Nederlandse zakelijke telecommarkt zet 656 miljoen euro om in Q4 2017
03-05-2018 | door: Witold Kepinski

Nederlandse zakelijke telecommarkt zet 656 miljoen euro om in Q4 2017

Op de Nederlandse markt voor zakelijke telecomdiensten werd in het vierde kwartaal van 2017 een omzet gegenereerd van 656 miljoen euro. Dat betekende een daling van 1,7 procent ten opzichte van het voorliggende kwartaal. Ten opzichte van het vierde kwartaal in 2016 daalde de omzet met 50 miljoen euro, ofwel 7,1 procent. Dat blijkt uit Telecompaper's kwartaalrapport over de zakelijke telecommarkt. Hierin wordt gekeken naar mobiel/vast bellen, mobiel/vast breedband en data.

De daling zowel in het kwartaal als jaar op jaar komt met name doordat mobiele telefonie en vaste telefonie minder omzet genereren. Tegelijkertijd groeit de omzet van zakelijk vast breedband een beetje en zijn de omzetdalingen van mobiel breedband en datanetwerken niet zo groot als bij mobiel/vaste telefonie.

Het rapport Telecom Business Market Insight Q4 2017 splitst mobiel uit in mobiel (spraak plus data) en mobiel data only (voor laptops, etc). Bij de tweede (kleinste) categorie is de omzet slechts met 4,8 procent gedaald vergeleken met Q4 2016, naar 40 miljoen euro. Bij mobiel is de omzetdaling 8,6 procent naar een totaal van 298 miljoen euro. De voornaamste oorzaken hiervan zijn de negatieve impact van regulering en toenemende prijsdruk door stevige concurrentie. Vast breedband is de enige categorie waar de omzet groeit in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar: +1,4 procent naar 71 miljoen euro. De omzetten van vaste telefonie en data dalen met respectievelijk 9,7 procent en 5,3 procent naar 140 miljoen euro en 107 miljoen euro.

KPN marktleider, VodafoneZiggo volgt

Bij de operators is KPN (inclusief alle subbrands zoals Yes Telecom, Telfort Zakelijk) veruit marktleider met 52 procent van alle zakelijke telecomomzet. Dat is 0,7 procent meer dan in Q4 2016. Hoewel het marktaandeel steeg, daalde de onderliggende omzet met 5,8 procent ondanks de overnames van VrieService (Q1 2017) en Solcon (Q2 2017).

VodafoneZiggo is met 26,8 procent marktaandeel op afstand de nummer twee op de zakelijke markt. Dat is een daling vergeleken met het gecombineerde marktaandeel van Vodafone en Ziggo in Q4 2016. Dat kwam uit op 27,6 procent, waarvan 23,5 procent door omzet van Vodafone en 4,1 procent van Ziggo. VodafoneZiggo’s zakelijke omzet daalde met 9,7 procent, net zoals bij KPN met name door mobiel.

Geplande combinatie T-Mobile/Tele2 blijft nog achter

De aangekondigde overname van Tele2 Nederland door T-Mobile heeft ook op de zakelijke markt gevolgen voor marktaandelen. T-Mobile heeft 7,1 procent van de zakelijke telecomomzet in Q4 2017 - 0,4 procentpunten hoger dan in Q4 2016. Tele2’s marktaandeel daalde met 0,1 procentpunt naar 4 procent. Bij T-Mobile bleef de omzet stabiel vergeleken met Q4 2016, terwijl Tele2 een daling van meer dan 10 procent kreeg te verduren. Die omzetdaling kwam vooral door vaste telefonie en kon niet gecompenseerd worden door groei van mobiel. Het gecombineerde marktaandeel is 11,4 procent, waarmee de verwachte nieuwe combinatie nog ver achterblijft bij KPN en VodafoneZiggo.

Trends: meer omzet uit M2M/IoT

Alle operators hebben aangekondigd dat 2018 het jaar van IoT wordt (Vodafone noemt zich wereldwijd marktleider in aantal IoT-verbindingen), waardoor het omzetverlies bij traditionele mobiele diensten wellicht gedeeltelijk gecompenseerd kan worden. KPN zet naar eigen zeggen stevig in op IoT, Vodafone ziet naast connectiviteit ook andere mogelijkheden met IoT, Tele2 ziet zichzelf als challenger en alleen T-Mobile is iets voorzichtiger, maar kondigde wel aan dat er in de zomer IoT pakketten voor bedrijven zullen worden aangeboden.

Terug naar nieuws overzicht