogen. Wat wij écht anders doen is onze dienstverlening eromheen, onder andere als het om cloudoplossingen gaat.”

De volgende stap
Binnen het portfolio van Fujitsu kun je duidelijk het onderscheid maken tussen wat Gartner Fast IT en Slow IT noemt, al spreekt Fujitsu in dat laatste geval liever over ‘Robust IT’. Overtoom: “Robust IT is waar alles op draait. Het mooie aan ons bedrijf is dat het platform weliswaar niet sexy is, maar wel staat als een huis. Maar daarnaast wil elke CIO nadenken over ‘Fast IT’ en de volgende stap. Wij hebben daarin een heel goed verhaal. We kunnen klanten meenemen op weg naar de toekomst. Met onderwerpen zoals RPA (Robotic Process Automation, red.), bijvoorbeeld. Dit passen we bij een aantal klanten in de UK op ons eigen managed infrastructuur platform al toe. Van de ervaring die wij ermee opdoen kunnen onze klanten weer profiteren.”

De innovatieve inborst van Fujitsu is ook te zien aan de activiteiten rond quantum computing, waarbij de principes van kwantummechanica worden gebruikt om een enorme rekenkracht te genereren. Er is op dat gebied een soort strijd gaande tussen de grote leveranciers, waarbij Fujitsu zich constant in de kopgroep bevindt. Op het Mobile World Congres liet Fujitsu de nieuwste ontwikkelingen zien en daarvoor kreeg het veel lof. Volgens Overtoom is het meer dan experimenteren. “Het is de toekomst. Snelheid en rekenkracht worden steeds belangrijker. Onze developpers zijn daar volop mee bezig. Het tekent ook hoe wij met de markt bezig zijn.”

Workplace 2025
Fujitsu is sterk vertegenwoordigd bij overheden - zowel centraal als lokaal - de industrie, op het gebied van utilities en in de financiële sector. De verticale focus op die segmenten wordt sterker, zonder dat andere branches per definitie uitgesloten worden. “Met speciale events en door middel van uitingen willen we vertellen wat we voor specifieke klanten kunnen betekenen. Daaronder valt ook ons concept ‘Workplace 2025’, waarbij we inzoomen op de behoeftes van de generatie die dan de meerderheid van de werknemers vormt.”

Co-creatie
Fujitsu gelooft sterk in co-creatie en praat daar graag over. Overtoom: “We vinden het geweldig om oplossingen en toepassingen te ontwikkelen in samenwerking met klanten in bepaalde industrieën. Maar ook met bijvoorbeeld start-ups of bedrijven die heel actief zijn in een bepaalde niche. Dat soort bedrijven zijn interessant. Slimme en vaak jonge mensen die innovatieve dingen bedenken waarvan wij ons afvragen ‘Waarom zijn wij daar niet opgekomen?’. Dat adopteren we graag, zodat we elkaar versterken, vanuit een open-platform-gedachte. Dat vind ik misschien wel de grootste charme van Fujitsu: het openstaan voor dat soort samenwerkingen. Daarbij geven we die partijen ook de vrijheid om eigen keuzes te maken zonder ze naar links of rechts te dwingen.”

Security
Fujitsu heeft ook een sterke securitypropositie. “We hebben wereldwijd drie ultramoderne SOC’s (Security operations centers, red.) staan waar we kunnen inspelen op ontwikkelingen in de markt. Ons hele securityaanbod is erg breed en voert terug tot en met de devices, met onder andere een handpalm scanner en face recognition. En ook als het om GDPR gaat kunnen we klanten adviseren en projectmatig helpen bij het implementeren van de richtlijnen.”

Duurzaamheid
Duurzaamheid is voor Fujitsu als sinds de oprichting een belangrijk thema. Dat past bij de Japanse cultuur en Overtoom staat daar ook volledig achter. “Wij waren al lang met de circulaire economie bezig voordat dat begrip populair werd. En nu hebben we het Liquid Immersion Cooling Systeem, waarmee veel energie kan worden bespaard in datacenters. Onze servers kunnen tegen hogere temperaturen zodat er minder koeling nodig is. Het is jammer genoeg nog niet zo dat je daar direct aanbestedingen mee wint, maar het is iets waar we heel bewust voor hebben gekozen omdat we dat belangrijk vinden.”

Overtoom sluit af met een algemene boodschap voor de eindgebruiker. “Niet iedereen is bekend met wat wij allemaal doen en daarom zou ik alleen maar willen zeggen: ‘Daag ons uit!’ Dan kunnen wij laten zien wat we kunnen, op veel verschillende vlakken.”

Fujitsu World Tour op 11 juni
De Nederlandse editie van de Fujitsu World Tour vindt dit jaar plaats op 11 juni. De locatie is wederom Inn Style in Maarssen. Overtoom: “We zijn nu het programma aan het samenstellen. Het gaat anders worden dan voorgaande jaren, maar de succesvolle elementen blijven natuurlijk behouden. Zo gaan we zeker door met de C-level track die vorig jaar erg goed werd ontvangen.”

Terug naar nieuws overzicht

Tags

innovatie